2021-08-30, 15:34
  #4345
Medlem
Massflykten från Afghanistan verkar utebli, Pakistan säger att passagerna vid deras gräns mot A är som de brukar vara.
Vad jag hört så är det liknande vid landgränserna till andra länder.

Så kalabaliken runt Kabuls flygplats speglar inte massflykt från A.
__________________
Senast redigerad av nbsp 2021-08-30 kl. 15:37.
Citera
2021-08-30, 17:21
  #4346
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Massflykten från Afghanistan verkar utebli, Pakistan säger att passagerna vid deras gräns mot A är som de brukar vara.
Vad jag hört så är det liknande vid landgränserna till andra länder.

Så kalabaliken runt Kabuls flygplats speglar inte massflykt från A.

Evakueringen av ca 120 000 personer via Kabuls flygplats har inte skett trotts Talibanerna, utan snarare med hjälp av Talibanerna. Det är helt uppenbart att det funnits ett samarbete / avtal, som Talibanerna dessutom levt upp till.

Den yttre säkerheten har hanterats av Talibanerna medels checkpoints och vägspärrar. Den inre säkerheten på flygplatsen har främst USA hanterat.

Trotts ett flöde på över 100 000 pers har alltså bara en enda självmordsbombare / attentatsman lyckats att ta sig igenom checkpoints och vägspärrar. Det talar för sig själv.

Föreställ er fientligt agerande från Talibanerna – då hade med all sannolikhet evakueringen utvecklats till en fullkomlig katastrof. Det är alltså helt felaktigt att kalla den genomförda evakueringen för ett misslyckande. Misslyckandet består av annat.
Citera
2021-08-30, 17:54
  #4347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Massflykten från Afghanistan verkar utebli, Pakistan säger att passagerna vid deras gräns mot A är som de brukar vara.
Vad jag hört så är det liknande vid landgränserna till andra länder.

Så kalabaliken runt Kabuls flygplats speglar inte massflykt från A.


Vi får se, de har ju inga pengar just nu. Bankerna är tydligen stängda.
Avstånden till gränserna är för stora för att apostlahästarna och skorna ska räcka.
Det går inte heller att använda ATMs (bankomater).

WHOs flygplan landade för en dryg timme sedan på Kabuls flygplats:
Citat:
kl 16:19
World Health Organization plane lands in Kabul

A plane carrying medicines and other supplies from the World Health Organization has landed in Kabul for the first time since the city fell to the Taliban.
Ahmed Al Mandhari, WHO regional director for the Mediterranean, said that the organization has “been able to partially replenish stocks” at Afghan health facilities and ensure that WHO-supported health services can continue.
The WHO said that the 12.5 tonnes of supplies that arrived on Monday can cover the basic health needs of over 200,000 people, as well as 3,500 surgical procedures and 6,500 trauma patients.

On Friday, the WHO said that medical supplies were likely to run out in days. It hopes to establish an air bridge to northern Afghanistan with the help of Pakistan’s government.
The United Nations has warned of a looming “humanitarian catastrophe” in Afghanistan, with about one-third of Afghanistan’s population already at risk of severe or acute hunger.

BBC, länk:
https://www.bbc.com/news/live/world-58279900?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=612cdcf1b19a573a6ec38 a63%26World%20Health%20Organization%20plane%20land s%20in%20Kabul%26 2021-08-30T14%3A19%3A12.786Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:6e7a7ac3-b7f1-47c4-9673-20d951ed0f66&pinned_post_asset_id=612cdcf1b19a573a 6ec38a63&pinned_post_type=share


Det är dock bara en liten liten del av allt vad som behövs, enligt den här artikeln:

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/afghanistans-healthcare-system-near-collapse-aid-agencies-warn-2021-08-30/

Citat:
Aug 30 (Reuters) - Afghanistan's healthcare system is at risk of collapse, two major aid agencies told Reuters, after foreign donors stopped providing aid following the Taliban takeover.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Trotts ett flöde på över 100 000 pers har alltså bara en enda självmordsbombare / attentatsman lyckats att ta sig igenom checkpoints och vägspärrar. Det talar för sig själv.


