2021-08-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det är ändå väldigt konstigt att 2 vita bilar ska ha synts inne på cykelbanan den natten en som står still och en som åker fram o tillbaka , sån trafik var det aldrig där och har aldrig varit . Nåt med bilarna stämmer inte , det är min känsla .
Ytterligare en bil ska siktats tidigare på kvällen (23-tiden?) på samma cykelbana fast närmare Kolarestigen. Så 3 olika(?) bilar inom ett spann på ca 5-6h alltså.
Var det verkligen så tung trafik där på den tiden?
Citera
2021-08-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kalla Fall gick ju nyligen ut med att bilen med rails som Carina m. sällskap såg stå parkerad inne på cykelvägen vid 03:30 inte längre anses vara av intresse för utredningen.

Det är/var väl inte då vanligt att 4:r dörras bilar hade rails på den tiden , det var väl mest kombi-bilar
Och då företagsbilar som hade fabriksmonterade rails

privatpersoner hade väl oftast så kallade skidställ som var lätt att montera av/på
Citera
2021-08-28, 18:35
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det är ändå väldigt konstigt att 2 vita bilar ska ha synts inne på cykelbanan den natten en som står still och en som åker fram o tillbaka , sån trafik var det aldrig där och har aldrig varit . Nåt med bilarna stämmer inte , det är min känsla .

Jag vågar inte uttala mig om hur ofta det var bilar på den cykelvägen, så bra känner jag inte till området o dess historia.

Jag håller dock med dig att även den andra bilen (Carinas) verkar skum då det inte verkar som om någon har kommit fram o berättat att det var deras, I så fall har jag missat det. Jag uppfattade det som om att det var just I CL teorin som dom menade att de kunde bortse från den bilen, av för mig okänd anledning. Dom kanske menar att han enbart hade tillgång till en bil.

En teori är ju som sagt att det är GM som bytt bil, o I den teorin är det väl troligare att det är två personer. Spekulation.
Citera
2021-08-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ytterligare en bil ska siktats tidigare på kvällen (23-tiden?) på samma cykelbana fast närmare Kolarestigen. Så 3 olika(?) bilar inom ett spann på ca 5-6h alltså.
Var det verkligen så tung trafik där på den tiden?
Ja det låter märkligt , kanske någon som var där o rekade lite , som sagt går ju ta sig upp på flera vägar från cykelbanan .
Citera
2021-08-28, 18:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Så illa som utredningen är skött är det nog lätt hänt att man sa som Lars Johansson gjorde, att "polisen var nära att lyckas" för att inte framstå som helt inkompetenta. Familjen behövde också få höra att något positivt och hoppfullt hände med utredningen för en gångs skull. Uttalandet kan vara spel för gallerierna, polisen och Lars Johansson var pressade.

Och vad betyder egentligen "att polisen var nära att lyckas"? Bröt KM ihop totalt? Fick han frispel, psykbryt, panikångest? Det kan vara helt förståligt om KM nu är helt oskyldig. CL kanske är Helena's baneman? Här kan vi snacka om att utsättas för stress och press.

Man kan f.ö. inte vara "nära att lyckas" med någon som är oskyldig. Vad betyder då detta uttalande från Lars Johansson? Betyder det att han och polisen vet att KM är skyldig? Om så vore fallet hur kommer det sig då att Kalla Fall nu har fått upp ögonen för CL?

Jag är inte lika säker på att du är i gott sällskap där Ugglan.

Hissar verkar ha stannat. Kalla falls uppdrag var att gå igenom fallet på nytt. Redan existerande material av intresse (som det om KM) följde självklart med. Men: Kalla fall såg en möjlighet som tidigare hade skjutits åt sidan och valde att titta närmare på den. Utmärkt så! Men det betyder ingalunda att den tidigare misstänkte KM har "droppats". Peter Nyhlén sa i början av augusti att fler förhör skulle hållas med personer som är intressanta i fallet. Garanterat att KM har varit inne på ett nytt förhör eller kommer att kallas till förhör. Har du hört talesättet "det ena utesluter inte det andra"?
Citera
2021-08-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Finns det nån i den här utredningen som heter Ma ..qvist

Han var väl typ 14-15 år när mordet skedde? Antar att du menar Jo*han Mal*mquist?

Tror inte han är med i tråden.
Citera
2021-08-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetblomman
Jag tillät mig ju tidigare spekulera kring att en/två "buffliga" personer skulle kunna förmått CL att låna ut sin bil, detta givet det personporträtt som tecknats över CL i media (introvert individ som säkert varit lätt att "sätta sig" på), samt även:

1. Då hans tecknade personporträtt känns som att det stämmer lite illa med en GM.

2. Det talats om två mansröster.

Den "vanlige" gärningsmannen som attackerar en kvinna gör det ensam och till fots. Är däremot en bil inblandad är det ofta två eller flera personer. Och CL tycks ju inte haft något socialt liv (igen, baserat på personporträtt som media tecknar).

