2021-08-28, 22:19
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är det som är dramaturgin. De flesta som uttalar sig har förstått att avtalet om köp är bindande, men de är inte insatta i alla detaljer som belyses, om man som vi är delaktiga i denna trevliga diskussion.

Det finns en fördom om att Ebba Busch, och Theo på mäklarbyrån Sjönära är kompetenta och laglydiga medborgare som inte sysslar med oegentligheter. Det finns inte med på kartan att Ebba Busch gör något olagligt, men ingen vet eftersom det är ytterst få personer i landet som kan kontraktsrätten. De inväntar en dom eller förlikning innan de yttrar sig.

Ebba har gömt sig bakom advokaten Katrin, en respektabel advokat, så varför skulle folk anta att Ebba Busch inte vinner denna tvist?

Jag kan mindre juridik än de som uttalar sig, men jag har varit säker från början, att denna tvist kommer inte Ebba Busch segrande ur. Hon är en högt uppsatt politiker, partiledare för KD som slåss som en kloakråtta, och mötte sitt öde i Binninge, hennes motsats. Han kan den bakgård Ebba Busch sökt sig till, och orädd gjorde han sitt jobb och visste vad han skulle styrka. Binninge är en tilltufsad person som hade rättvisa, och inte pengar som motivation. Jag vet från livet att de som haft de hårdaste liven, är de som hjälper dem som har det ännu svårare.

Ebba Busch hade en bra talan som hon slarvat bort genom att förtala Binninge och inte erlägga köpeskillingen enigt avtalet. Det är hennes olika utfall som stärker trovärdigheten i den bevisning Esbjörn har, och själv har hon bara mamma och en vännina som vittnen, men inget opartiskt vittne. Den gode Theo på Sjönära Mäklarbyrå har gömt sig under en sten. Precis där han hör hemma.

Man kan inte både vara motsatsen till en kloakråtta och också vara en kloakråtta ”Blomman”.
Bevisningen Esbjörn har stärker bara att Ebba har haft rätt från början.
Enda beviset hon behöver är köpeavtalet båda skrivit under, enda opartiska vittnet hon behöver är Esbjörn, som vid MUF medgav att han undertecknat av egen fri vilja utan att några påtryckningar förekommit.
2021-08-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Framförallt skall det bli intressant att se om de är sådana fullblodspsykopater att de utan vidare kan ställa sig i domstolen och ljuga den rakt upp i ansiktet om hur saker och ting faktiskt förhöll sig, eller om de kommer att bryta ihop och berätta sanningen. Esbjörn har ju när det begett sig med lite mer sakliga frågor verkat hålla sig till sanningen. Han berättade att han visst mindes avtalsskrivningen, att han visst gett Ebba lov att röja på tomten, att han visst ingått avtalet av egen fri vilja utan tvång. När det presenteras lögner från Esbjörns sida, tycks dessa huvudsakligen komma från andra personer eller via brev där det är oklart vem som skrivit eller faktiskt sagt vad. Esbjörn har ju heller aldrig själv framhållit sig som dement eller att han inte minns. Han sträckte sig för egen del till en lögn om månsken pressad av Expressen och förmodligen med bondfångarfittan från kursgården i bakgrunden.
Jag tror faktiskt att Esbjörn likt många äldre har lite problem med arbetsminnet eller korttidsminnet som man populärt kallar det. En sak är säker, det i kombination med att man ska försöka ljuga trovärdigt är en katastrofal kombination. Det är det vi har sett flera prov på när versionerna varför han ångrat sig ändrats från gång till annan.

Med det inte sagt att han saknar rättsförmåga. Bara att det är betydligt enklare att hålla sig till sanningen, den är lättast att komma ihåg.
2021-08-28, 22:25
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vad är stalltipset hur det går i rättegången? Måste hovrätten komma med PT om någon överklagar dit eller tas det upp automatiskt?
2021-08-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vad är stalltipset hur det går i rättegången? Måste hovrätten komma med PT om någon överklagar dit eller tas det upp automatiskt?

Stalltipset är att Ebba sopar mattan fullständigt med Esbjörn.
Särskilt eftersom all bevisning som Esbjörn lämnat in styrker Ebbas talan.

