2021-08-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBickle2
Sverige är kört, FYFAN vad Stefan Löfven, Fredrik Reinfeldt & Annie Lööf har förstört detta land de senaste 15 åren.

https://www.expressen.se/gt/gt-granskar/shukri-hade-fatt-lika--mycket-pengar-med--bidrag-jobbar-anda/

"ARBETSFÖRMEDLINGEN
Shukri Mohamed Hassan, 34, kom från Somalia till Åmål för åtta år sedan. Med sig hade hon tre barn och en fyrårig skolutbildning.
Hon tycker att det svenska språket är svårt, men pratar ändå ganska bra och kan göra sig förstådd.
I dag är hon sexbarnsmamma, skild och ensamstående och har tidigare försörjt sig och sina barn på bidrag.
– Jag har fått 32 000 kronor i månaden. Sverige är ett bra land, säger hon.
Men sedan i somras har hon, via Åmåls kommun, fått arbete som skogsröjare vid ett skidcenter. Arbetsplatsen ligger några mil utanför orten.

Kommunen har fått pengar från länsstyrelsen för att finansiera projektet.
Arbetet är Shukris första jobb på åtta år.
Varje dag – måndag till fredag – blir hon och andra långtidsarbetslösa upphämtade med buss i centrala Åmål och körs sedan ut till skogen för arbete i fyra timmar. Sedan är det studier på SFI som gäller. "

"Arbetsförmedlingen har på begäran av GT/Expressen tagit fram statistik om vilka nationaliteter som är hårdast drabbade – siffror som myndigheten tidigare valt att inte redovisa.
Av statistiken framgår att det är värst för personer som kom från Syrienkriget.
Totalt finns det, enligt SCB, 144 062 syrier i Sverige i åldern 16–64 år. Av dessa är 68 715 inskrivna på Arbetsförmedlingen – det vill säga 48 procent.
Och bland dessa är 28 918 personer långtidsarbetslösa.
Det motsvarar, invånarmässigt, ett helt Falkenberg. "

"För några veckor sedan konstaterade moderatledaren Ulf Kristersson i ett Facebook-inlägg att långtidsarbetslösheten till och med kostar staten 36 miljarder kronor per år.
Vi träffar honom på hans kontorsrum på Mynttorget i Stockholm.
– Det är 675 000 utrikes födda personer i Sverige som inte är självförsörjande. Det skapar enorma problem."

STÄNG GRÄNSEN inte en ENDA jävla ekonomisk migrant ska komma in i Sverige närmaste 20 åren.
Oh my 😱 Helt fu**ing sanslöst..
Citera
2021-08-29, 11:23
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aTIVeLTo
Ok. Rösta på vad? Vad exakt ska svenskar rösta på? SD? Det räcker inte. Vi behöver MASSDEPORTERING med VÅLD för att kunna lösa detta. Vi behöver något i magnituden av en arg liten gubbe med lustig mustasch för att få detta att fungera. Men det kommer inte hända.

Allt annat än kommunister, salladsätare och sossar är bättre. Dom är ohyran som först måste bort från makten.
SD,M och KD är ett steg i rätt riktning, säger inte att det kommer lösa problemen, men det kan knappast bli sämre än med nuvarande alternativ.
Citera
2021-08-29, 11:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Lathet är relativ och kommer fram i sin värsta form om det finns alternativ t.ex att stämpla. I t.ex USA existerar väldigt lite lathet, miljoner människor har 2-3 jobb där, finns helt enkelt inga bidrag. Vill man ha 6 barn får man slita ihjäl sig.

USA har ett annat system där man för det första få möjlighet att behålla mer och för det andra har större möjligheter att försäkra upp sin situation så att det täcker de temporära arbetslöshetstillfällena. Det går inte att tillämpa USA på Sverige om man inte gör om allt från grunden.

Jag skulle säga att det är ungefär 40 % i landets kommuner som drar ut en fet lön och inte gör ett förbannade dugg mer än ha möten med varandra. De flesta är tvättäkta svenskar sedan svenskhet skapades.