Javisst - Fast bara imorse sköts det ytterligare fem raketer mot flygplatsen.
Dock så tog USAs antimissil-system ner samtliga.

NB: Detta liknar det maktövertagande som skedde då Sovjet lämnade Afghanistan, som ganska snabbt urartade. Med att politiker och klanledare mördades på löpande band ganska snabbt efteråt, när ekonomin hade kraschat i Afghanistan.
Något opiumförbud lär de inte kunna genomföra ändå. Ett alternativ är att odla saffran som har ett högt värde. Men det finns inte utsäde (krokuslökar) så att de kan sätta för nästa skörd. Det är också mera arbetsintensivt att skörda saffran. Opium är praktiskt eftersom det kan lagras i decennier utan att förstöras. Det påstås att Talibanerna ändå har stuvat undan stora volymer.
Från att Talibanerna pratade om förbud, så steg priset på råopium från 70 US dollar till 200, en ökning på 3 ggr på några dagar. Det finns förstås mycket pengar att tjäna på sådana prisuppgångar, för den som vågar handla med detta.
Talibanerna vet nog om opiumets status som en stabil gröda. Och vad det betyder för fattigbönderna.
Opiumet används för rökning bland bönderna och den gör också att hungern försvinner, det gör att de kan somna på hungrig mage och sova ändå.
Hur många som dör för att ha rökt för mycket, det vet vi inte. De som röker opium för mycket blir så småningom smala som benrangel och uttorkade. Och dör av det.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2021-08-30 kl. 18:15.
Citera
2021-08-30, 18:03
  #4348
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Vi får se, de har ju inga pengar just nu. Bankerna är tydligen stängda.
Avstånden till gränserna är för stora för att apostlahästarna och skorna ska räcka.
Det går inte heller att använda ATMs (bankomater).

WHOs flygplan landade för en dryg timme sedan på Kabuls flygplats:

BBC, länk:
https://www.bbc.com/news/live/world-58279900?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=612cdcf1b19a573a6ec38 a63%26World%20Health%20Organization%20plane%20land s%20in%20Kabul%26 2021-08-30T14%3A19%3A12.786Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:6e7a7ac3-b7f1-47c4-9673-20d951ed0f66&pinned_post_asset_id=612cdcf1b19a573a 6ec38a63&pinned_post_type=share


Det är dock bara en liten liten del av allt vad som behövs, enligt den här artikeln:

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/afghanistans-healthcare-system-near-collapse-aid-agencies-warn-2021-08-30/




Javisst - Fast bara imorse sköts det ytterligare fem raketer mot flygplatsen.
Dock så tog USAs antimissil-system ner samtliga.

Ja checkpoints och vägspärrar är ingen garanti för raketangrepp. Men oavsett avfyrningsplats så förmodar jag dom som verkställde angreppet har fått ”problem”. Är det känt något därvidlag?
Citera
2021-08-30, 18:29
  #4349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja checkpoints och vägspärrar är ingen garanti för raketangrepp. Men oavsett avfyrningsplats så förmodar jag dom som verkställde angreppet har fått ”problem”. Är det känt något därvidlag?

Det verkar inte som att USA svarat på raketangreppen, troligen inte för att vålla fler civila förluster.

USA tillbakadragande kan komma redan inatt, jag vet inte vad som pågår där.
Kl är cirka kl 20:59 nu i Kabul. De är 2,5 timme före oss i tiden.
Citera
2021-08-30, 18:40
  #4350
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Vi får se, de har ju inga pengar just nu. Bankerna är tydligen stängda.
Avstånden till gränserna är för stora för att apostlahästarna och skorna ska räcka.
Det går inte heller att använda ATMs (bankomater).