Hovrätten måste ge prövningstillstånd, och jag måste säga att i ett så open and shut case som detta vore det osannolikt att det beviljas. Men domstolen har ju visat sig enormt mesig när det kommer till alla fulgrepp från Esbjörns sida, så risken är väl att inte heller Hovrätten kommer annat än att lägga sig. Vi får se om Esbjörn överklagar. Om det nu går till huvudförhandling. Det är ju ytterst sannolikt skulle jag säga, men man vet aldrig. Med så kort tid kvar till huvudförhandling har Ebba extremt litet incitament att gå med på någon form av förlikning, medan det för Esbjörn blir omvänt mer och mer akut att få till en förlikning för att rädda det som räddas kan. Men på det vis han trängt in Ebba i ett hörn, är det som sagt mycket osannolikt att hon skulle gå med på en förlikning nu.
2021-08-28, 22:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Man kan inte både vara motsatsen till en kloakråtta och också vara en kloakråtta ”Blomman”.
Bevisningen Esbjörn har stärker bara att Ebba har haft rätt från början.
Enda beviset hon behöver är köpeavtalet båda skrivit under, enda opartiska vittnet hon behöver är Esbjörn, som vid MUF medgav att han undertecknat av egen fri vilja utan att några påtryckningar förekommit.
Som vanligt har du fel och hittar på.
Det som gäller är det som står I sammanställningen ( Aktbilaga 51):
Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för
att han ska underteckna köpekontraktet.

Att Ebba inte utsatt Esbjörn för tvång innebär bara att han inte gör gällande att han utsatts för olaga tvång.
Någon sorts påtryckning är däremot inte uteslutet att han utsatts för av Ebba och hennes väninna. Det har vi svar på när domen kommer.
2021-08-28, 22:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Stalltipset är att Ebba sopar mattan fullständigt med Esbjörn.
Särskilt eftersom all bevisning som Esbjörn lämnat in styrker Ebbas talan.

Hovrätten måste ge prövningstillstånd, och jag måste säga att i ett så open and shut case som detta vore det osannolikt att det beviljas. Men domstolen har ju visat sig enormt mesig när det kommer till alla fulgrepp från Esbjörns sida, så risken är väl att inte heller Hovrätten kommer annat än att lägga sig. Vi får se om Esbjörn överklagar. Om det nu går till huvudförhandling. Det är ju ytterst sannolikt skulle jag säga, men man vet aldrig. Med så kort tid kvar till huvudförhandling har Ebba extremt litet incitament att gå med på någon form av förlikning, medan det för Esbjörn blir omvänt mer och mer akut att få till en förlikning för att rädda det som räddas kan. Men på det vis han trängt in Ebba i ett hörn, är det som sagt mycket osannolikt att hon skulle gå med på en förlikning nu.

Tack för ditt inlägg. Jag kan inte så mycket om det här caset eller tvistemål i övrigt.

Finns det något som talar till Esbjörns fördel? Något som talar för att han inte var vid sina sinnens fulla bruk?
2021-08-28, 22:41
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag tror faktiskt att få av oss skulle ha tänkt på att deponera samma dag, om vi stod där på banken och säljaren inte kom till avtalat möte (tänk vanlig mäklad hemnet-försäljning

Citat:
När du säger "de flesta", räknar du då in de som tar lån, eller bara de som pungar ut hela beloppet direkt ur egen ficka?

För övrigt finns nog ingen mäklare som skulle acceptera att slutlikviden deponerades på hens konto i ett fall där säljaren inte medverkar till fullgörande. Varför skulle de? Och varför skulle köparen deponera pengar där?

Du kanske skulle bemöda dig om att titta på vad en skribent skriver för en gång skull innan du börjar kommentera. Jag har svarat på fnirps inlägg. Varsågod jag visar inlägget ovan.

En mäklare har ett klientmedelskonto. Det kan inträffa något som gör att säljaren inte kan närvara och då går det utmärkt att lämna likviden till mäklarens klientmedelskonto
2021-08-28, 22:45
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Vi har lite olika åsikter om det i tråden men oavsett vem som förlorar målet i tingsrätten så tror jag det går vidare till hovrätten då det gäller höga ekonomiska värden.

Förhoppningsvis så kastar Ebba in handduken innan det går upp i rätten för att inte förstöra utsikterna till nästa val om en ny regering
2021-08-28, 22:48
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Vi har lite olika åsikter om det i tråden men oavsett vem som förlorar målet i tingsrätten så tror jag det går vidare till hovrätten då det gäller höga ekonomiska värden.

