2021-08-28, 17:13
Medlem
Jag drack mer än en halv sjuttis 40% vodka igår väldigt skönt men mot slutet när jag satt i soffan och kollade TV så började jag se dubbelt och då insåg jag att nu är man berusad - fan vad livet är härligt ändå. Blev black out sen och jag minns inte hur jag hamnade i sängen.

Är det farligt att dricka sprit tills man ser dubbelt eller är det alkoholens motsvarighet till att "nodda" på opiater bara härligt? Jag blir sugen på att dricka igen bara jag tänker på effekten jag fick igår kan jag säga er.
Citera
2021-08-28, 17:24
Medlem
auruns avatar
Ja, då har du druckit för mycket vilket givetvis är skadligt. Speciellt vid upprepande tillfällen. Lär dig dricka med måtta, mycket skönare. Värsta som finns är ju att hamna i stadiet du beskriver?
Citera
2021-08-28, 17:25
Medlem
aTIVeLTos avatar
Farligt? Knappast.

Jag hinkade i mig två st 700ml vodka på en dag. Snurrade en del. Men inte fan sitter jag och nojjar över min hälsa.
Citera
2021-08-28, 17:34
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianTheLucid
Jag drack mer än en halv sjuttis 40% vodka igår väldigt skönt men mot slutet när jag satt i soffan och kollade TV så började jag se dubbelt och då insåg jag att nu är man berusad - fan vad livet är härligt ändå. Blev black out sen och jag minns inte hur jag hamnade i sängen.

Är det farligt att dricka sprit tills man ser dubbelt eller är det alkoholens motsvarighet till att "nodda" på opiater bara härligt? Jag blir sugen på att dricka igen bara jag tänker på effekten jag fick igår kan jag säga er.

Risken är att du utvecklar alkoholism, en ganska allvarlig diagnos. Är inte kul när det klipper i skallen och man vet att alkohol är enda botemedlet alternativt benzo. Ska kanske tilläggas att alkohol inte är en drog man kan sluta med tvärt efter en längre tids ”missbruk” utan att riskera livet.
Citera
2021-08-28, 17:41
Bannlyst
Att supa sig till dubbelseende är knappast något trevligt, nej tacka vet jag att sitta och dricka 3.5or gott som tusan och man har en skön lätt avkopplande berusning.
Man kanske skulle ta en sväng till Ica
Citera
2021-08-28, 17:51
Medlem
Citat:

En "halv sjuttis" då och då kan du nog klara utan bestående men.. men om du dricker så mycket ofta så kommer det garanterat påverka din hälsa.

Vad gäller allvarliga risker så kan du över tiden utveckla en massa otrevliga sjukdomar och om du har otur så hamnar du vid ett tillfälle av "black out" liggandes på rygg och dör av dina egna spyor.

"Den vanligaste orsaken till dödsfall till följd av alkoholförgiftning är andningsdepression med hypoxi, lungatelektaser och luftvägsaspiration av maginnehåll. Hypotermi är också vanligt vid fatala alkoholförgiftningar. Slutlig dödsorsak vid akut alkoholförgiftning blir vanligen ett hypoxiskt hjärtstopp."

"Ungefär 150-200 personer dör varje år p g a akut alkoholförgiftning i Sverige, varav endast 2-3 är under 30 år. Cirka 2000 personer dör årligen till följd av skadeverkningarna. Letal dos alkohol kan vara ungefär 30-40 cl ren alkohol (100 %), vilket teoretiskt motsvarar 1-1,5 helflaskor sprit (75 cl, 40 %)"

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/anestesi/intoxikation-alkohol/
Citera
2021-08-28, 17:54
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Låter som att du är ung? Första snusen, fyllan eller åka karusell?

Inte är det bra, hjärnan hittar inte rätt. Du kan prata men inte gå rakt, jämför med karusell.

Vill du åt det igen så lutar vägen åt alkoholism. Tråkig väg att vingla på.
Citera
2021-08-28, 17:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Grattis du uppnådde level 2.0 enl den här listan, svårt tänka mig nåt tristare.
Citera
2021-08-28, 17:59
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
En "halv sjuttis" då och då kan du nog klara utan bestående men.. men om du dricker så mycket ofta så kommer det garanterat påverka din hälsa.

