2021-08-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Qatar är landet dit hela Afghanistans elit flydde.

Jo det är därför detta är så jävla fegt gjort. Men det är likadant i hela MENA att de skiter i allt när det passar, typ...

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Talibanerna skall ha begärt assistans ifrån Qatar att driva flygplatsen efter den 31a.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
All personal som tidigare drev flygplatsen och flygtrafiken i Afganistan sjappade. Några kanske återvänder till sina yrken om de kan.

Men detta indikerar att talibanerna vill ha normal sitation där folk kan resa till och från Afganistan som vanligt givetvis under förutsättning att papper och intyg finns.

I sådana fall om de lyckas, så kommer ju det bli en propagandaseger för talibanerna när hela världen ser hur amerikaner och afganer agerat i panik helt i onödan.

Dessförrinnan var det avtalat att Turkiet skulle sköta detta, med personal från bland annat Istanbuls flygplats. Men Turkiet fick kalla fötter redan på torsdagsmorgonen. De blev mycket oroliga över terrorhoten som de uppfattade som verkliga.
Och packade ihop och stack. Var något uttalande om detta från någon turkisk militär.
Turkiet har i alla fall varit flitiga med att flyga ut folk, med bland annat sina civila flygplan från Turkish Airlines.

Jag kan tänka mig att Qatar vägrar. Qatar har i praktiken ingen militär som kan garantera säkerheten.
Men det kom en artikel från WHO att de vill kunna flyga in medicinsk utrustning, men då är det flygplatsen i Mazar el Sharif som kan bli gällande. Kabul vågar man inte använda just nu.

Och att Pakistan skulle hjälpa till med flygledning mm. Pakistan krävde att få med sig soldater. Något avtal har de inte vågat ta, antagligen på grund av att Pakistan inte litar på Talibanerna.

Bedömare gjorde ju klart att Talibanerna har ju ingen Regering värd namnet att komma med.

Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Från en affärsman på Wechat som var på plats var det bara en bomb, inte två. Han påstår att hopen av människor som skrämdes ihop sköts med maskingevär från högre position, ovanifrån. 200 döda enligt senaste uppgift.

Nu var nog dessa självmordsbomber laddade med skruv, spik, muttrar och stålkulor möjligen i tex resväskor och ryggsäckar. De flyger ju förstås omkring med så hög hastighet att de kan bli direkt dödande.
Och kan misstas för skott från maskingevär.
Dessutom har soldaterna order att de måste skjuta om de upptäcker direkta hot.
Annars så kan deras egna liv eller kamraters liv komma i fara.

Med att den lagliga regeringen hade sjappat och stuckit med pengarna, så var det i princip ett krigstillstånd som rådde.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
In Through The Out Door, för att tala med Led Zeppelin. USA skeppar ut sina soldater efter Trumpens naivt sjaskiga fredsavtal med talibanerna, men hamnar sedan omedelbart i ett *nytt* krig med både ISIS och talibanerna i Afghanistan. Oavsett vad man tycker om de här bägge extremistiska rörelserna kan USA:s drönarattack i natt långt inne i Afghanistan naturligtvis inte ses som annat än en grov kränkning av landets territoriella suveränitet, med andra ord en krigshandling riktad mot landets regering.

Vilket vänsterpladder, Talibanerna hade lovat att inga terrorattacker medans evakueringen pågick. Talibanerna höll inte det löftet. Alltså så är avtalet brutet. Spelar ingen roll om de kallar sig ISIS-K eller något annat, det är samma skit överallt i hela det muslimska MENA, att de byter namn lägligt nog när det passar. Talibanerna har ingen trovärdighet kvar.

Jag tror att inbördeskriget är i full gång om några veckor. Denna failed state är likadan som fallet av Saddam.
Det är en hel massa beskyllningar från olika håll, och höjdarna kan bara blåsa varandra.
Bankerna har haft stängt ett bra tag, och troligen har president Ghani och hans polare plundrat statskassan.
Valutan Afghanin påstås vara nära kollaps...
Och en inflationskarusell är att vänta...

Magda Gad skrev på sin Twitter att hon hade hört att Talibanerna ska försöka ta över flygplatsen nu.
Men det ser inte så ut om man tittar på andra nyhetsbyråer. Magda Gads Twitter här:
https://mobile.twitter.com/gad_media

Hon har dock inte skrivit något på 2 timmar, så det kan hända att Internettet i Kabul ligger nere nu.
Eller att Talibanerna har hittat henne ?
Edit: Ser att hon chattar nu på Expressen:https://www.expressen.se/nyheter/magda-gad-chattar-om-situationen-i-afghanistan-sxuq5/
Så Internettet fungerar än där, tydligen.

Citat:
Japp. Qatar har ett finger i Afghanistans röv.

