2021-08-26, 21:52
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
C# kan inte bygga hemsidor per se. Men du kan bygga hemsidor med ramverket och använda C#. I princip allt du kan göra med C++ kan du göra i C# också, med några undantag.

Vidare så spelar det ingen roll om du använder C# eller C++, är koden kass så kommer programmet fungera kasst. Och funktionalitet kan köras lika snabbt i C# som i C++. Det finns tillfällen där C++ är snabbare, men det finns tillfällen där C# är snabbare så vissa metoder i ramverket utnyttjat processornära funktioner i operativsystemet. Överlagt ej genomtänkt inlägg.

Är man intresserad av avancerad spelutveckling bör man lära sig C++, annars C#. Det enda jag saknar från C++ är multipla arv.

Ja, jag vet inte hur mycket det skiljer mellan olika språk och kompilatorer, men den största skillnaden i prestanda får man väl om man väljer rätt datastrukturer och inte håller på och skapar nya variabler hela tiden...

ex. i java:

for(int i = 0; i<någonting; i++){
String str = "test sträng"
}

kommer ju att leda till sämre prestanda än om man satt str utanför loopen. Sen är ju strängobjekt i java immuteable, så det var ett dåligt exempel, men jag tror att du fattar min poäng

OT: Som folk redan har sagt, kan man redan programmera så lär man sig språket på nolltid. Men har man inte kodat innan och lagt ner tid för att verkligen förstå vad som händer så blir det tufft.
Citera
2021-08-29, 09:53
Medlem
Har jobbar som utvecklare i cirka 7 år. Jag ser ett stort problem idag med KY/EC utbildningar idag där de tror att något komplex som ett språk kan läras ut på 3 månader.

Att lära sig programmera är som att lära sig kinesiska. Man skulle skratta om någon sa att den lärde sig kinesiska och sedan så flyttar man till Kina för att tala flytande mandarin. Behovet av utvecklare är stor idag men de många som pluggat till KY/EC som får ett jobb men sedan blir av med det för de håller ej måtten.

Har sett killar och tjejer med A i programmering men saknar själva tänket.

Skulle varit intressant att få höra hur många som pluggat i dessa kurser men ej fått jobb eller fått kicken och jobbar med annat idag. Dessa skolor är privata så de som jobbar där är rena säljare och de har noll intresse över hur de går för er utan det är en maskin som pumpar ut folk för pumpa in pengar från staten.

Dock är det få verksamheter som granskar dessa skolor
Citera
2021-08-29, 13:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Har jobbar som utvecklare i cirka 7 år. Jag ser ett stort problem idag med KY/EC utbildningar idag där de tror att något komplex som ett språk kan läras ut på 3 månader.

Att lära sig programmera är som att lära sig kinesiska. Man skulle skratta om någon sa att den lärde sig kinesiska och sedan så flyttar man till Kina för att tala flytande mandarin. Behovet av utvecklare är stor idag men de många som pluggat till KY/EC som får ett jobb men sedan blir av med det för de håller ej måtten.

Skulle varit intressant att få höra hur många som pluggat i dessa kurser men ej fått jobb eller fått kicken och jobbar med annat idag. Dessa skolor är privata så de som jobbar där är rena säljare och de har noll intresse över hur de går för er utan det är en maskin som pumpar ut folk för pumpa in pengar från staten.

KY-utbildningar och dylikt syftar väl främst till att ge en basic teoretisk grund, sedan får man jobba vidare med ämnet på fritiden samt lära sig mer under praktiken. Därav att praktiken är obetald.

Men absolut, om man inte är självgående utan bara tar till sig det som är obligatoriskt för att klara utbildningen blir man en medioker kodare.
Citera
2021-08-29, 13:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Ja, jag vet inte hur mycket det skiljer mellan olika språk och kompilatorer, men den största skillnaden i prestanda får man väl om man väljer rätt datastrukturer och inte håller på och skapar nya variabler hela tiden...

ex. i java:

for(int i = 0; i<någonting; i++){
String str = "test sträng"
}

kommer ju att leda till sämre prestanda än om man satt str utanför loopen. Sen är ju strängobjekt i java immuteable, så det var ett dåligt exempel, men jag tror att du fattar min poäng

Är väl betydligt värre med dåligt hopknåpad strukturerad programmering, där kodblocken är repetitiva, allt är samlat i en main-funktion (istället för subrutiner/funktioner) samt dåligt genomtänkta if-satser.
Citera
2021-08-29, 16:11
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är väl betydligt värre med dåligt hopknåpad strukturerad programmering, där kodblocken är repetitiva, allt är samlat i en main-funktion (istället för subrutiner/funktioner) samt dåligt genomtänkta if-satser.

