Citat:
Ursprungligen postat av
Bratis
Tack för bra. Sammanfattning!
Har en fråga om hur man beräknar tiden till ca 2.20 när Helena skulle nått kohagem?
De stängde två men få lämnade stället då. Man fastnade med folk i garderoben, på vägen ut i baren, det tog tid. Sedan blev man stående utanför innan man grenade över vägen till torget där folk samlades upp efter en natt ute. Där hängde man till långt in på småtimmarna.
Finns det vittnen som gör att tiden fastställs?
Jag är tveksam till att någon lämnade stället prick klockan två vilket man verkar utgå ifrån när det gäller Helena.
Jag förstår din undran och den är relevant. Jag klurade också på hur jag skulle skriva för att min skrivning skulle vara så neutral som möjligt. Jag har därför reserverat mig för tiden: "om hon inte fått skjuts eller blivit försenad eller hindrad på vägen".
Argumentet för att hon gått tämligen rakt hem är att de sista observationerna av henne är inne på Stadt och endast en person har talat med henne utanför Stadt. Vi känner inte till någon som talat med henne i garderoben osv. Mot den bakgrunden så kan hon lämna centrum ganska snabbt, men vi vet ju inte med säkerhet när hon lämnde.
Men just för att hon inte verkar ha talat med mer än en person efter stängning och eftersom sträckan trots allt är ganska kort så är 30 minuter en bra tid för att gå ut, krama BW och gå hem. Är hon riktigt effektiv skulle hon nog klara det på 20. Men hon kan ju ha varit på hotellet både fem och tio minuter efter stängning... men det undantaget fångar jag med "om hon inte fått skjuts eller blivit försenad eller hindrad på vägen".