WHOs flygplan landade för en dryg timme sedan på Kabuls flygplats:

BBC, länk:
https://www.bbc.com/news/live/world-58279900?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=612cdcf1b19a573a6ec38 a63%26World%20Health%20Organization%20plane%20land s%20in%20Kabul%26 2021-08-30T14%3A19%3A12.786Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:6e7a7ac3-b7f1-47c4-9673-20d951ed0f66&pinned_post_asset_id=612cdcf1b19a573a 6ec38a63&pinned_post_type=share


Det är dock bara en liten liten del av allt vad som behövs, enligt den här artikeln:

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/afghanistans-healthcare-system-near-collapse-aid-agencies-warn-2021-08-30/




Javisst - Fast bara imorse sköts det ytterligare fem raketer mot flygplatsen.
Dock så tog USAs antimissil-system ner samtliga.

NB: Detta liknar det maktövertagande som skedde då Sovjet lämnade Afghanistan, som ganska snabbt urartade. Med att politiker och klanledare mördades på löpande band ganska snabbt efteråt, när ekonomin hade kraschat i Afghanistan.
Något opiumförbud lär de inte kunna genomföra ändå. Ett alternativ är att odla saffran som har ett högt värde. Men det finns inte utsäde (krokuslökar) så att de kan sätta för nästa skörd. Det är också mera arbetsintensivt att skörda saffran. Opium är praktiskt eftersom det kan lagras i decennier utan att förstöras. Det påstås att Talibanerna ändå har stuvat undan stora volymer.
Från att Talibanerna pratade om förbud, så steg priset på råopium från 70 US dollar till 200, en ökning på 3 ggr på några dagar. Det finns förstås mycket pengar att tjäna på sådana prisuppgångar, för den som vågar handla med detta.
Talibanerna vet nog om opiumets status som en stabil gröda. Och vad det betyder för fattigbönderna.
Opiumet används för rökning bland bönderna och den gör också att hungern försvinner, det gör att de kan somna på hungrig mage och sova ändå.
Hur många som dör för att ha rökt för mycket, det vet vi inte. De som röker opium för mycket blir så småningom smala som benrangel och uttorkade. Och dör av det.
Alla kan inte odla samma cashcrop om det gäller tex, grönsaker. Det finns inte en så stor marknad för allt, priserna droppar.
Det var ju nåt försök senast opiumförbudet var infört. Då alla försökte sig på att odla typ blomkål som initialt hade ett högt värde. Till slut rann det blomkål ut ur öronen på varje Afghan och bönder blev sittandes med tonvis av osäljbar vara.

Taktikten tror jag kan vara så här. Eftersom Talibanerna aldrig har beskattat samtliga opiumodlare i landet utan bara dessa inom sina kontrollerade områden. Helmandprovinsen, där även Talibanernas raffianderier ligger, på smuggelrutten mot Pak, och vidare.

I andra regioner har beskattning skett från andra krigsherrar, klannledare och regeringsmedlemmar. Blir det ett förbud mot opium så kommer detta enbart gälla alla andra utom Talibanernas bönder.

Opium handeln överlever, minskar internationellt med ca, 50% ifrån Afghanistan. Dock blir den bara Talibankontrollerad. De övriga får odla andra grödor. Visst välstånd till inhemska grönsaksmarknaden, ekonomin försvagas från konkurrerande krigsherrar, samt allt ser väldigt bra ut internationellt.
Typ, wow Talibanerna har fått stopp på hälften av knarket, lite samma taktik som kartellerna i Central och Sydamerika. Vi har sett detta så många gånger förut....

win win, knarkarna är nöjda, Talibanerna är nöjda, FN är nöjda. En och annan sur krigsherre kan vi bara skicka en drönare på.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-30 kl. 18:45.
Citera
2021-08-30, 18:46
  #4351
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det verkar inte som att USA svarat på raketangreppen, troligen inte för att vålla fler civila förluster.

USA tillbakadragande kan komma redan inatt, jag vet inte vad som pågår där.
Kl är cirka kl 20:59 nu i Kabul. De är 2,5 timme före oss i tiden.

