• 1
  • 2
2021-08-29, 13:58
Medlem
Hej finisar, jag håller på att lära mig mer om fonder. Jag har sparat up en stor summa vilket intyder att jag inte kommer att månadsspara, utan lägag in allt på dag 1. Jag undrar vilka indexfonder som har bäst förutsättningar att leva på. Jag är intresserad i den amerikanska marknaden, därav jag planerar att tills vidare låta 50% av mitt innehav av fonder ligga i följande:

SPP Aktiefond USA A SEK

Vill även lägga in 25/25 mellan Kina och EU. Har ingen större åsikt hurvida dessa kontinenters förutsättningar ligger. Vilka fonder har en anledning att existera om 25-30 år? Vill gärna ha säkra fonder för dessa 2 och låta den Amerikanska fonden vara den som genererar hög avkastning.

Har även planer att ta mindre positioner i investment bolag såsom Investor. Inte relevant till tråden men någon kommer säkert kritisera för hög koncentration inom fonderna så vill bara tillägga det.
Senast redigerad av klosor6 2021-08-29 kl. 14:02.
Citera
2021-08-29, 14:01
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klosor6
Hej finisar, jag håller på att lära mig mer om fonder. Jag har sparat up en stor summa vilket intyder att jag inte kommer att månadsspara, utan lägag in allt på dag 1. Jag undrar vilka indexfonder som har bäst förutsättningar att leva på. Jag är intresserad i den amerikanska marknaden, därav jag planerar att tills vidare låta 50% av mitt innehav av fonder ligga i följande:

SPP Aktiefond USA A SEK

Vill även lägga in 25/25 mellan Kina och EU. Har ingen större åsikt hurvida dessa kontinenters förutsättningar ligger. Vilka fonder har en anledning att existera om 25-30 år? Vill gärna ha säkra fonder för dessa 2 och låta den Amerikanska fonden vara den som genererar hög avkastning.

Har även planer att ta mindre positioner i investment bolag såsom Investor. Inte relevant till tråden men någon kommer säkert kritisera för hög koncentration inom fonderna så vill bara tillägga det.

Varför fonder om du vill leva på det? Bättre att i så fall välja stadiga avkastningsbolag, Investor som du nämnde är ett bra exempel. Men givetvis se till att diversifiera.
Citera
2021-08-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Varför fonder om du vill leva på det? Bättre att i så fall välja stadiga avkastningsbolag, Investor som du nämnde är ett bra exempel. Men givetvis se till att diversifiera.

SPP Aktiefond USA A SEK är den amerikanska fonden. Jag var ute efter fondtips för EU och Kina som kan ge en mer säker avkastning.
Citera
2021-08-29, 15:13
Medlem
Antagligen Lysa ett bra alternativ eftersom de har räntor, 70/30 portfölj är säkert ok, räntedelen ger en värdebevarande effekt och minimerar förlust i kapitalet ifall det sker en stor krash med efterföljande dåliga börsår.

Hade nog kört 50% i Lysa resten i stabila svenska bolag med historik av stabil utdelning, Xact Norden Högutdelande ETF är en vettig utdelande fond annars.

Varför tror du Kina kommer ge mer konsekvent avkastning?
Citera
2021-08-29, 15:39
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Antagligen Lysa ett bra alternativ eftersom de har räntor, 70/30 portfölj är säkert ok, räntedelen ger en värdebevarande effekt och minimerar förlust i kapitalet ifall det sker en stor krash med efterföljande dåliga börsår.

Hade nog kört 50% i Lysa resten i stabila svenska bolag med historik av stabil utdelning, Xact Norden Högutdelande ETF är en vettig utdelande fond annars.

Varför tror du Kina kommer ge mer konsekvent avkastning?

Står inte hur mycket den delar ut eller när: https://www.avanza.se/borshandlade-p...n-hogutdelande
Citera
2021-08-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Står inte hur mycket den delar ut eller när: https://www.avanza.se/borshandlade-p...n-hogutdelande

https://www.avanza.se/placera/pressm...utdelande.html

Mer information om fonden
https://handelsbanken-marknadsinform.../%C3%96versikt
Citera
2021-08-29, 16:24
Medlem
Korta svaret: Länsförsäkringar Global indexnära
67% USA

ca 18-19 % Europa (Inklusive UK)

Dock inge Kina.