Förhoppningsvis så kastar Ebba in handduken innan det går upp i rätten för att inte förstöra utsikterna till nästa val om en ny regering

Ebba har hög inkomst så tror inte det är det ekonomiska som avskräcker henne. Hur är det med Esbjörns ekonomi? Han kanske inte vågar ta en fight i hovrätten om han förlorar rättegången.

Jag får en känsla att Esbjörns team vill förhala rättegången så att det krockar med nästa års valrörelse och ökar chansen att Ebba lägger sig platt.
2021-08-28, 22:58
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Du kanske skulle bemöda dig om att titta på vad en skribent skriver för en gång skull innan du börjar kommentera. Jag har svarat på fnirps inlägg. Varsågod jag visar inlägget ovan.

En mäklare har ett klientmedelskonto. Det kan inträffa något som gör att säljaren inte kan närvara och då går det utmärkt att lämna likviden till mäklarens klientmedelskonto

Så då hade mäklaren deltagit vid likvidavräkningen sen tagit emot köpeskillingen och skrivit på köpebrevet, menar du?
Eller menar du att mäklaren hade fått in köpeskillingen på sitt konto och köpeskillingen legat där under den rättsliga processen?
För stämd hade han ändå blivit när han inte fullgjort avtalet och mäklaren hade inte betalat ut köpeskillingen åt säljaren, inte innan likvidavräkning gjorts av och Esbjörn skrivit under köpebrevet.
Köpeskillingen hade nämligen legat som ”gisslan” på klientmedelskontot tills Esbjörn följt avtalet.
Det räknas faktiskt som att köparen betalat säljaren om köparen betalat till klientmedelskonto, fast inte säljaren själv kommer åt köpeskillingen.
2021-08-28, 23:01
Medlem
Citat:
Tack för ditt inlägg. Jag kan inte så mycket om det här caset eller tvistemål i övrigt.

Finns det något som talar till Esbjörns fördel? Något som talar för att han inte var vid sina sinnens fulla bruk?

Tyvärr inte, för Esbjörn. Hans första ombud, som inte var advokat och saknade juridisk skolning, men som var en dömd barnvåldtäktsman, påstod att Esbjörn inte förstod vad han gjort, och ordnade så Esbjörn fick genomgå en utredning hos en psykolog. Den utredningen slog fast att Esbjörn inte lider av demens, och att han i grund och botten är en för sin ålder mycket aktiv person. För över tio år sedan så fick Esbjörn en diagnos som kallas "Lindrig kognitiv funktionsnedsättning". Han fick denna diagnos för att han själv tyckte att han glömde saker, som att ta med plånboken till affären och liknande. Men sjukvårdens utredning kunde inte påvisa något minnesproblem. Han ansågs ha en "subjekt minnesproblematik", och fick då diagnosen "Lindrig kognitiv funktionsnedsättning". I den psykologutredning som gjordes i vintras i samband med denna tvisten, så gav psykologen honom samma diagnos.

Den diagnosen är alltså sådan att det kan anses fastställt att Esbjörn förstår saker och ting och att han är förmögen att ta beslut osv. Detta har också redan fastställts av Överförmyndarnämnden i Västerås, där Esbjörn ansökt om god man. Men han fick ingen, eftersom han inte behövde någon.

Allt ovanstående finns i dokument från domstolarna. Se upp för trollen i tråden bara, de vräker ur sig stora mängder lögner och "alternativa fakta" bara för att luras.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-08-28 kl. 23:41.
2021-08-28, 23:04
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ebba har hög inkomst så tror inte det är det ekonomiska som avskräcker henne. Hur är det med Esbjörns ekonomi? Han kanske inte vågar ta en fight i hovrätten om han förlorar rättegången.

Jag får en känsla att Esbjörns team vill förhala rättegången så att det krockar med nästa års valrörelse och ökar chansen att Ebba lägger sig platt.
Team Esbjörn kan ju förhala rättegången genom att ringa sig sjuk t.ex. Otroligt många rättegångar (med höga onödiga kostnader för samhället som följd) ställs in i sista minuten. Det skulle ju vara förödande för Ebba om rättegången sköts upp till våren 2022 tex.

Personligen tror jag inte att pengar är det som motiverar Esbjörn. Isf hade han nog sålt huset för länge sen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in