JA, igår fans att läsa att det bara var ca 300-400 civila kvar att evakuera. Så rimligen är slutfasen nära förestående, om den inte redan inletts. Sett till omständigheterna så har det fungerat bra.
Citera
2021-08-30, 19:13
  #4352
Medlem
Den förmodligen mest kända och ryktbara i den Afghanska operationen (före detta) marinsoldaten Farthing (ett namn som för övrigt inte har någon koppling alls till mag- och tarmsystemet enligt en språkvetare på Flashback) har råkat i blåsväder. För de som inte är bekanta med Mr Farthing så är det mannen som lyckades rädda omkring 170 katter och hundar som bodde på hans djurhotell i Kabul till trygghet på brittisk mark. Avundsjuka soldater (?) som inte nått samma ryktbarhet har påpekat att han ”bara” fick med sig djuren och ingen av de 24 i djurhotells personalen. Men nu har journalister på The Times fått tillgång till inspelningar där det tydligt framgår att han med de största engagemang läxat upp Peter Quentin, särskild rådgivare till försvarsministern Ben Wallace, efter noter för att kunna få alla till säkerhet. Vad som exakt sagts är oklart men med tanke på den rad ursäkter Farthing framfört så bör man nog den känslige lyssnaren avstå. Farthing förklarade för tv-kanalen ITV att han nog var en av de sista på flygplatsen och att de flyende amerikanska och brittiska soldaterna försäkrat honom om att det fanns plats för alla (djur och människor) på flygplanen. För samma tv-kanal dementerar han att han skulle fått någon hjälp till flygplatsen av den brittiska regeringen. Enligt honom var det istället de djärva och orädda Talibanerna som eskorterade honom till säkerhet på Kabuls flygplats. Förhoppningsvis så innebär detta slutet på vissa illasinnade rykten och att alla katter och hundar äntligen får tillfället att vila ut efter denna utan tvekan traumatiska upplevelse.

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/30/afghanistan-live-news-kabul-taliban-latest-updates-airport-attack-islamic-state-isis-k-us-drone-stri ke-civilians-children-killed-deaths-reported?page=with:block-612c9ead8f08b30431f864a1#liveblog-navig ation

(Flera proffstyckare i respektabla tidningar har uppmärksammat vilken glädje Mr Farthings räddningsaktion har skänkt, vid detta annars så förnedrade återtåg, och föreslagit att allt bistånd skall gå till att rädda husdjur. ”Det finns uppgifter” om att Talibanerna stark motsatt sig den idén. De menar att djur inte enbart finns till för att bli klappade på och de hävdar att det är en missuppfattning att vissa arter föds som färdigförpackade köttbitar som direkt kan läggas i stekpannan).
Citera
2021-08-30, 19:26
  #4353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Evakueringen av ca 120 000 personer via Kabuls flygplats har inte skett trotts Talibanerna, utan snarare med hjälp av Talibanerna. Det är helt uppenbart att det funnits ett samarbete / avtal, som Talibanerna dessutom levt upp till.

Den yttre säkerheten har hanterats av Talibanerna medels checkpoints och vägspärrar. Den inre säkerheten på flygplatsen har främst USA hanterat.

Trotts ett flöde på över 100 000 pers har alltså bara en enda självmordsbombare / attentatsman lyckats att ta sig igenom checkpoints och vägspärrar. Det talar för sig själv.

Föreställ er fientligt agerande från Talibanerna – då hade med all sannolikhet evakueringen utvecklats till en fullkomlig katastrof. Det är alltså helt felaktigt att kalla den genomförda evakueringen för ett misslyckande. Misslyckandet består av annat.
Det är klart att USA och Talibanerna har samarbetat om säkerheten för att flygplatsen skulle fungera, bekräftat av folk i toppen hos bägge parter.