Snarare är det väl snart slutfistat där...

BBC skrev dock kl 14:09 att UKs sista flygplan går nu, och att ambassadören Laurie Bristow är
siste man att lämna Kabul nu

Citat:
Nearly 15,000 British nationals, Afghan staff and others at risk have been evacuated from Kabul since Operation Pitting began - our commitment to the people of Afghanistan will endure.
Senast redigerad av DrSvenne 2021-08-28 kl. 14:59.
Citera
2021-08-28, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jo det är därför detta är så jävla fegt gjort. Men det är likadant i hela MENA att de skiter i allt när det passar, typ...

De "flyr" för att de inte är och aldrig har varit de verkliga ledarna. Utan ledare i alla MENA länder är skuggstaten, the shadow state.
Citera
2021-08-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det kan ju vara så att drönarattacken skett i samarbete med Talibanerna som bidragit med spaningsuppgifter ang, målets position.
Jag misstänker att det kan komma liknande gemensamma operationer i framtiden.
Tror inte att det finns något sådant aktivt militärt samarbete mellan de båda sidorna. Talibanerna ogillar förvisso ISIS men de har inget egentligt förtroende för USA - och vice versa.
Citera
2021-08-28, 14:46
Medlem
Citat:
USA vill tömma Afghanistan på alla som kan läsa och skriva och det har redan flugits cirka 100 000 afghaner från Afghanistan. Och syftet? Att försvåra återuppbyggandet för talibanerna.
Det skulle vara ett perfekt recept för att få myndigheter och administration att falla samma och hela landet kollapsa. Jag har hört intervjuer med afghaner som verkar ha uppfattningen att vem som helst fått flyg därifrån. Det kanske snarare tittar på betyg och andra begåvningstest, än visum och pass, så de kan garantera att endast de mest obegåvade blir kvar.

Ockupanterna verkar ha respekt för de respektingivande Talibanerna och sist var det Storbritannien som verkar fått hem tillräckligt för att kunna avsluta närvaron. Tyvärr finns det fortfarande en del som väst kan göra av rent inkompetens eller illvilja för att förhindra att Talibanerna bringar ordning. Kanske kommer Afghanerna en dag kunna tacka Syrierna som tvingades ta bondpermis och gjorde västerlandet mätta på kulturella influenser för sin fred.

Det som inte tror att afghaner vill slippa leva på flykt och återvända för att bygga upp landet tänker jag bjuda på ett citat (eller kanske citat, citat, citat) från The Guardian: ”Jag önskar verkligen att jag hade ett tryggt och säkert land, där vi kunde stanna och jobba på att förbättra det”. Vore jag inte den första att gratta denna personen när Talibanerna ställt saker till rätta och det finns enorma möjligheter att hjälpa till!

https://www.theguardian.com/world/live/2021/aug/28/afghanistan-live-news-uks-ability-to-process-evacuations-extremely-reduced-as-us-on-alert-for-furthe r-attacks?page=with:block-612a01238f083bf4a045073a#block-612a01238f083bf4a045073a
Citera
2021-08-28, 14:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tror inte att det finns något sådant aktivt militärt samarbete mellan de båda sidorna. Talibanerna ogillar förvisso ISIS men de har inget egentligt förtroende för USA - och vice versa.
Jag är inte helt säker på det. Men i dagsläget så pratar man inte högt om detta. Eller som i Talibanernas fall inte alls. Då man avböjt att kommentera drönarattacken mot ISIS snubben som färdades i en bil när attacken skedde. Någonstans måste USA ha fått intel ifrån.

Talibanerna verkar att ha gripit ISIS medlemmar inblandade i Kabulairport bombningen och förhörs just nu av deras Intelligenceteam.
Citera
2021-08-28, 14:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Fel. Den amerikanska militären samarbetar med den pakistanska diktaturen och dess underrättelsetjänst ISI, som hittade målet, och lämnade informationen till USA så att USA kunde hämnas.

Pakistan är Talibanernas Big Daddy.
Och ISI fick informationen ifrån???
Citera
2021-08-28, 14:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Dessförrinnan var det avtalat att Turkiet skulle sköta detta, med personal från bland annat Istanbuls flygplats. Men Turkiet fick kalla fötter redan på torsdagsmorgonen. De blev mycket oroliga över terrorhoten som de uppfattade som verkliga.
Och packade ihop och stack. Var något uttalande om detta från någon turkisk militär.
Turkiet har i alla fall varit flitiga med att flyga ut folk, med bland annat sina civila flygplan från Turkish Airlines.

Jag kan tänka mig att Qatar vägrar. Qatar har i praktiken ingen militär som kan garantera säkerheten.
Men det kom en artikel från WHO att de vill kunna flyga in medicinsk utrustning, men då är det flygplatsen i Mazar el Sharif som kan bli gällande. Kabul vågar man inte använda just nu.

