2021-08-30, 15:57
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Japp - hittade inslaget du pratade om.

https://sverigesradio.se/artikel/ovaccinerade-covidpatienterna-pa-iva-vacker-kanslor

Det som läkaren pratar om är att invandrargrupper är ÖVERREPRESENTERADE.

Hur kan du få överrepresenterade till "närmast 100% mena"?

2:45 i klippet " Uppemot 100%"
Citera
2021-08-30, 16:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Du är ju farligt inkompetent.

"att 80% om inte 100% som ligger inne nu är i den gruppen" gällde ovaccinerade - inte utlandsfödda.

Om man inte är säker på vad man hörde så kanske man inte ska lägga fram det som fakta utan kolla upp det istället. Man framstår enkelt som ganska dum om man gör det.

Jag tror du behöver lyssna på inslaget igen och förstå att det handlar om just utlandsfödda. Snarare verkar det som du inte vill förstå. Du kanske är utlandsfödd själv, det skulle förklara dina problem med språknyanser eller att du skäms för dina invandrarvänner.
Citera
2021-08-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
2:45 i klippet " Uppemot 100%"

Lyssnar igen och hon säger:

"Hos oss är det också upp mot 100% som inte har tagit någon vaccinationsspruta".
Citera
2021-08-30, 16:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du verkar ha svårt att förstå vad de säger.

När de pratar om 80-100% i den gruppen så pratar de om ovaccinerade.

Sen vid ett ANNAT tillfälle pratar de om utlandsfödda och att de är överrepresenterade.

Hela sändningen handlar om båda, du verkar ha problem med sammanhang och en röd tråd. Att bara ta en lösryckt mening och bilda en slutsats utifrån det visar mer på att du inte förstår helheten och fastnar i små detaljer som du hänger upp dig på.
Citera
2021-08-30, 16:05
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Det här gått 8 månader, kort tid i dessa sammanhang.
Hur då kort tid? Vaccinationerna har ju bara pågått i 8 månader och ca 8000 personer har IVA vårdats för covid under den tiden och enbart 21 st var fullvaccinerade.

Det visar ju hur bra vaccinerna fungerar.
Citera
2021-08-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror du behöver lyssna på inslaget igen och förstå att det handlar om just utlandsfödda. Snarare verkar det som du inte vill förstå. Du kanske är utlandsfödd själv, det skulle förklara dina problem med språknyanser eller att du skäms för dina invandrarvänner.

Det handlar om ovaccinerade på IVA.

Utlandsfödda är till större del inte vaccinerade och är därför överrepresenterade på IVA jämfört med svenskfödda men att det skulle vara upp mot 100% utlandsfödda på IVA är helt felaktigt och om man tror sig höra det efter att ha lyssnat på inslaget så behöver man nog gå om SFI eller besöka närmaste Komvux och studera Svenska på en lite högre nivå än "livets hårda skola".
Citera
2021-08-30, 16:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Minskar risken att bli smittad och sjuk vilket hjälper till att få ned smittspridningen.
Man vet inte om man klarar en covid. Adam Alsing är ett sådant exempel. Han hade tränat och gått ned rejält i vikt och trodde säkert han inte var i någon riskgrupp.

Är väl enklare att ta vaccinet istället för att tro på alla antivaxers galna historier.
Rysk roulett klar en del sig från också.
Har du provat?

Exakt ” Att tidigare ha varit smittad med coronaviruset kan ge ett bättre skydd mot deltavarianten än två doser av Pfizers vaccin, enligt en ny studie. Men det är en dålig idé att därför dra på sig smittan med flit, varnar forskare.”
Citera
2021-08-30, 16:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det handlar om ovaccinerade på IVA.

Utlandsfödda är till större del inte vaccinerade och är därför överrepresenterade på IVA jämfört med svenskfödda men att det skulle vara upp mot 100% utlandsfödda på IVA är helt felaktigt och om man tror sig höra det efter att ha lyssnat på inslaget så behöver man nog gå om SFI eller besöka närmaste Komvux och studera Svenska på en lite högre nivå än "livets hårda skola".

Jag har aldrig hävdat att det är 100% av dem på IVA, däremot att det är närmare 100% av dem på covid-IVA, ovaccinerade dessutom. Tack jag har en högre akademisk examen, filosofie magister, känner mig ganska nöjd med det. Jag har invandrarbakgrund dessutom plus att jag är vaccinerad.
Citera
2021-08-30, 16:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nu kör danskarna all in!

https://www.dr.dk/musik/nu-skal-48000-samles-i-parken-her-er-de-10-stoerste-koncertbrag-i-september

Det skall bli intressant att följa hur det går för danskarna! Räknar man bort de 12-15 åringar som danskarna vaccinerat, så kan de väl inte ligga så mycket högre i vaccintäckning än Sverige?

Jag vet i alla fall att USA hamnar under 50 procent fullvaccinerades vaccintäckning i hela befolkningen, vilket är sämre än Sverige, om man räknar bort 12-15 åringarna. Jag tror inte en bosterdos kommer att ha så stor betydelse för USA. De borde istället försöka få fler av de vuxna att vaccinera sig, överhuvudtaget. I delstater med relativt låg vaccinationstäckning, översvämmas nu IVA-avdelningarna med nya Covid-19 fall.
Citera
2021-08-30, 16:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har aldrig hävdat att det är 100% av dem på IVA, däremot att det är närmare 100% av dem på covid-IVA, ovaccinerade dessutom. Tack jag har en högre akademisk examen, filosofie magister, känner mig ganska nöjd med det. Jag har invandrarbakgrund dessutom plus att jag är vaccinerad.

Jo, utrikes födda/utländsk bakgrund, speciellt i vissa i områden har lägre vaccintäckning än övriga befolkningen. Alltså blir de överrepresenterade på IVA, typ en överrepresentation med ca 70 procent, om man tar hänsyn till deras andel av den totala befolkningen.

Vad detta beror på kanske du har en bättre insikt i än mig. Men jag gissar på att det mest beror på socio-ekonomiska faktorer, samt kanske, till viss del, kulturella faktorer.
Citera
2021-08-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Hur då kort tid? Vaccinationerna har ju bara pågått i 8 månader och ca 8000 personer har IVA vårdats för covid under den tiden och enbart 21 st var fullvaccinerade.

Det visar ju hur bra vaccinerna fungerar.

Man vet dock inte om det finns eventuella långtidsbiverkningar av vaccinet eftersom det inte gått så pass lång tid helt enkelt.
Senast redigerad av ClasZtefanYngwezon 2021-08-30 kl. 16:25.
Citera
2021-08-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, utrikes födda/utländsk bakgrund, speciellt i vissa i områden har lägre vaccintäckning än övriga befolkningen. Alltså blir de överrepresenterade på IVA, typ en överrepresentation med ca 70 procent, om man tar hänsyn till deras andel av den totala befolkningen.

Vad detta beror på kanske du har en bättre insikt i än mig. Men jag gissar på att det mest beror på socio-ekonomiska faktorer, samt kanske, till viss del, kulturella faktorer.

Viktigt att påpeka att 70% överrepresentation inte behöver betyda att gruppen står för 70% av det totala antalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in