2021-08-30, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej den är inte noll, men jag riskerar inte att smitta andra med hjärtinfarkt. Vanlig säsongsinfluensa, vinterkräksjuka och andra infektioner är inte dödliga annat än för de äldsta och sårbara. Jag är, dock, i likhet med dessa, vaccinerad emot bakteriell lunginflammation, (efter lärdomen av att legat sjuk i gränsfall på lunginflammationi några veckor, innan jag fick antibiotika). Vaccin emot säsongsinfluensa brukar jag ta, pga mitt arbete, dock inte de senaste två åren. Hade jag varit en skogsmulle, så hade jag vaccinerat mig emot TBE också.

Jo, det hamnar regelbundet unga friska på intensiven och i respirator pga vanlig influensa eller förkylning. Vissa har otur, men inte många, precis som med covid.
Citera
2021-08-30, 06:49
Medlem
Citat:
6000 extra döda, (och betydligt mer än så under tre speciella månader då Covid-19 härjade som mest), är 6000 extra döda 2020. Det ändrar ingen procent räkning i världen på!
Du får gå tillbaka till några årtionden för att se en tidsålder där det sågs som oundvikligt att en massa människor, främst äldre, dog i säsongsinfluensa. Men vänta nu! Det blev inte oundvikligt, för man började vaccinera de äldre emot säsongsinfluensa!

Källa SCB

Fast flera år sen 2000(tror det var 9 år) har haft högre dödlighet än 2020. 2020 sticker inte ut alls.
Citera
2021-08-30, 06:54
Medlem
Citat:
6000 extra döda, (och betydligt mer än så under tre speciella månader då Covid-19 härjade som mest), är 6000 extra döda 2020. Det ändrar ingen procent räkning i världen på!
Källa SCB
Logik, matematik och statistik är inte din starka sida.

Om var vårdenhet hade fått behandla enligt egen kunskap utan idiotorder ovanifrån hade mer än hälften av dessa människor kunna räddats.
Citera
2021-08-30, 06:55
Medlem
Expressen är sist på bollen som vanligt, om de ens hittar bollen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-smitta-gav-battre-skydd-mot-delta-an-vaccin/

Även här säger man inga ”covidparties”. Men det är precis vad man borde ha. Eller snarare, bort med alla restriktioner vaxpass och annat som står ivägen för flockimmunitet
Citera
2021-08-30, 07:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu gäller det att få foliehattarna att kavla upp ärmen och vaccinera sig. Detta för att vi ska kunna lägga pandemin bakom oss och gå vidare, men ännu är det en bit kvar.

Ännu så länge är det bara 5,5 miljoner av Sveriges dryga 10 miljoner invånare som är fullvaccinerade. Det återstår en LÅNG resa innan vi når upp till de 90% som krävs för flockimmunitet.

Det hade varit önskvärt om regeringen och Folkhälsomyndigheten hade kunnat lägga fram en strategi för hur det är tänkt att ske.
Citera
2021-08-30, 07:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Expressen är sist på bollen som vanligt, om de ens hittar bollen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-smitta-gav-battre-skydd-mot-delta-an-vaccin/

Även här säger man inga ”covidparties”. Men det är precis vad man borde ha. Eller snarare, bort med alla restriktioner vaxpass och annat som står ivägen för flockimmunitet
Även SVT har en artikel.
Studie: Covid-smitta gav bättre skydd än vaccin

”Den här studien visar att naturlig immunitet ger ett mer långvarigt och starkare skydd mot infektion, sjukdomssymptom och inläggning på sjukhus av deltavarianten av sars-cov-2”, skriver forskarna i en förversion av studien som lagts ut på Medrxiv, där ickepublicerade studier läggs ut.

Skillnaderna är stora. Enligt forskarna rör det sig om sex till tretton gånger större risk att smittas med deltan om man är tidigare osmittad men vaccinerad, jämfört med om man haft covid-19.

Vad jag vet är det första gången som det verkligen har bevisats i covid-19-sammanhang, säger Charlotte Thålin vid Karolinska institutet till Science Magazine.

Hon varnar dock för att även om skillnaderna är stora i den israeliska studien, så bygger de på små tal. Totalt har 32 000 personer analyserats. Bland de cirka 16 000 som tidigare vaccinerats smittades 238 personer, jämfört med 19 i den ungefär lika stora gruppen som tidigare haft covid-19.

