2021-08-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi vet att så länge det inte är något som skymmer sikten kan vi se obegränsat långt.

Vilken platt yta är det du jämför med när du drar den slutsatsen?
Citera
2021-08-28, 19:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilken platt yta är det du jämför med när du drar den slutsatsen?

Själva definitionen av platt är ju att den är platt. Inget skymmer ens sikt. Vad konkret menar du är problemet?
Citera
2021-08-28, 20:08
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Vilken platt yta är det du jämför med när du drar den här slutsatsen?

En platt yta är platt oavsett hur stor den är. Det innebär att sikten är fri hela vägen tills det dyker upp ett föremål som skymmer sikten oavsett hur stor ytan är.

Menar du att en platt yta böjer sig om den är tillräckligt stor?

Eller vad menar du egentligen?
Citera
2021-08-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Själva definitionen av platt är ju att den är platt. Inget skymmer ens sikt. Vad konkret menar du är problemet?

En platt yta är platt, jag håller med. Vad har det att göra med hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig från där vi står och tittar oss omkring?

Problemet är att ni låtsas veta hur något ska se, när ni inte vet. Det är otroligt störande att ni inte vågar erkänna en så enkel sak som att ni inte vet. Vilka otroliga egon ni besitter.
Citera
2021-08-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
En platt yta är platt oavsett hur stor den är. Det innebär att sikten är fri hela vägen tills det dyker upp ett föremål som skymmer sikten oavsett hur stor ytan är.

Menar du att en platt yta böjer sig om den är tillräckligt stor?

Eller vad menar du egentligen?

Jag undrar vilken platt yta det är du tittat på som visar dig att det inte ska se ut som verkligheten gör omkring oss. En mycket enkel fråga.
Citera
2021-08-28, 20:18
Medlem
Perspektiv selvfølgelig. Det har hver enkelt av flatjordingene tenkt ut selv, for de tenker, i motsetning til oss andre som er indoktrinert fra vi gikk i barnehagen. De har absolutt ikke henta ut informasjonen fra Eric Dubay, Rob Skiba, Jeranism, Bob Knodel eller Phuket Word, og de har knapt hørt om YouTube. Perspektiv er også forklaringa på at sola forsvinner under horisonten, at fly sør for ekvator flyr med 2800 km/t, at Sydkorset kan sees rett i sør på den sørlige halvkule selv om sør egentlig er i alle mulige retninger, at det er midnattssol i Antarktis, at dagene blir lengre og lengre jo lenger sør du kommer fra juli til desember. Perspektiv! Det er løsninga på veldig mye, for ikke å si nesten alt.
Citera
2021-08-28, 20:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En platt yta är platt, jag håller med. Vad har det att göra med hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig från där vi står och tittar oss omkring?

Problemet är att ni låtsas veta hur något ska se, när ni inte vet. Det är otroligt störande att ni inte vågar erkänna en så enkel sak som att ni inte vet. Vilka otroliga egon ni besitter.

Vad kan problemet vara?
Citera
2021-08-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad kan problemet vara?

Jag förklarade problemet.
Citera
2021-08-28, 20:20
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Jag undrar vilken platt yta det är du tittat på som visar dig att det inte ska se ut som verkligheten gör omkring oss. En mycket enkel fråga.

En platt yta ser inte ut som verkligheten omkring oss eftersom verkligheten är att jorden är sfärisk.

Hur menar du att en horisontlinje skulle kunna uppstå om jorden var platt?

Det får du gärna förklara.
Citera
2021-08-28, 20:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
En platt yta ser inte ut som verkligheten omkring oss eftersom verkligheten är att jorden är sfärisk.
Om signaturen "dendummasillen" tittar ut i morgon bitti så ser han sin platta yta.

Gör hon det inte, så är jorden en sfär.
Citera
2021-08-28, 20:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag förklarade problemet.

Du har ju själv beskrivit premisserna. En helt plan yta. Vilket är lika med fri sikt. Ingenting är mellan öga och ytans periferi fem mil bort. Eller vad säger du?
Citera
2021-08-28, 20:46
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag trodde vi var överens i tråden om att vi inte vet hur en platt yta på 10 mil ser ut från där vi står och tittar oss omkring, så varför låtsas vi som att vi vet att man skulle se ett visst avstånd på en platt jord? Skulle du inte ha en horisontlinje på en platt jord? Om nej, hur vet du det? Vilka platta ytor är det du jämför med när du tycker det vore konstigt att vi inte ser till Amerika från Europa på en platt jord?
Du och ni andra plattjordsfanatiker ska få lära er ett nytt begrepp. "Skalenlig modell".
Det har visserligen med matematik att göra, så det är kanske obegripligt för en del av er.

Om man förminskar den där plana, cirkelrunda ytan som har 10 mils diameter till en yta med 10 meters diameter. 10 mil är samma sak som 100 000 meter. Då räknar vi - 100 000/10 000 ger svaret 10.

Sedan räknar vi ut hur högt ovanför den plana ytan människans öga skulle hamna enligt skalan. Jag har sett att tidigare i tråden har angetts 170 cm som en genomsnittlig höjd. 170/10 000=0,017. 0,017 cm är en otymplig siffra, så vi räknar om till millimeter i stället. Det går 10 millimeter på en centimeter, då multiplicerar vi 0,017x10 som ger svaret 0,17. I den skalenliga modellen hamnar alltså ögat 0,17 mm ovanför den plana ytan med 10 m diameter.

Det här är en modell som ni utan större besvär kan göra själva. Ta sedan reda på hur hög t.ex. Turning Torso är och räkna på samma sätt ut hur hög den blir och placera i modellen. På samma sätt kan ni göra med bergstoppen K2 eller andra höga saker ni känner till.

När ni gjort en sådan modell och studerat den ordentligt ska jag lära er en annan sak hur man kan använda sig av skalenliga modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in