Jag tycker hans personporträtt stämmer ganska väl med hur dubbelmördaren i Linköping framställts. Med den skillnaden att CL blev mer introvert efter mordet.
Hur han var -92 verkar få kunna vittna om. Men innan dess drog han till Australien innan han dök upp i Mariestad igen. Utan vänner eller bekanta.
Så är han en rubbad person kan han begått mordet, antingen med sexuella motiv eller psykotiska.
Efter mordet blir hans psyke värre och han lever sen sitt liv som en udda enstöring.

Ganska likt Linköping faktiskt.

Jag tror det är CL. och att det skedde utan planering. Att han sen hämtade en bil från sina föräldrar och åkte och dumpade/grävde ner kroppen.

Såg förut någon som påstod att CL hade båt. Det tror jag nog inte riktigt på. Om det inte var hans föräldrars båt. Detta för att han var ganska länge utomlands strax innan -92, tror inte han behöll båten och en båtplats under den tiden, bla med tanke på hans ekonomiska situation.
Sen är uppgiften om båten enbart från en i denna tråd, så jag anser att det saknar belägg.
Senast redigerad av supersnut 2021-08-28 kl. 19:11.
Citera
2021-08-28, 19:06
Medlem
Pratade med en äldre från området som har som benhård teori att bilen kommit dit i efterhand, för att plocka upp kroppen. Förmodligen i skräck för dna som då (enligt denne bekant) var ”i ropet” i pressen.

Jag är lite för ung, men kanske minns någon här om det verkligen var mycket tal om dna i tidningarna runt 92?
Citera
2021-08-28, 19:10
Medlem
Om det är CL som är GM. Då finner jag det väldigt osannolikt att det var fler GM än en.
Han var redan då en ensamvarg. Hade varit bortrest länge. Hur skulle han få med sig någon i detta brott?
Hur skulle han kunnat hota någon till tystnad så här länge?

Är det han, så var han själv.
Senast redigerad av supersnut 2021-08-28 kl. 19:13.
Citera
2021-08-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Pratade med en äldre från området som har som benhård teori att bilen kommit dit i efterhand, för att plocka upp kroppen. Förmodligen i skräck för dna som då (enligt denne bekant) var ”i ropet” i pressen.

Jag är lite för ung, men kanske minns någon här om det verkligen var mycket tal om dna i tidningarna runt 92?

Vet inte hur mycket som det pratades om DNA i svensk press.

Hittade detta:

”År 1989 kom den första fällande domen i Sverige där dna-bevis hade en avgörande betydelse. För första gången kunde man i en brottsutredning med mycket hög sannolikhet binda en person till ett biologiskt spår.”

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/artiklar-om-dna/forfinad-dna-teknik-i-kampen-mot-brottsligheten/
Citera
2021-08-28, 19:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
1992.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig

Det skrevs en del om DNA vid den här tiden men allt s. a. s. låg då i sin linda. Handlade om hur denna teknik skulle kunna utvecklas i framtiden och vara till stor hjälp.
Citera
2021-08-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Jag tycker hans personporträtt stämmer ganska väl med hur dubbelmördaren i Linköping framställts. Med den skillnaden att CL blev mer introvert efter mordet.
Hur han var -92 verkar få kunna vittna om. Men innan dess drog han till Australien innan han dök upp i Mariestad igen. Utan vänner eller bekanta.
Så är han en rubbad person kan han begått mordet, antingen med sexuella motiv eller psykotiska.
Efter mordet blir hans psyke värre och han lever sen sitt liv som en udda enstöring.

Ganska likt Linköping faktiskt.

Jag tror det är CL. och att det skedde utan planering. Att han sen hämtade en bil från sina föräldrar och åkte och dumpade/grävde ner kroppen.

Såg förut någon som påstod att CL hade båt. Det tror jag nog inte riktigt på. Om det inte var hans föräldrars båt. Detta för att han var ganska länge utomlands strax innan -92, tror inte han behöll båten och en båtplats under den tiden, bla med tanke på hans ekonomiska situation.
Sen är uppgiften om båten enbart från en i denna tråd, så jag anser att det saknar belägg.
Det kan mycket väl ha varit föräldrarnas båt jag har hört det nån stans, ja jag tror att det var flera i bilen kanske nån tjej kompis satt i bilen, som sedan gick ur när man hade kört en bit,och de blev själva kanske körde till nåt ställe utanför staden, det här är mina egna gissningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in