Även risken att läggas in på sjukhus var större om man var vaccinerad jämfört med att ha haft sjukdomen. Men där är siffrorna ännu mindre – åtta fall av sjukhusinläggningar av de vaccinerade och ett fall i gruppen där man tidigare haft smittan.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/studie-covid-smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin

Jag tänker att detta var ganska självklart för de flesta redan innan. I all fall sedan man började förstå att immuniteten av vaccinet klingar av ganska snabbt. Israel ger ju en tredje dos till alla som vaccinerat sig för längre en 5 månader sedan. Därför hade det varit smartare att starta vaccinationen nu men problemet är väl att det tar så lång tid att vaccinera så stora delar av befolkningen. Vi kommer ju att få lite problem med våra äldre deras immunitet måste börja bli lite dålig redan nu.
Citera
2021-08-30, 08:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Fast flera år sen 2000(tror det var 9 år) har haft högre dödlighet än 2020. 2020 sticker inte ut alls.
2020 sticker av ännu mer om man räknar på det sätt som jag tror att du menar. Dödlighet i förhållande till folkmängd. Då är överdödligheten 9000 istället. Det hänger i hopp med att vi nästan i 100 år har haft en ökande medellivslängd som bröts 2020. Du kanske bara ha sett siffrorna skrivna, lätt att se fel då.

Covidstatistik har ett diagram där dödlighet i förhållande till folkmängd är med. Där kan man lätt se hur egentligen mycket 2020 sticker ut. Titta där så får du en bredare syn på ditt påstående.

https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020
Diagrammet längst upp "Överdödlighetsanalys 2020 för hela riket"
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-30 kl. 08:08.
Citera
2021-08-30, 08:13
Avslutad
Citat:
En ovanligt dödlig sk "influensa" då, typ 3 gånger dödligare än vanligt. Tur att vi har vaccin!

Detta var sista gången jag matade dig. Kryp tillbaka till din troll fabrik, nu när ",Sputnik" totalfloppat och befolkningsmängden i Ryssland kommer att minska ännu mer än vanligt!

https://omni.se/studie-smitta-ger-battre-skydd-mot-delta-an-vaccin/a/V9Q4o4

Underbara nyheter för oss som ännu inte injekterats. Som vi alla visste. Och nu efter 4a "mördar vågor" borde i princip hela befolkningen vara immun. Om nu enligt media (75 %) av de vuxna tagit injektionen så borde immuniteten plus alla naturliga antikroppar ge ca 100 % flockimmunitet. Eller hur?
Citera
2021-08-30, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
2020 sticker av ännu mer om man räknar på det sätt som jag tror att du menar. Dödlighet i förhållande till folkmängd. Då är överdödligheten 9000 istället. Det hänger i hopp med att vi nästan i 100 år har haft en ökande medellivslängd som bröts 2020. Du kanske bara ha sett siffrorna skrivna, lätt att se fel då.

Covidstatistik har ett diagram där dödlighet i förhållande till folkmängd är med. Där kan man lätt se hur egentligen mycket 2020 sticker ut. Titta där så får du en bredare syn på ditt påstående.

https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020
Diagrammet längst upp "Överdödlighetsanalys 2020 för hela riket"

Har du lagt till alla de illegala som fått ett tillfälligt personnummer som ej syns i befolkningsstatistiken samt alla de illegala som inte ens fått ett nummer. Du får lägga på ca 1.8 miljoner.

Gör detta och återkom tack
Citera
2021-08-30, 08:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
https://omni.se/studie-smitta-ger-battre-skydd-mot-delta-an-vaccin/a/V9Q4o4

Underbara nyheter för oss som ännu inte injekterats. Som vi alla visste. Och nu efter 4a "mördar vågor" borde i princip hela befolkningen vara immun. Om nu enligt media (75 %) av de vuxna tagit injektionen så borde immuniteten plus alla naturliga antikroppar ge ca 100 % flockimmunitet. Eller hur?

Verkligen en bra slutsats! Kanon!

Du har inte fattat att vaccinet skall se till att vården inte blir överbelastad?
Annars kör man med Gisecke/Tegnells variant. Dvs den du förespråkar.
Men det gick ju sådär..

Jättebra att naturlig infektion är så effektiv, men om alla skall gå igenom den ovaccad, så kommer vården gå åt helvete.
Har du glömt vad som hände i Italien mfl?
Citera
2021-08-30, 08:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Har du lagt till alla de illegala som fått ett tillfälligt personnummer som ej syns i befolkningsstatistiken samt alla de illegala som inte ens fått ett nummer. Du får lägga på ca 1.8 miljoner.

Gör detta och återkom tack
Du får väl be covidstatistik göra det och även alla våra myndigheter. Det fanns säkert även illegala invandrare innan 2020 också. Borde man då lagt på då också?

Vad är ditt problem, måste du skapa om verkligheten så att det inte finns en överdödlighet?

Om man tar ett snitt på de senaste 5 åren så har vi en överdödlighet, om man ser till dödlighet i förhållande till folkmängd har vi en överdödlighet. Om man ser enbart på medellivslängden så ökade den fram till 2020 då trenden bröts och vi fick en minskad medellivslängd.

På alla sätt man tänkbart kan räkna har vi en överdödlighet för 2020.

Svårt att se på verkligheten eller?
Citera
2021-08-30, 08:42
Medlem
2002 dog det totalt 95 000 i Sverige.
Siffran för 2020 hamnade på 98 000.
På den tiden hade vi en betydligt lägre befolkningsmängd dessutom. Dra era slutsatser själva

Går att se i diagrammet om man scrollar ner.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in