Och att Pakistan skulle hjälpa till med flygledning mm. Pakistan krävde att få med sig soldater. Något avtal har de inte vågat ta, antagligen på grund av att Pakistan inte litar på Talibanerna.

Bedömare gjorde ju klart att Talibanerna har ju ingen Regering värd namnet att komma med.

Qatar är inte inkallat för att sköta säkerheten det har Talibanerna tänkt att göra själva.
De ska hjälpa till med driften av flygplatsen tills vidare.
Citera
2021-08-28, 15:04
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om de kallar sig ISIS-K eller något annat, det är samma skit överallt i hela det muslimska MENA, att de byter namn lägligt nog när det passar.

Om du frågade ett barn från Angola om det är någon skillnad på Frankrike, Danmark eller Ungern så skulle han inte heller se någon skillnad. Skillnader mellan olika partier i Sverige skulle verkar som helt obetydliga nyanser.

Och andra sidan kan man vara ganska säker på att de renhjärtade lilla barnet inte medvetet ljuger och det är jag långt ifrån säker på att du inte gör.
Citera
2021-08-28, 15:08
Medlem
Citat:
Du menar Shia-världen. Den muslimska världen är uppdelad i Sunni- resp Shia-Islam. Tex Iran tillhör Shia.
Alla muslimska länder har dock en del av sin lagstiftning byggd på Sharia.

Radikala dårar finns tydligen på bägge sidor, typ.. Same shit - different name

Alldeles nyss exploderade en sprängladdning utanför stängslet vid Kabuls flygplats:

https://www.bbc.com/news/live/world-58279900?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=61278c3fb19a573a6ec38 236%26Shots%20fired%20at%20Italian%20plane%20leavi ng%20Kabul%20airp ort%262021-08-26T12%3A46%3A16.936Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:2361f304-5033-472b-b051-739cfe127b0d&pinned_post_asset_id=61278c3fb19a573a 6ec38236&pinned_post_type=share

Hmm, visst tvåa på bollen nu... - Inga soldater skadade tydligen...

Jag menade Shariavärlden. Möjligtvis frånsett just Shia dock. Talibanerna är ju sunni, precis som Pakistan, Qatar, Saudi etc.
Citera
2021-08-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Om du frågade ett barn från Angola om det är någon skillnad på Frankrike, Danmark eller Ungern så skulle han inte heller se någon skillnad. Skillnader mellan olika partier i Sverige skulle verkar som helt obetydliga nyanser.

Och andra sidan kan man vara ganska säker på att de renhjärtade lilla barnet inte medvetet ljuger och det är jag långt ifrån säker på att du inte gör.

Hehe, det skulle vara viss skillnad om Centern förespråkade halshuggning medans Miljöpartiet förespråkade stening först och hängning sedan.
Hela MENA är ju för fan en Ding-Ding värld, eller hur ?
72 oskulder i Paradiset, hela MENA måste ju vara rena dårhuset, typ...

Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Jag menade Shariavärlden. Möjligtvis frånsett just Shia dock. Talibanerna är ju sunni, precis som Pakistan, Qatar, Saudi etc.

Ta och åk dit får du väl se hur läget är där ?
Istället för att sitta och filosofera här om hur det är där..

Du har nog missuppfattat det där med Sharia och Shia. Shia är en gren av Islam. Sharia är lagen enligt Islam.
Islam är både en religion, ett moraliskt regelverk, en politisk doktrin och en samling lagar (Sharia).
Det är också därför muslimska stater är så misslyckade,
de fungerar inte i en modern kontext.
Det är därför de också ligger 1400 år fel i tiden, typ....
Det är också därför diktatorer kan bita sig fast så hårt...
Citera
2021-08-28, 15:38
Medlem
Citat:
Hehe, det skulle vara viss skillnad om Centern förespråkade halshuggning medans Miljöpartiet förespråkade stening först och hängning sedan.

Du har nog missuppfattat det där med Sharia och Shia. Shia är en gren av Islam. Sharia är lagen enligt Islam.
Islam är både en religion, ett moraliskt regelverk, en politisk doktrin och en samling lagar (Sharia).

Men du... med "shariavärlden" avser jag muslimska länder. Jag hade lika gärna kunnat kalla dem Muhammedaner. Så nej, jag har inte missuppfattat sharia och Shia. Efter ditt svar förtydligade jag att det nog var sunni som stödde Talibanerna. Shia gläds nog inte över talibanernas framgångar.
Citera
2021-08-28, 15:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Vad är en "modern kontext"?
Bygga hus, odla mat, ha marknadsplatser??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in