2021-08-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Säger dock fortfarande inget vad han kunde vara kapabel till.
Nej det gör det inte.
Citera
2021-08-29, 12:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går inte längre att binda någon person till en specifik bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Absolut i detta läge - 29år senare är ju bilen ej aktuell. Det jag menar i att man verkligen rett ut detta 1992. Nu är bilen skrot och därför inte går att undersöka eller binda till någon.

Javisst är det så.

Den här bilen eller bilarna är sedan länge skrotade. Precis som du skriver så går det inte längre att binda någon person till någon bil efter snart 30 år. Föraren, eller förarna, behöver inte ens själva ha ägt bilen eller bilarna.
Citera
2021-08-29, 12:13
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag tror att om hon blivit överfallen på stigen exempelvis bakifrån , så har hon med all säkerhet kämpat för sitt liv och sparkat med benen så mycket hon förmått och skorna hamnat på var sida av stigen , ringarna har hon lyckats få av sig nära bilen förmodligen för att hon att visa att nåt hänt på platsen , för att visa att hon blivit bortförd .

Skorna låg ca 5-7m in på vardera sida från stigen. Mest sannolikt GM, lr medhjälp, som kastat dit dom i en panikartat städaktion. Det gav förhoppningsvis DNA-spår på skorna.
Citera
2021-08-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det stämmer att det var ett populärt resmål. Jag hade själv arbetskamrater som var i Australien tidigt 90-tal.

Hur kan man säga att det inte är poppis? Jag har varit där 4 ggr. Efter Sydafrika det bästa resmålet i världen

Mvh
Citera
2021-08-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Skorna låg ca 5-7m in på vardera sida från stigen. Mest sannolikt GM, lr medhjälp, som kastat dit dom i en panikartat städaktion. Det gav förhoppningsvis DNA-spår på skorna.
Som sagt finns många scenarior som är tänkbara . 👍
Citera
2021-08-29, 12:26
Medlem
När Helena försvann 1992 var jag med på flera skallgångssökningar runt Mariestad. De som arrangerade sökningarna märke stor skillnad i hur många som deltog beroende av hur mycket fallet uppmärksammades i media. De pratade med Helenas förtvivlade systrar om detta och de ställde då upp på intervjuer.

Då sitter en dryg radioreporter och hånar och spyr galla över tjejerna i svensk riksradio, Sara Kadefors.

Kadefors vänder det till att systrarna gör intervjuerna för att få synas och höras i media, fy skäms Sara!

Dessa ledsna systrar som såklart gör allt för att deras lillasyster skall hittas blir häcklade av Sara Kadefors på våra skattemedels bekostnad, det är ovärdigt
Citera
2021-08-29, 12:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har alltid varit mycket populärt.

Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Hur kan man säga att det inte är poppis? Jag har varit där 4 ggr. Efter Sydafrika det bästa resmålet i världen

Mvh

Australien har alltid varit mycket populärt långt innan 1990-talet.

Har själv varit boende där i åratal. På den tiden fanns det mycket skandinaviska emigranter och sjömän. De som då kom dit som turister var personer som hade släkt boende där.
Citera
2021-08-29, 12:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Kika gärna på dokumentärer på YouTube om fallet!

Skorna anses vara kastade åt sidan, inte avsparkade eller tappade.

Ringarna anser Leif GW tappats när Helena bars in i en bil, att hon skulle ha tagit av sig dem och haft i en ficka på ryggsäcken.
Om hon bars på GM rygg en bit till bilen, så kan hon visst ha sparkat av sig skorna själv i striden. Så de hade kommit långt ifrån varandra?
Citera
2021-08-29, 12:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Kika gärna på dokumentärer på YouTube om fallet!

Skorna anses vara kastade åt sidan, inte avsparkade eller tappade.

Ringarna anser Leif GW tappats när Helena bars in i en bil, att hon skulle ha tagit av sig dem och haft i en ficka på ryggsäcken.
Men detta är ju en ren spekulation .
Är väl ingen som vet att detta stämmer till 100%
Citera
2021-08-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
[...] I detta scenario passar det bäst med 2 gärningsmän , en som kör bil släpper av den andra som springer efter Helena från ekuddenvägen in på stigen , överfaller henne , medans den andre kör runt med bil tar kanske Max 2 min med bil t lekplats , där hjälps bägge mannen åt att få in Helena i bilen . Jag gissar på att Helena lever då , IOM att Hanna hör två mansröster och en kvinna i nån form av tumult .
Det bör påpekas att "Hanna" befann sig på cykelvägen vilket omöjliggör detta scenario. Hon säger också att tumultet hördes från mitten av dungen med dragning ut mot vägen, och glöm heller inte ljudet av bildörren/dörrar utifrån vägen.
Citera
2021-08-29, 12:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Ändå intressant att hon tar av sig ringarna på vägen hem och sätter i väskan i så fall. De flesta väntar nog till dess man kommer hem från festen innan man tar av sig smycken. Inte att man stannar till, tar av sig ringar och sätter ned ringarna i väskan. Möjligen om man är ute och åker bil och är på väg hem, då kan man pillra med sådant, ta av sig ringar, örhängen etc för att genast gå och lägga sig då man kommer innanför dörren. Vet man om hon hade ringarna på sig då hon lämnade festen?
Jag ser det som ett osannolikt scenario?
Örhängen däremot kan vara obehaglig och tas av.
Citera
2021-08-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Ändå intressant att hon tar av sig ringarna på vägen hem och sätter i väskan i så fall. De flesta väntar nog till dess man kommer hem från festen innan man tar av sig smycken. Inte att man stannar till, tar av sig ringar och sätter ned ringarna i väskan.
Många tycks utgå från att ringarna förvarades i väskan. Vad vet vi om Helenas kläder, byxorna och koftan, kan de kanske varit försedda med fickor? Lypsyl, läkerol och tuggummipapper är saker som lika gärna kan förvaras i en ficka.

Och vad fanns mer i väskan är en fråga som inte fått något svar. Ett par skor saknas, det kan vi slå fast, men vad mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in