2021-08-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Den som Helena var glad att se på Stadshotellet var enligt inlägget nedan en RE:

Läs inläggen innan och efter också, så ser du att han och HA dansade sista dansen på Stadshotellet. Men hon verkar ha gått hem och han stannade på torget. Så kanske gick hon hem ensam och ledsen. Han kanske gjorde klart för henne att hon var bara en kompis för honom.
Och kanske gick hon därför mot vattnet för att hon inte orkade leva längre, och hon slängde några av sina saker på vägen medan hon gick. Kanske simmade hon så långt ut på djupt vatten som hon kunde, och sen släppte hon taget och sjönk till botten så djupt att hon inte flöt upp igen efter döden.

Det finns väl inga tydliga bevis för att hon blev mördad?
Tror hon blev upplockad av de i den ljusa bilen vid torget nån hon kände !
Citera
2021-08-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Om du kolla vad denna användare håller på med i andra trådar som inser du ganska snart att detta är ett troll som kastar ur sig fantasifoster lite här och där.

Som t.ex att försöka skylla på ett bussbolag som medskyldiga till ett mord.
Ja hen verkar inte ha alla hästar hemma , förmodligen inte nån , jag tänker inte ägna nån mer tid på hen. Bara scrolla förbi
Citera
2021-08-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Du menar dom 3 som har avskrivits?
Har sett förkortning SH vem är det?
Citera
2021-08-30, 12:36
Medlem
Synd på allt trollande, respektlöst.
Vi har en del namn i tråden på misstänkta och en återkommande fråga under åren har varit varför det är så tyst? Varför ingen vågat prata! skriva och dela med sig om sina misstankar. Jag är en av dem som kritiserat hennes omgivning eftersom det är för jävligt om man inte gör allt för att få klarhet i detta för Helenas skull, för hennes anhörigas skull.
Jag kan känna att i detta passar den av polisen misstänkte GM in perfekt och teori om vansinnesdåd.
Ingen har kunnat berätta förutom GM och han har ingen direkt bekantskapskrets. Han har psykiska problem som troligtvis friställer honom från samvetet han borde haft som skvallrade.
Jag är förbannat nyfiken på vad de verkligen har på honom och vad som fick dem att faktisk anhälla honom. Det var inte pga tillgång till vit bil för då skulle många gått den vägen som har betydligt mer kopplat till Helena och som är kända av polisen.
Är det kalla fall som fortsätter arbetet eller hamnar det tillbaka hos polisen? Vad heter ansvarig för utredningen?
Citera
2021-08-30, 13:13
Medlem
Ny i tråden men har följt den med stort intresse sista tiden.

Var en här som frågade nyligen om någon av de misstänkta hade travintresse då spelkvitton hade hittats vill jag minnas.

Denna CL är känd som en speciell person på området där han bor. Allmänt känd som en som inte gärna pratar med kvinnor, egentligen inte med någon alls. Men de få gånger han pratar med män så är det enda han pratar om just hästar och trav.

Bor inte själv i stan men känner folk som bor i samma område som han.
Citera
2021-08-30, 13:24
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasset66
Ny i tråden men har följt den med stort intresse sista tiden.

Var en här som frågade nyligen om någon av de misstänkta hade travintresse då spelkvitton hade hittats vill jag minnas.

Denna CL är känd som en speciell person på området där han bor. Allmänt känd som en som inte gärna pratar med kvinnor, egentligen inte med någon alls. Men de få gånger han pratar med män så är det enda han pratar om just hästar och trav.

Bor inte själv i stan men känner folk som bor i samma område som han.

Detta är bra och intressant!
OM man kan koppla ihop CL med travbanan eller staden där travbanan ligger, vid den tidpunkt som dessa kvitton så bör det stärka indicierna?
Citera
2021-08-30, 13:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vi har en del namn i tråden på misstänkta och en återkommande fråga under åren har varit varför det är så tyst? Varför ingen vågat prata! skriva och dela med sig om sina misstankar.

Om nu CL visar sig vara Helena's baneman så har du svaret på din fråga där.

Citat:
Jag är en av dem som kritiserat hennes omgivning eftersom det är för jävligt om man inte gör allt för att få klarhet i detta för Helenas skull, för hennes anhörigas skull.

Jag är fullständigt övertygad om att Helena's omgivning har gjort allt dom har kunnat för att hjälpa till i ärendet. Men om mördaren nu visar sig vara en enstöring med psykiska problem så är det ju som det är. CL har flygit under radarn helt enkelt.

Citat:
Jag kan känna att i detta passar den av polisen misstänkte GM in perfekt och teori om vansinnesdåd.
Ingen har kunnat berätta förutom GM och han har ingen direkt bekantskapskrets. Han har psykiska problem som troligtvis friställer honom från samvetet han borde haft som skvallrade.

Jag är förbannat nyfiken på vad de verkligen har på honom och vad som fick dem att faktisk anhälla honom. Det var inte pga tillgång till vit bil för då skulle många gått den vägen som har betydligt mer kopplat till Helena och som är kända av polisen.

Exakt, om CL är GM så förklarar det mycket. Stor frustration har präglat Helena-fallet vilket är fullt förståeligt men nu visar det sig ju att det har varit mycket svårt att komma den här udda och asociala personen på spåren.

Citat:
Är det kalla fall som fortsätter arbetet eller hamnar det tillbaka hos polisen? Vad heter ansvarig för utredningen?