Men den bild som media och politiker här gett är att "alla" vill fly Afghanistan. Om det varit så hade det förstås varit en strid ström av folk mot landets gränser, inte alla men tillräckligt för att det skulle tydligt märkas.
Citera
2021-08-30, 19:28
  #4354
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Den förmodligen mest kända och ryktbara i den Afghanska operationen (före detta) marinsoldaten Farthing (ett namn som för övrigt inte har någon koppling alls till mag- och tarmsystemet enligt en språkvetare på Flashback) har råkat i blåsväder. För de som inte är bekanta med Mr Farthing så är det mannen som lyckades rädda omkring 170 katter och hundar som bodde på hans djurhotell i Kabul till trygghet på brittisk mark. Avundsjuka soldater (?) som inte nått samma ryktbarhet har påpekat att han ”bara” fick med sig djuren och ingen av de 24 i djurhotells personalen. Men nu har journalister på The Times fått tillgång till inspelningar där det tydligt framgår att han med de största engagemang läxat upp Peter Quentin, särskild rådgivare till försvarsministern Ben Wallace, efter noter för att kunna få alla till säkerhet. Vad som exakt sagts är oklart men med tanke på den rad ursäkter Farthing framfört så bör man nog den känslige lyssnaren avstå. Farthing förklarade för tv-kanalen ITV att han nog var en av de sista på flygplatsen och att de flyende amerikanska och brittiska soldaterna försäkrat honom om att det fanns plats för alla (djur och människor) på flygplanen. För samma tv-kanal dementerar han att han skulle fått någon hjälp till flygplatsen av den brittiska regeringen. Enligt honom var det istället de djärva och orädda Talibanerna som eskorterade honom till säkerhet på Kabuls flygplats. Förhoppningsvis så innebär detta slutet på vissa illasinnade rykten och att alla katter och hundar äntligen får tillfället att vila ut efter denna utan tvekan traumatiska upplevelse.

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/30/afghanistan-live-news-kabul-taliban-latest-updates-airport-attack-islamic-state-isis-k-us-drone-stri ke-civilians-children-killed-deaths-reported?page=with:block-612c9ead8f08b30431f864a1#liveblog-navig ation

(Flera proffstyckare i respektabla tidningar har uppmärksammat vilken glädje Mr Farthings räddningsaktion har skänkt, vid detta annars så förnedrade återtåg, och föreslagit att allt bistånd skall gå till att rädda husdjur. ”Det finns uppgifter” om att Talibanerna stark motsatt sig den idén. De menar att djur inte enbart finns till för att bli klappade på och de hävdar att det är en missuppfattning att vissa arter föds som färdigförpackade köttbitar som direkt kan läggas i stekpannan).
Haha, Farthing is a gift that keeps on giving i mediabruset.
Känns som Talibanerna måste bitit sig i läppen när de eskorterade katten Misse och gathunden Fleabag ombord på planet, vann även denna charmoffensiv.
Det är väl sedvanlig karantän som gäller nu för djuren innan de kan leva som vanligt igen?
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-30 kl. 19:34.
Citera
2021-08-30, 19:50
  #4355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Haha, Farthing is a gift that keeps on giving i mediabruset.
Känns som Talibanerna måste bitit sig i läppen när de eskorterade katten Misse och gathunden Fleabag ombord på planet, vann även denna charmoffensiv.
Det är väl sedvanlig karantän som gäller nu för djuren innan de kan leva som vanligt igen?

Inga nytt har framkommit kommit men man kan väl tänka sig att husdjuren hade tillgång till ett avancerat djursjukhus i klass med de bästa sjukhusen i Kabul. Så de kanske kunnat göra alla förberedelse redan där?
Citera
2021-08-30, 19:54
  #4356
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det är klart att USA och Talibanerna har samarbetat om säkerheten för att flygplatsen skulle fungera, bekräftat av folk i toppen hos bägge parter.

Men den bild som media och politiker här gett är att "alla" vill fly Afghanistan. Om det varit så hade det förstås varit en strid ström av folk mot landets gränser, inte alla men tillräckligt för att det skulle tydligt märkas.

Nu lever ju den alldeles övervägande delen av afghanerna på landsbygd / glesbebyggd vilken ”historiskt” kontrollerats av Talibanerna. Så i så fall kan ju inte behovet av att fly vara något som är påkommet nu.

I Kabul däremot kan det nog finnas en klass som gärna lämnar landet - och visst är det ett nedköp för ett stort antal kvinnor och flickor i städer.

Hur som, så det är omöjligt att förvänta sig att svensk PK-media skall leverera en någorlunda opartisk och nyanserad bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in