2021-08-30, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Varför tror du att de som faktiskt klarar av att se verkligheten samtidigt hyperventilerar?
Jag klarar att se att vi har en överdödlighet utan att få panik över det. Men du kan ju inte ens klara av att se det utan väljer att blunda.

För mig förfaller du som en liten rädd fjant.

Att vi har en överdödlighet är ju ett faktum men man behöver inte vara rädd, kan man se verkligheten acceptera den och handla där efter har man inget att frukta. Men att sticka huvudet i sanden har aldrig varit sunt. Ja, visst det gör ont att mista människor man tycker om. Men lyckligtvis har vi ännu ingen överdödlighet bland barnen.

Du verkar ganska ouppdaterad. Jag kanske kan hjälpa dig lite på traven.

Här i tråden använder vi ofta euromomo.

En supersidan om dödlighet i många europeiska länder och även Israel. Men jag förstår att du aldrig använt den så jag vill informera att tiden som är markerat med orange inte är fullständigt så att se på den är oväsentligt. Uppdateras på torsdagar.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Överdödlighet för resten av världen använder jag mig av denna sida. Jag tycker att den är sådär och om någon har en bättre länk så är jag tacksam.
https://www.ft.com/content/a2901ce8-5eb7-4633-b89c-cbdf5b386938

Men.. Vi har ingen överdödlighet i Sverige? Vad ska jag med din text till?
Citera
2021-08-30, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur hade det sett ut om alla levt som vanligt tror du?
Alla företag som jobbat hemma, alla träningar som varit inställda, ingen publik osv osv.
Det är ju därför vi vaccinerar oss. För att få tillbaka ett lite mer normalt samhälle.
Fattar ni verkligen inte det?

Berätta om hur Israel, Island och England fått tillbaka sina "någorlunda normala samhällen"?

Jag väntar
Citera
2021-08-30, 12:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Vad mycket du "vet". Berätta om det fasansfulla lidandet och "döden" som du nämner skall komma. Du vet om att inga har dött under "pandemin" än under vanliga år va?

Suck, ytterligare ett troll, (eller ytterligare ett trollkonto).

6000 fler döda under 2020 än förväntat. Inte förvånande sticker april, maj och december ut.
Citera
2021-08-30, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
För man märker ju när man frågar varför de inte vill ta vaccinet att de svarar med något som kommer från de olika konspirationsteorierna och påståendena som finns om covid-19 och som florerar runt i sociala media och som rykten mellan personer.
Det som kommer av det sunda förnuftet kallas idag för konspirationsteorier.
Ont är gott, lögn är sanning, sjukt är friskt, onormalt är normalt, upp är ner.
Citera
2021-08-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jo det kan man faktiskt bli..
Om någon påstår att utbildning inte korrelerar till vaccinvilja är man inte speciellt smart.

Frågar igen… Varför har Södertälje så mycket lägre vaccinationsgrad än tex Danderyd eller Bromma?
Är det något dom i Södertälje vet som vi andra inte vet? Är de mer välinformerade menar du?

Därmed inte sagt att alla som vaccinerar sig är supersmarta och vice versa.

Men på gruppnivå är det övertydligt.

Ok... Om vi tar aktiehandel som exempel.
Majoriteten av de som handlar med aktier lyckas inte särskilt bra.
Ändå ser det ut såhär:

The rate of stock ownership in the US typically rises with income, age, and educational level.
As with age, the rate of stock ownership in the US tends to increase with education, and the more educated group tends to own more shares than lesser educated individuals. About 85 percent of Americans with postgraduate education invest in the stock market.

College graduates represent the second largest group of investors, with 77 percent of college graduates owning stocks of companies. This group is followed by individuals who possess some level of college education, of which more than half (54%) own stocks. Only 33 percent of individuals without a college degree invest in stocks and shares.

https://askwonder.com/research/stock-ownership-rate-us-zcjykz5j3

Ska jag strunta i att utbilda mig så jag får större chans att bli rik på aktier?

Att argumentera om utbildningsnivå på något som inte har med ämnet i utbildningen att göra är lönlöst.
Citera
2021-08-30, 12:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Jag syftade till själva argumentationen i sig att det blir som ett moment 22 där båda slutar som idioter i varandras ögon. Det blir ingen konversation som leder någonvart att indirekt dumförklara någon och måla med breda penslar.

Det är fler faktorer som spelar in.
Hade du påstått att utbildade personer är bättre på det dom utbildats till än vad icke utbildade är så hade det varit svårt att säga emot.

Vad mer vet en civilingenjör om virus som endast är intresserad av kugghjul hela dagarna jämfört med en snickare som har en biokemist till pappa och kanske har bättre förutsättningar att veta mer om ämnet?

Ser man hur majoriteten gör i mycket annat så är det inte alltid bra att ha "majoriteten" som argument.
Som
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur utbildningsnivån korrelerar med vaccinationsviljan är väl inte helt orelevant tycker jag. Sannolikheten att en högutbildad person betraktar en konspiratorisk film på bitchute som en vetenskaplig källa är exempelvis mycket lägre.
Skrev.

Det är precis detta som gör att en civilingenjör har en lägre benägenhet att falla offer för än tillexempel en förgymnasial.

Faller alla med förgymnasial offer för detta?
-Nej

Motstår alla civilingenjörer detta?
-Nej.

