Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Nä, man måste välja mellan antingen en fastställelsetalan och en fullgörelsetalan. En stämningsansökan är ingen fri mix & match där man kan kombinera ihop lagrum lite som man själv känner för det.
Du har som vanligt noll koll. Det går alldeles utmärkt att ha flera olika yrkanden i en stämningsansökan, och som du borde ha noterat så är det just vad som förekommer i Ebbas stämningsansökan, och den har domstolen accepterat i alla delar. Inte heller är det något som har bestridits av motparten. Det är bara du som hävdar denna villfarelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Värt att notera är att Ebbas ombud som skäl för fastställelsetalan (Aktbilaga 1) anger att Ebba vill ha en dom som hon kan använda som exekutionstitel, om Esbjörn trilskas och hellre köper sig fri med vite än lämnar över ett undertecknad köpebrev.
Exekutionstitel innebär I det här fallet att Ebba vill använda domen för att söka lagfart samt för att få Esbjörn avhyst med hjälp av Kronofogden. Hårda bud med andra ord.
Så trist, du var ju så nära här att faktiskt ha förstått någonting, men så faller du på målsnöret och visar ännu en gång att du inte har fattat någonting. Och jag som fick en liten förhoppning där ett kort ögonblick, men, nej, inte heller denna gång fattar du ett skit. Jag förklarar för dig nedan, förmodligen till ingen nytta som vanligt, men, som sagt, se nedan, korkskalle.
4 SKÄL FÖR FASTSTÄLLELSETALAN
Åsså har du kopierat in stämningsansökans paragraf med skäl för fastställelsetalan, så gulligt av dig.
Jag slår vad om att du inte vet varför den paragrafen finns med i avtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Den lilla haken är bara att den dom som Ebba får om hon vinner kan inte användas på det sättet, den är inte exigibel.
Ebbas ombud har då väckt fel sorts talan. För att få en exekutionstitel behöver man väcka en fullgörelsetalan och inte en fastställelsetalan som Ebbas ombud gjort. Vem vet, Ebba kanske hoppas på att faställelsedomen ska få karaktär av fullgörelsedom och att det ska räcka. Eller också kanske hon stämmer Esbjörn en gång till, vem vet.
Jag talar väl som vanligt för en helt tom ekande skalle som saknar all form av förmåga att förstå. Men i alla fall. Jag gör ett försök även denna gång, till en förklaring av de två ovanstående styckena från IQ-daggmask.
Yrkandena 2. 3. och 4. utgör fullgörelseyrkanden, en dom i dessa delar resulterar i en exekutionstitel som Ebba kan använda för att bl.a. låta avhysa Esbjörn om han trots en dom som går emot honom vägrar avflytta. Den delen av domen är alltså exigibel.
Yrkandet 1. utgör ett fastställelseyrkande, en dom i denna delen resulterar i att domstolen fastställer Ebbas rätt till fastigheten. Denna domen syftar inte till att förmå Esbjörn att göra något, ej heller till att förmå Kronofogden att göra något. Detta yrkande behövs, bland annat, för att Ebba i det fall Esbjörn vägrar underteckna köpebrev, vilket inte ens Kronofogden genom en exigibel dom kan förmå honom att göra, Ebba skall få sin lagfart. Men en dom i denna del så kan Lantmäteriet utfärda lagfarten i Ebbas namn.
Återigen är allt ovanstående fullt normala grundläggande juridiska principer, lika enkla som självklara för vem som helst med minsta lilla allmänbildning. Men självklart omöjligt att förstå för den som förlorade Vi-i-femman emot en daggmask. Man kan ju bara tycka att du borde fatta att du inte fattat något, när du tror att du fattar bättre än en erfaren advokat på dennes specialområde som du själv aldrig läst någonting om. Det är sådant som t.ex. till och med en daggmask hade förstått, men inte du.