Håll dig till billiga fonder, för på 20 års sikt gör en 1% extra avgift stor skillnad i resultat.
1,01^20=1,22 d v s 22 % försvinner över 20 år i avgifter om du betalar 1% extra i avgift för en dyr fond som går som den billiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
klosor6
Jag undrar vilka indexfonder som har bäst förutsättningar att leva på. Jag är intresserad i den amerikanska marknaden, därav jag planerar att tills vidare låta 50% av mitt innehav av fonder ligga i följande:
SPP Aktiefond USA A SEK
Globalfonder har tung vikt i nordamerika för att den marknaden är så stor. AMF Global? Länsförsäkringar global klimatindex?
Citat:
Ursprungligen postat av
klosor6
Vill även lägga in 25/25 mellan Kina och EU. Har ingen större åsikt hurvida dessa kontinenters förutsättningar ligger. Vilka fonder har en anledning att existera om 25-30 år? Vill gärna ha säkra fonder för dessa 2
Lång track record: AMF Aktiefond Asien Stilla havet
Nyare med mer China exponering: AMF Aktiefond Tillväxtmarknader
Riktigt bra Europafonder är svåra att hitta, lättare hitta bra nordiska eller Svenska fonder.
Fonder i eu: Spiltan har många bra prisvärda fonder, likaså AMF ex AMF Småbolag.
Jag gillar Spiltan Enkel, men eftersom du tänker på Investor så kan Spiltan Investmentbolag vara ett riktigt bra alternativ. Jämför Investors avkastning senaste 10 åren med Spiltan Investmentbolag.
Var jag dig skulle jag dela upp det på AMF Global, AMF Småbolag, Spiltan Enkel och AMF Tillväxtmarknader.