Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag trodde vi var överens i tråden om att vi inte vet hur en platt yta på 10 mil ser ut från där vi står och tittar oss omkring, så varför låtsas vi som att vi vet att man skulle se ett visst avstånd på en platt jord? Skulle du inte ha en horisontlinje på en platt jord? Om nej, hur vet du det? Vilka platta ytor är det du jämför med när du tycker det vore konstigt att vi inte ser till Amerika från Europa på en platt jord?
Du och ni andra plattjordsfanatiker ska få lära er ett nytt begrepp.
"Skalenlig modell".
Det har visserligen med matematik att göra, så det är kanske obegripligt för en del av er.
Om man förminskar den där plana, cirkelrunda ytan som har 10 mils diameter till en yta med 10 meters diameter. 10 mil är samma sak som 100 000 meter. Då räknar vi - 100 000/10 000 ger svaret 10.
Sedan räknar vi ut hur högt ovanför den plana ytan människans öga skulle hamna enligt skalan. Jag har sett att tidigare i tråden har angetts 170 cm som en genomsnittlig höjd. 170/10 000=0,017. 0,017 cm är en otymplig siffra, så vi räknar om till millimeter i stället. Det går 10 millimeter på en centimeter, då multiplicerar vi 0,017x10 som ger svaret 0,17. I den skalenliga modellen hamnar alltså ögat 0,17 mm ovanför den plana ytan med 10 m diameter.
Det här är en modell som ni utan större besvär kan göra själva. Ta sedan reda på hur hög t.ex. Turning Torso är och räkna på samma sätt ut hur hög den blir och placera i modellen. På samma sätt kan ni göra med bergstoppen K2 eller andra höga saker ni känner till.
När ni gjort en sådan modell och studerat den ordentligt ska jag lära er en annan sak hur man kan använda sig av skalenliga modeller.