0,2 avgift

Långa svaret:

Läs på mer och sprid ut din investering på flera områden.

Någon här inne nämnde fondrobot vilket kan vara bra om man själv inte orkar läsa på.
Citera
2021-08-29, 19:46
Medlem
Citat:
SPP Aktiefond USA A SEK är den amerikanska fonden. Jag var ute efter fondtips för EU och Kina som kan ge en mer säker avkastning.

Swedbank kina fond tror jag på.
Citera
2021-08-29, 20:30
Medlem
Assault12s avatar
Citat:

SPP Aktiefond USA A SEK

Låter som en vinnande strategi, om du vill förlora stora summor.
Citera
2021-08-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Korta svaret: Länsförsäkringar Global indexnära
67% USA

ca 18-19 % Europa (Inklusive UK)

Dock inge Kina.

0,2 avgift

Långa svaret:

Läs på mer och sprid ut din investering på flera områden.

Någon här inne nämnde fondrobot vilket kan vara bra om man själv inte orkar läsa på.

Har själv lite pengar i roboten lysa men blir lite skeptisk tilld en ändå då de ligger nästan 20 procent investerat i lilla sverige medans en vanlig globalfond enbart har vad jag tror 2 procent i sverige.
Och historiskt ska man ju följa en indexfond och ej överviktiga mot mindre marknader.

Men som sagt det jag vill säga är att en indexfond elr robotfond är nog bra båda två men viktigt o veta att dessa robotfonder ej funnits allt för länge så något långt track record går ej att följa på dom än som med en vanlig indexfond.
Citera
2021-08-30, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Har själv lite pengar i roboten lysa men blir lite skeptisk tilld en ändå då de ligger nästan 20 procent investerat i lilla sverige medans en vanlig globalfond enbart har vad jag tror 2 procent i sverige.
Och historiskt ska man ju följa en indexfond och ej överviktiga mot mindre marknader.

Men som sagt det jag vill säga är att en indexfond elr robotfond är nog bra båda två men viktigt o veta att dessa robotfonder ej funnits allt för länge så något långt track record går ej att följa på dom än som med en vanlig indexfond.

Nej jag har inte heller Lysa båda pga deras Home bias samt att jag har för mig att dom gillar hållbart.

Men för någon som vill göra att investera enkelt så tycker jag det är ett bra alternativ då du får en bra portfölj som kanske inte är optimal men den slår mycket annat.
Citera
2021-08-31, 05:44
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Håll dig till billiga fonder, för på 20 års sikt gör en 1% extra avgift stor skillnad i resultat.
1,01^20=1,22 d v s 22 % försvinner över 20 år i avgifter om du betalar 1% extra i avgift för en dyr fond som går som den billiga.

Citat:
Jag undrar vilka indexfonder som har bäst förutsättningar att leva på. Jag är intresserad i den amerikanska marknaden, därav jag planerar att tills vidare låta 50% av mitt innehav av fonder ligga i följande:

SPP Aktiefond USA A SEK
Globalfonder har tung vikt i nordamerika för att den marknaden är så stor. AMF Global? Länsförsäkringar global klimatindex?
Citat:
Vill även lägga in 25/25 mellan Kina och EU. Har ingen större åsikt hurvida dessa kontinenters förutsättningar ligger. Vilka fonder har en anledning att existera om 25-30 år? Vill gärna ha säkra fonder för dessa 2
Lång track record: AMF Aktiefond Asien Stilla havet
Nyare med mer China exponering: AMF Aktiefond Tillväxtmarknader

Riktigt bra Europafonder är svåra att hitta, lättare hitta bra nordiska eller Svenska fonder.

Fonder i eu: Spiltan har många bra prisvärda fonder, likaså AMF ex AMF Småbolag.
Jag gillar Spiltan Enkel, men eftersom du tänker på Investor så kan Spiltan Investmentbolag vara ett riktigt bra alternativ. Jämför Investors avkastning senaste 10 åren med Spiltan Investmentbolag.

Var jag dig skulle jag dela upp det på AMF Global, AMF Småbolag, Spiltan Enkel och AMF Tillväxtmarknader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in