Nej Kalla Fall har tagit över ärendet. Anders Eriksson leder Kalla fall-gruppen i Göteborg.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-30 kl. 14:13.
Citera
2021-08-30, 13:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Detta är bra och intressant!
OM man kan koppla ihop CL med travbanan eller staden där travbanan ligger, vid den tidpunkt som dessa kvitton så bör det stärka indicierna?

Det skulle inte förvåna mig om dom redan har gjort det. Fyndet och kopplingen till CL kan mycket väl vara en del i en stark indiciekedja.
Kalla Fall-gruppen tog alltså över ärendet i okt. 2020 (det här är inga Kling & Klang utredare) och man har redan hittat en misstänkt mördare. Bara att applådera tycker jag! 👏
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-30 kl. 14:49.
Citera
2021-08-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Jag tycker det är märkligt hur så många kan vara så insnöade på att hon blivit mördad. Jag see flera möjliga alternativ:

1. Hon försvann av egen vilja och befinner sig i ett annat land. Inte jättekonstigt att lägga villospår i så fall. Det KAN hända.
2. Hon hölls/hålls tillfångatagen någonstans, fortfarande vid liv. Varför inte? Det KAN hända.
3. Hon tog sitt liv.

Och vem tusan säger att den pyttelilla bloddroppen måste ha kommit från den aktuella kvällen? Det kan ju ha varit när som helst ifrån.

Att hon är mördad är dom allra, allra flesta överens om. Att utreda med annat spår än mord är nog uteslutet.
Om hon tog sitt liv, hur gömde hon sin kropp efteråt?

Bloddroppen behöver inte hamnat där då. Det förstår vi.
Citera
2021-08-30, 15:04
Medlem
Man får säga och tro vad man vill. Någonstans känns det som om att detta skulle kunna vara rätt - CL …Nu är det bara att ha tålamod och låta KF få jobba klart. Är också så förbannat nyfiken på vad de har på honom.
För HAs anhöriga och alla som varit inblandade på gott och ont, hoppas jag så innerligt att det blir ett erkännande eller att de har så mycket på honom att detta äntligen kan få ett avslut.
Citera
2021-08-30, 16:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Den som Helena var glad att se på Stadshotellet var enligt inlägget nedan en RE:

Läs inläggen innan och efter också, så ser du att han och HA dansade sista dansen på Stadshotellet. Men hon verkar ha gått hem och han stannade på torget. Så kanske gick hon hem ensam och ledsen. Han kanske gjorde klart för henne att hon var bara en kompis för honom.
Och kanske gick hon därför mot vattnet för att hon inte orkade leva längre, och hon slängde några av sina saker på vägen medan hon gick. Kanske simmade hon så långt ut på djupt vatten som hon kunde, och sen släppte hon taget och sjönk till botten så djupt att hon inte flöt upp igen efter döden.

Det finns väl inga tydliga bevis för att hon blev mördad?

Alltså, helt förståeligt om EOKU får troll-stämpel.
Men det första som hen skriver är väl egentligen inte så tokigt. När den hon är intresserad av inte visar det intresse för henne som hon hoppats på; då blir hon nedstämd.
Och det kanske är i det läget som pilotglasögonen ser sin chans. (min spekulation)

Sedan spårar EOKU ur när snacket om att hon begick självmord kommer igång.

Till sist har ju EOKU faktiskt rätt i att det inte finns något bevis på att hon blev mördad. Så länge man inte hittar hennes kvarlevor, kan vi ju faktiskt inte vara 100% säkra. Det har blivit en trådsanning att hon blev mördad; Men fortfarande finns ju faktiskt möjligheten att något annat hände; t ex att hon blev påkörd. Inte heller Kalla Fall-gubbarna kan vara 100 % säkra på mord; men de kan ju veta något som inte vi vet.

Sedan stör jag mig lite på att hon ska ha skrikit eller sagt "Nej så får ni inte göra". (Att hon skrikit detta har dessutom blivit en trådsanning hos en del.) Min spekulation är att det kanske inte är det man uttrycker när man själv blir utsatt. Nej sluta, hjälp! känns mer relevant. "Nej så får ni inte göra" verkar, utifrån min spekulation, mer troligt att säga om man blir vittne till att någon utsätter en tredje person.
Senast redigerad av RFT 2021-08-30 kl. 16:31.
Citera
2021-08-30, 16:26
Medlem
Enligt info från media ska den nu misstänkte ha varit en kuf/udda person redan i skoltiden. Vilket senare förvärrades. Att tillståndet eskalerade just efter försvinnande kan vara ett skov neråt i sjukdomen utan koppling med fallet.

Jag är mkt nyfiken på när/hur och om han fick in Helena i sin bil. Eftersom endast brovittnet såg henne promenera om nu detta stämmer, så måste hon åkt bil hem, eftersom ingen annan mötte eller observerade Helenas hemväg. Hon skulle aldrig satt sej frivilligt i dennes bil den korta vägen hem denna varma ljusa natt.

Hur vågade denna asociala udda person anfalla henne vid dungen/lekparken? Vända om och kasta iväg hennes sandaler åt var sitt håll från stigen! Den användes av boende frekvent i området nattetid som genväg. Om han lämnade kroppen där för att sedan hämta den låter också orimligt, djärv och vågat. Hur visste han att man kunde ta sej igenom med bil? Var han så beräknad och kylig så han lyckades få kroppen att försvinna för alltid.
Får inte ihop hur en redan psykiskt nervsvag person kan åstadkomma detta under tidspress.....

Har han någon bror som vetat om det hela? Man kan väl inte dömas för vetskapen och tystnaden, gällande inom familjen?

Den som erkänt på fyllan, varför göra det om man är helt oskyldig? (Det gäller inte den nu misstänkte)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in