2021-08-28, 19:39
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte 70% i Sverige och nej 70% räcker inte eftersom det är ett vaccin gjort för en tidigare variant.
Jag pratade om Danmark som du fördömde.
Så fler än 70% ska behöva ta det satanistiska giftet som inte ens är gjort för aktuella varianter och därmed helt värdelöst?
Okej
Citat:
Jag förstår inte vad som är svårt att förstå med det. Den här vaccineringen är typ som en två år gammal influensavaccination. Anledningen att du ska vaccinera dig är att det är ett nytt virus som vi inte har evolutionär exponering mot. Du vill ha lite exponering under lång tid så att du ger din kropp gott om tid att analysera informationen. Du vill inte gå runt oexponerad och sen få miljontals viruspartiklar på dig under ett par minuter.
Jag går gärna runt oexponerad. Jag vill inte nämligen inte exponera mig för satanistiska gift.

Och du kommer aldrig få över 70% vaccinationstäckning i Sverige. Kanske 50% i bästa fall.
Senast redigerad av Moondoom 2021-08-28 kl. 19:46.
Citera
2021-08-28, 19:40
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De har inte dragit tillbaka pcr-testerna heller, bara bytt till ett annat.

Snyggt dubbelspråk. "Man drog inte alls tillbaka PCR testerna.. man använder helt enkelt inte bara dem längre utan något helt annat.."

Inte lätt när det är svårt.
Citera
2021-08-28, 19:42
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moondoom
Jag pratade om Danmark som du fördömde.
Så fler än 70% ska behöva ta det satanistiska giftet som inte ens är gjort för aktuella varianter och därmed helt värdelöst?
Okej

Det är inte värdelöst, det har nästan 90% effektgrad mot svår covid även efter 6 månader.

Citat:
Jag går gärna runt oexponerad. Jag vill inte nämligen inte exponera mig för satanistiska gift.

Och du kommer aldrig få över 70% vaccinationstäckning i Sverige. Kanske 50% i bästa fall.

Tur att man inte bor i Sverige då.
Citera
2021-08-28, 19:42
Medlem
Citat:
Givetvis ska alla som inte är allergiska mot vaccinationer vaccinera sig. Måste vi ha den diskussionen varje dag?

Ja, varför inte? När folk använder sig av ord som givetvis, när man pratar om något som aldrig har gjorts tidigare, och som det finns uppenbara risker med, då finns de väl anledning att ifrågasätta.
Vaccinations-kampanjen är en ganska desperat chansning. mRNA-tekniken fanns där och då fick det bli ”vaccin”. Det man önskar är ju självklart en medicin. Något det för övrigt ryktas om att Pfizer ska ha på gång.

Då har vi inte ens nämnt risken med biverkningar av själva vaccinen. Men den risken är nog kanske värd att ta. Men inte för hela befolkningen.
Citera
2021-08-28, 19:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
De som har haft viruset behöver inte vaccinera sig. Det är inte sådana som har haft viruset som sprider smittan:

https://www.sciencemag.org/news/2021/08/having-sars-cov-2-once-confers-much-greater-immunity-vaccine-no-infection-parties

Orkar inte argumentera mot det, jag tror inte det är så viktigt att ha den diskussionen heller och jag förstår inte varför det är så viktigt för er att ha den diskussionen. Tror du 50% av Sveriges befolkning haft covid?
Citera
2021-08-28, 19:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Då har vi inte ens nämnt risken med biverkningar av själva vaccinen. Men den risken är nog kanske värd att ta. Men inte för hela befolkningen.

Varför ens diskutera biverkningar av vaccinen när det är så försvinnande få som har det i jämförelse med de "försvinnande få" som får problem med covid? Det rör sig om mikroskopiska mängder fall i jämförelse. T.o.m de saker som tas upp som biverkningar av vaccinen som blodproppar och dylikt är betydligt vanligare bland de som utvecklar covid.
Citera
2021-08-28, 19:46
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tydligen är du inte någon spelande man, då tydligen flera av dina vänner "vunnit Euro lotteriet". Sedan förnekar jag inte att sannolikheten för att du skall bli svårt sjuk i Covid-19 är liten, om du är 20 år. Är du 50 år så ökar risken nästan tiofallt. Har du riktigt, riktigt otur så kan du dö i/med Covid-19.

Men även om sannolikheten för något är närmast mikroskopiskt och den vägs emot ännu mer osannolika fenomen, så bör man minimera den ytterligare, så vida inte detta ger värre konsekvenser. Jag skall ge dig ett personligt exempel. För många år sedan så var det en stackare som gick över en järnvägsövergång innan bommarna, helt, fällt upp.

Väldigt oturligt nog så var det ett fel på en av bommarna: Så den föll ner och träffades den otursdrabbade stackaren som knall-dog. Sannolikheten för detta är säkert 1 på 10 000 000. Sedan dess så väntar jag, alltid, vid järnvägsövergångar, tills bommarna är, helt, uppfällda och låsta. Det kostar mig så lite, så jag väljer ändå att vänta, trots den, extremt lilla sannolikheten att samma sak skulle kunna hända mig.