Men någon med högre utbildning har en större erfarenhet av information av detta slag, har varit i kontakt med vetenskap och har en större förmåga att tolka och identifiera vetenskapligt förmedlad information. Och massor av annat, som en med förgymnasial utbildning förmodligen aldrig varit i kontakt med på ett seriöst sätt.

Man lär sig faktiskt saker på universitetet. Mer än i någon annan instans i utbildningssystemet.

På populationsnivå gör det skillnad i vetenskapliga frågor.
Citera
2021-08-30, 12:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Källan är en vänn som sjunger i kören.

Jag tror inte personen sjunger i flera körer så smittan kommer från något annar håll.

Det var inte delta första gången våren 2020, men däremot nu i augusti 2021.

Låte ju som en rimlig färklaring att immunsystemet inte hinner med när man blir massivt smttad av delta.

Hur sjuk blev hon första respektive andra gången? Du skrev att hon var vaccinerad också, när gjordes det och när blev hon sjuk i förhållande till vaccination? Intressant fall.
Citera
2021-08-30, 12:36
Medlem
Ju smartare man är desto mer utbildad är man och desto lättare att genomskåda ett påstående om det är falsk eller korrekt.
Citera
2021-08-30, 12:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Korrekt, vi har ingen överdödlighet i Sverige, i år, tack vare vaccinet och trots Delta-varianten. Men 2020 så hade vi en överdödlighet.
Citera
2021-08-30, 12:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu kör WHO med skrämseltaktik.

"WHO: 200 000 kan dö i Europa innan december"

Omni.se
Citera
2021-08-30, 12:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är inte min text du ska med något. Du verkade så dåligt insatt så jag gav dig länkarna som vi flitigt använder i tråden. Över och underdödligheten i europa och Israel följs i euromomo, den uppdateras varje vecka på torsdagarna och man kan se dödligheten i olika åldrar. Till och med FoHM refererar till euromomo i sin veckorapport ( men du läser väl inte de heller?).

Du verkade ju inte känna till den sidan, jag försökte bara vara vänlig mot dig. Men om du heller sitter kvar i din okunnighet och mässar förskräckt att det inte finns någon överdödlighet i covid så varsågod, mig stör det inte och tydligen får dig dej att känna dig trygg.

Eller så så sätter du dig in i ämnet, så du blir en schyst person att diskutera med.
Citera
2021-08-30, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Man brukar göra så att man tar ett 5 års snitt på antal avlidna.
Det är ju så våra myndigheter gör. Man brukar ju också räkna med en förväntad dödlighet.

På alla sätt och vis man kan räkna har vi en överdödlighet för 2020.

Diskuterar verkligen du att vi inte har det? Det påståendet är så verklighets frånvänt att jag nästan tror att jag missförstår dig?

Medellivslängden minskade 2020 trots att vi haft en lång trend av ökad medellivslängd. Inte nog med det trenden har också varit att skillnaden på medellivslängden mellan kvinnor och män minskat. Men 2020 ökade även den skillnaden. Som känt går ju covid hårdare åt männen.
Kvinnornas medellivslängd 2020 har minskat med 0,4 år jämfört med 2019 Samtidigt har männens medellivslängd minskat med 0,7 år, eller med ett drygt halvår.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
Första gången sedan 1968
Medellivslängden i Sverige har ökat stadigt de senaste 100 åren och det är första gången på länge som trenden går åt andra hållet, enligt rapporten.

–  Under efterkrigstiden har vi inte sett någon lika tydlig nedgång som vi ser nu 2020. Senast var 1968, då var det en ovanligt stark influensavåg, den så kallade Hongkong-influensan, men det var en mindre nedgång än den vi ser 2020, säger Martin Kolk.

Enligt rapporten inträffade 7 752 fler dödsfall under 2020 än vad som tidigare prognostiserats för året.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overdodligheten

Den sista man tar upp den artikeln är ju den förväntade dödligheten vi skulle haft då är överdödligheten 7 752.

Men man kan ju också se dödligheten i förhållande till Folkmängd. Där har ju covidstatistik ett diagram. När man då ser hur trenden varit och hur sedan dödligheten blev har vi en överdödlighet på 9000 för 2020.
R2-värde prediktionslinje: 0.96 - Förväntad andel avlidna 2020: ~ 0.86% (~ 89 100) - Andel avlidna 2020: ~ 0.95% (~ 98 100) - Skattad överdödlighet 2020: ~ 9 000
https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020

I relativ dödlighet har vi ingen överdödlighet. Du kan sluta slänga en massa statistik på mig. En väldigt stor andel av de som 2020 dog "i Covid" hade för bara ett år tidigare fått en helt annan diagnos. Men folk som du bryr sig väl inte om att vi år 2020 från 315 fall 2019 plötsligt hade 0 personer på IVA till följd av "sepsis till följd av cirkulationssvikt" eller 0 fall 2020 av "respiratorisk insufficiens" till skillnad från 2019 då vi hade 420 fall"

Diagnoser som vitt och brett slussades in i "Covid- stapeln" för att riktigt skrämma skiten ur varje man och kvinna i lilla helylle Sverige..

Jag har redan dragit ut all statistik jag behöver och gjort en mkt ingående analys där det sjuka i detta nollsummespel blir allt mer uppenbart. Jag tänker inte diskutera mer. Jag vet att denna covidhysteri drivs av en agenda och det som sker är fullständigt bedrövligt och ett brott mot mänskligheten. Historien får döma mig och vi övriga som sett igenom charaden.

Har vi tur är det bara ett sjukt moneygrab. Har vi otur är det något betydligt värre..

Godnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in