Vad gäller allvarliga risker så kan du över tiden utveckla en massa otrevliga sjukdomar och om du har otur så hamnar du vid ett tillfälle av "black out" liggandes på rygg och dör av dina egna spyor.

"Den vanligaste orsaken till dödsfall till följd av alkoholförgiftning är andningsdepression med hypoxi, lungatelektaser och luftvägsaspiration av maginnehåll. Hypotermi är också vanligt vid fatala alkoholförgiftningar. Slutlig dödsorsak vid akut alkoholförgiftning blir vanligen ett hypoxiskt hjärtstopp."

"Ungefär 150-200 personer dör varje år p g a akut alkoholförgiftning i Sverige, varav endast 2-3 är under 30 år. Cirka 2000 personer dör årligen till följd av skadeverkningarna. Letal dos alkohol kan vara ungefär 30-40 cl ren alkohol (100 %), vilket teoretiskt motsvarar 1-1,5 helflaskor sprit (75 cl, 40 %)"

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/anestesi/intoxikation-alkohol/

Letal dos är smått irrelevant. Det som är riktigt farligt med alkohol är tillvänjningen och det som händer när en alkoholist efter lång tids missbruk slutar dricka tvärt.

En alkoholist dör i regel inte av alkoholförgiftning, uppskattar dock att du ändå nämner den risken.
Citera
2021-08-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aTIVeLTo
Farligt? Knappast.

Jag hinkade i mig två st 700ml vodka på en dag. Snurrade en del. Men inte fan sitter jag och nojjar över min hälsa.
Hade nog jag också klarat om jag hade varit alkad i grunden och druckit det långsamt från morgon till kväll. Sluta lek tuff förresten.
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Risken är att du utvecklar alkoholism, en ganska allvarlig diagnos. Är inte kul när det klipper i skallen och man vet att alkohol är enda botemedlet alternativt benzo. Ska kanske tilläggas att alkohol inte är en drog man kan sluta med tvärt efter en längre tids ”missbruk” utan att riskera livet.
Benzo fick det bli när jag vaknade för att bakfyllan inte skulle bli överjävlig.

Citat:
Ursprungligen postat av aTIVeLTo
Nej, har bara naturligt hög tolerans. Vidare väger över 100kg så det hjälper det med.

Men om man blir berusad av en halv 700ml så är något fel. En flaska borde väl de flesta klara ändå?

Ingen direkt kukmätartävling, skulle vara glad om jag blev snurrig på en halv 700ml.
Jag har ett friskt BMI och väger cirka 70.

Jag dricker snabbt. Sedan är det ingen liten mängd heller oavsett vad du tål. Du är både alkad och tjock, du får ha det i åtanke.

Citat:
Ursprungligen postat av SkaGoraKaos
Om jag skjutsar i mig en kvarting i raskt tempo så blir jag rätt skapligt berusad, 85 pannor.
Dricker väldigt sällan sprit det är inte min kopp te/sprit, tycker inte om att vara "FULL"
Ja han snackar skit den där nollan om att det är en liten mängd.

Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Låter som att du är ung? Första snusen, fyllan eller åka karusell?

Inte är det bra, hjärnan hittar inte rätt. Du kan prata men inte gå rakt, jämför med karusell.

Vill du åt det igen så lutar vägen åt alkoholism. Tråkig väg att vingla på.
Jag är ung men vad menar du? Var ju rätt skönt att bli så väck.
Citera
2021-08-28, 18:18
Bannlyst
Citat:

Jag är ung men vad menar du? Var ju rätt skönt att bli så väck.

Folk reagerar olika på alkohol och uppskattar olika sorters berusning, en del som du som gillar att vara väck endel som jag som uppskattar en rätt låg berusning under längre tid och en del mittemellan en del inte alls och en del KARATE!

Vi är människor inte serietillverkade robotar.
Citera
2021-08-28, 18:22
Medlem
aTIVeLTos avatar
Citat:
Hade nog jag också klarat om jag hade varit alkad i grunden och druckit det långsamt från morgon till kväll. Sluta lek tuff förresten.

Jag dricker snabbt. Sedan är det ingen liten mängd heller oavsett vad du tål. Du är både alkad och tjock, du får ha det i åtanke.

Nejdå, inte alkad i bakgrunden när detta hände. Har med naturlig tolerans att göra, men även att jag är fetto. Men övervikten är inte tillräcklig för att förklara diskrepansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in