Samma sak med Pfizer vaccinen. Jag hade redan haft covid-19, och min kropp klarade av infektionen fint, även fast jag blev sängliggande i 14 dagar. Men när jag vägde ev. biverkningar av vaccinet, så var sannolikheten för svåra sådana mindre än ev. verkan på min kropp om jag skulle få covid-19 igen. Speciell som jag är medelålders och blir inte precis yngre med tiden. Dessutom vill jag, hur som helst, undvika att bli sjukskriven i några veckor.
Det är ju så lätt att få en gratis vaccindos, och ytterligare immunitet sitter aldrig fel.

Skulle jag vara 20 år, frisk, utan kända riskfaktorer, men inte haft haft covid-19, så skulle jag,, definitivt, vaccinerat mig! Skulle jag vara 20 år och haft Covid-19, så skulle jag, ändå, mycket troligt, vaccinerat mig. Ännu bättre immunitet sitter aldrig fel. Då kanske jag skulle slippa undan en Delta-variant infektion, asymptomatiskt.

Ja vissa är uppenbarligen så rädda för hjärnspöken att de låser in sig själva, fysiskt och psykiskt, för att lögnmedia säger att ni måste göra det.

Resten av oss skrattar åt er, vi fortsätter leva som om inget virus fanns (vilket det inte gör) och jag känner flertalet som haft Covid 19 enligt symptomen (förkylning) men som lever, jag vet 3 som vaccinerat sig som skadat sig ordentligt.
Citera
2021-08-28, 19:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Så 70-71% vaccinerade i befolkningen duger inte?

Vad är ett högt vaccinationstal, vad är ett lågt och var går gränsen för noll restriktioner?

Det finns såklart ingen statistik på det här eftersom allt görs on the fly, med i bästa fall några teoretiska modeller, men vad är din åsikt?

Du kan få min bedömning:

Mellan 70 och 75 procent av befolkningen fullvaccinerad räcker, (men då skall man inte räkna in de vaccinerade som är under 16 år, som i fallet Danmark.) Dessutom bör FHM:s och regeringen villkor för att öppna upp ytterligare. Förutom ett för låg vaccintäckning krav, som sattes upp med tanke på den mindre smittsamma Alfa, så gäller följande:

Under 100 patienter på sjukhus pga Covid-19
Under 25 patienter på IVA pga Covid-19
Under 5 procent positiva testresultat för Covid-19

Siffrorna skall vara stabila över tid

Med mitt tillägg/justering för den smittsama Delta-varianten:

70-75 procent vaccintäckning hos hela befolkningen.

90 procent av 16-40 åringarna vaccinerade.
95 procent av de som är 40 år eller äldre vaccinerade.

30-50 procent av den ovaccinerade befolkningen skall ha antikroppar emot SARS-COV2, (dvs skall ha genomgått en SARS-COV2 infektion).

Smittspridningen bör ligga under 50 fall per 100 000 invånare räknat över två veckor. Men smittspridningen är en mindre viktigt faktor, så länge som man kan hålla sjukhusinläggningar, IVA-fall och avlidna i Covid-19 på en låg nivå.

Med hänsyn till att vare sig vaccin eller naturlig infektion ger 100 procentigt skydd emot Delta-varianten och att skyddet minskar över tid så blir den effektiva immuniten hos befolkningen endast runt 60-75 procent. Men räknar man inte in de under 16 år så höjs siffran till mellan 70 och 85 procent. Detta stoppar inte Delta-varianten, men håller smittspridningen i schack och minimerar sjukhusinläggningar, IVA-fall och död i Covid-19.

När vi börjar närma oss dessa siffror, fast vi gått in i försäsongen för SARS-COV2, så kan man, prova att lätta lite på några restriktioner Dvs om ca 2 månader. Om det går bra och sedan vi uppnått våra mål, så kan de allra flesta restriktioner/rekommendationer tas bort efter nyår. Och samtliga restriktioner/rekommendationer, absolut senast i maj 2022, oavsett om vi lyckas eller ej! Eller som Elvis brukar säga:" Enaff is enaff"
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-08-28 kl. 20:13.
Citera
2021-08-28, 20:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Snyggt dubbelspråk. "Man drog inte alls tillbaka PCR testerna.. man använder helt enkelt inte bara dem längre utan något helt annat.."

Inte lätt när det är svårt.

Man använder fortfarande pcr-tester och har gjort så i många år för at detektera influensan exempelvis. Du är felinformerad eller helt enkelt okunnig.
Citera
2021-08-28, 20:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Så det är lågutbildade som är ”rationella” och vaccinerar sig och inte högutbildade som ni brukar påstå?
Ni?

Jag anser att de flesta rationellt tänkande vaccinerar sig. Detta oavsett utbildningar.
Rätt så enkelt.
Citera
2021-08-28, 20:03
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man använder fortfarande pcr-tester och har gjort så i många år för at detektera influensan exempelvis. Du är felinformerad eller helt enkelt okunnig.

Ja för vi pratar ju om influensan i denna tråd, åsna.
Citera
2021-08-28, 20:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Eftersom det aldrig funnits någon pandemi så kan den omöjligen vara över.

Du har fortfarande inte svarat på när pandemin är över för dig? När är pandemin över för dig?
Pandemin har funnits sedan våren 2020
Mitt sätt att leva har betydligt förbättrats efter jag och övriga i familjen är fullvaccinerade.

Men det krävs mer före samhället kan ta steget att ta bort restriktionerna och det r sådan som du som hindrar sådant.
Känns det inte jobbigt att du tillhör motståndsrörelsen mot ett öppet samhälle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in