Ja, det är det Jag kan ju bara objektorienterat, jag sysslar inte med programmering i mitt jobb, annat än när jag behöver hämta något data från något API. Jag vet att det finns programmering där man inte kör objektorienterat, men kommer inte ihåg hur det går till...
Citera
2021-08-29, 16:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag vet att det finns programmering där man inte kör objektorienterat, men kommer inte ihåg hur det går till...

Programmeringsparadigmer som inte är OOP är bl.a. strukturerad programmering (där kod byggs i block, t.ex. i C), funktionell programmering (där kod byggs som funktioner, t.ex. i R), logikprogrammering (där kod byggs som logiska satser), mm. OOP är ju dock klart dominerande inom en mängd system.
Citera
2021-08-29, 16:39
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Programmeringsparadigmer som inte är OOP är bl.a. strukturerad programmering (där kod byggs i block, t.ex. i C), funktionell programmering (där kod byggs som funktioner, t.ex. i R), logikprogrammering (där kod byggs som logiska satser), mm. OOP är ju dock klart dominerande inom en mängd system.

OK tack Jag körde lite OCAML när jag gick på högskolan. Det var inte favoritspråket om jag säger så. Jag har även kört lite C programmering, snäppet roligare men svårt. Logikprogrammering har jag också testat på. Nu vaknade lite i hjärnkontoret. Tack
Citera
2022-01-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ja, att lära sig C# som språk är inga problem på 5 veckor om man är en erfaren kodare och kan OOP på en god nivå, är man däremot total nybörjare på programmering överlag är det ju mer en introduktion i ämnet.

Ja precis, jag började med Python för första gången igår och nu när jag kan programmera så är det faktiskt galet kul att sätta sig in i ett nytt språk. Det går inte att jämföra med att försöka lära sig ett språk som total nybörjare kontra om du redan förstår OOP och kan koda i andra språk
Citera
2022-01-28, 19:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Har endast pluggat C# med Udemy och Microsofts hemsida, men ändå får jag E i allt på programmering 1. Tycker det är ganska ogint av läraren när allt fungerar som det ska.

Men överlag tycker jag C# är väldigt lätt att komma in i. Microsofts hemsida är ju en guldgruva på ämnet tillsammans med Stack Overflow, och jag tror C# kommer stå sig fruktansvärt länge då Microsoft plöjt ner miljarder i att utveckla det.
Citera
2022-02-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck

Att lära sig programmera är verkligen inte lika svårt som att lära sig kinesiska. Herregud vad korkat. Problemet är nog snarare att många som saknar rätt läggning och intresse söker sig till yrket.
Senast redigerad av epadator 2022-02-03 kl. 15:30.
Citera
2022-02-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Att lära sig programmera är verkligen inte lika svårt som att lära sig kinesiska. Herregud vad korkat. Problemet är nog snarare att många som saknar rätt läggning och intresse söker sig till yrket.

Varför tror du de brist på utvecklare? Hade det varit lätt hade det inte varit brist? Intresset är starkt men folk fixade inte betygen så friskolor hoppade in och vad är resultatet? Halvdåliga programmerare som inte kommer så långt i karriären och bristen kvarstår.
Citera
2022-02-05, 17:38
Medlem
Vem som helst kan lära sig lite grunder på några veckor. Det är inte svårt. Det svåra är att bli bra på det. Jag skrev naiv skitkod i fler år, men sedan började det bli bättre och mer strukturerat. Efter 10-15 år blir det riktigt bra. Många koncept tar lång tid att greppa. Man får ha tålamod och öva mycket. Även jag som har hållit på länge fortsätter att öva. Man måste tycka att det är roligt, och roligt att utvecklas. Och vara ödmjuk, inte tro att man kan bäst själv alltid, utan hellre se hela programmeringsvärlden som ett kollektiv som man kan och ska ta hjälp och inspiration ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in