Problemet med att flyktingar/asylsökande går på bidrag är givetvis att Sveriges politiker (som inte heller gör ett förbannade dugg) tagi emot utan att ha tänkt integration.
Citera
2021-08-29, 11:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
För att det finns c.5000 arbetslösa skogsarbetare i Sverige och här har man skickat en somalisk 6 barns mamma in i skogen för att göra deras jobb...vad är det för kurser hon har gått innan arbetet?jag tror inte på att hon jobbar med skogsröjning..men om det nu finns video om hennes skogsröjning så får jag tänka om

Det spelar nog ingen som helst roll vad du tänker. Varför har de 5000 arbetslösa skogsarbetarna inget jobb, är de lata eller är arbetsgivaren smart nog att anställa billig arbetskraft i stället. Vad sysslar facket med?
Citera
2021-08-29, 11:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Min poäng var inte ersättningsnivån. Min poäng var att kvinnan i artikel kan säga att hon inte vill anstränga sig och studera för att kunna försörja sig själv. Att hon anser att hon kan säga nej, men ändå fortsätta få bidrag.

Det borde inte vara någons frivilliga val att låta andra samhällsmedborgare försörja henne.
Den valmöjligheten borde hon och andra i samma situation helt enkelt inte ha.
Ingen arbetsför människa ska rimligen kunna välja att inte göra rätt för sig och låta andra skattebetalare försörja henne med pengar till sin dagliga levnad.
Oavsett hur liten eller stor summa det handlar om.

Min poäng är att hon har sin full rätt att säga det och då får hon förmodligen inte heller några bidrag. Det är hennes barn som är grunden till barnbidraget.

För övrigt går inte dessa länkade artiklar att läsa om man inte har en inloggning.
Citera
2021-08-29, 11:31
Medlem
awoke11s avatar
Får hon seriöst ut 32k rent i månaden?

Det är ju fan som att tjäna över 40k f.s.

Senaste jag kollade var över 40k en rätt schysst lön. Helvete att som flykting UTAN JOBB tjänar man mer än majoriteten av befolkningen, vilket jävla system!
Citera
2021-08-29, 11:33
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
USA har ett annat system där man för det första få möjlighet att behålla mer och för det andra har större möjligheter att försäkra upp sin situation så att det täcker de temporära arbetslöshetstillfällena. Det går inte att tillämpa USA på Sverige om man inte gör om allt från grunden.

Jag skulle säga att det är ungefär 40 % i landets kommuner som drar ut en fet lön och inte gör ett förbannade dugg mer än ha möten med varandra. De flesta är tvättäkta svenskar sedan svenskhet skapades.

Problemet med att flyktingar/asylsökande går på bidrag är givetvis att Sveriges politiker (som inte heller gör ett förbannade dugg) tagi emot utan att ha tänkt integration.
Liksom du så skyller jag egentligen inte på den somaliska familjen. De gör inget olagligt, de följer lagarna så länge de är hederliga. Det är svenska naiva vänster-politiker som bär hela ansvaret för att det existerar ickearbetande familjer i Sverige som helt kan leva på bidrag. Ändra bidragen och regleringen av arbetsmarknaden så kommer de att jobba. Det är inte så att de är handikappade, de kan faktiskt plocka fimpar eller packa skor i kartonger.
Citera
2021-08-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Har man många barn får man mer i bidrag. Är det så svårt att fatta. Sedan är det bara bra att nya människor kommer till Sverige då antalet födslar är låg här.

Det är endast bra om dom som kommer arbetar och betalar in skatt, vilket väldigt många inte gör, förstår du inte det?
Citera
2021-08-29, 11:37
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Alla dessa bidrag fy fan alltså, att dom inte skäms.
Alla rika svenskar borde flytta härifrån, detta är skamligt.
Citera
2021-08-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Får hon seriöst ut 32k rent i månaden?

Det är ju fan som att tjäna över 40k f.s.

Senaste jag kollade var över 40k en rätt schysst lön. Helvete att som flykting UTAN JOBB tjänar man mer än majoriteten av befolkningen, vilket jävla system!

Det är bara att försöka bli flykting i sitt eget land då Går det att få ut 32k utan att ha jobbat en dag i sitt liv är nog allt möjligt,Sverige är möjligheternas land
Citera
2021-08-29, 11:39
Medlem
C.B.G.s avatar
Finns det något speciellt skäl till varför hon fortfarande läser på SFI efter åtta år? Är utbildningen undermålig eller är det hon som är obildbar?
Citera
2021-08-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Åfan, ska alla i familjen köpa kläder för flera tusen varje MÅNAD? Är de influencers på instagram? Alla 6?

Jag vet om svenskar som aldrig köper nya kläder förutom underkläder & strumpor typ.
Det gäller de flesta vuxna skulle jag säga. Jag är höginkomsttagare och använder privata kläder på jobbet (allt utom tröja, skjorta som arbetsgivaren står för).

Mitt klädkonto inklusive jackor och skor uppgår till mindre än 5000 kr per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in