Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag menar ingenting som jag inte sagt, nej.
Varför säger du "under vattnet"? Det är dolt vid horisonten. Om en horisont kan orsakas av andra fenomen än "kurva" - så kan vi börja ta reda på varför saker som ligger bortom denna horisont försvinner som de gör. Inte innan. Sluta låtsas som att du vet hur en platt yta av en viss storlek skulle yttra sig framför dina ögon, när du inte vet. Tack.
Nej vem som helst kan se att de nedre delarna av huset är dolt under vattnet. Vattenlinjen (horisonten) är i linje med mitten på tornet. Alltså är de nedre delarna av tornet under vattenlinjen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Om en horisont kan orsakas av andra fenomen än "kurva" - så kan vi börja ta reda på varför saker som ligger bortom denna horisont försvinner som de gör. Inte innan.
Jag påstår att det inte finns något annat en höjdskillnad som kan förklara observationen.
Har du en annan förklaring så är det hög tid att komma med den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
... Sluta låtsas som att du vet hur en platt yta av en viss storlek skulle yttra sig framför dina ögon, när du inte vet. Tack.
Vad fan har en platt yta med det hela att göra? På en platt jord ligger "ytan" under den tänkta siktlinjen, du kan dra en rät och obruten linje mellan kameran och botten på tornet utan att ens toucha din kära "platta". Den platta ytan påverkar inte ljuset, "plattan" är i sammanhanget ovidkommande.