2021-08-28, 12:34
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Från förhörsprotokollet:

" Positionsljus på framskärm. Något kantig form på bilen, ev äldre årsmodell. Bakdelen rakt sluttande, inte rundad halvkombityp. Något längre än VW Golf och Mazda 323. Ungefär samma bakparti som äldre Toyota Celica. Möjligen är bilen en Honda."

Här finns två punkter som indikerar att det skulle kunna vara en modell som inte är en Opel Corsa. Större än Mazda 323 och VW Golf samt samma bakparti som en äldre Toyota Celica. Det senare indikerar då ett ganska flackt men rakt sluttande bakparti, lite a la SAAB 900 CC för att ta en bekanting. Den Honda som kan vara aktuell är väl då Accord i halvkombi utförande.
Citera
2021-08-28, 12:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Men om hon ändå tog det ödesdigra beslutet - tror du då på min teori? Hon kunde ju inte tro att denne menlöse man plötsligt skulle förvandlas till en våldtäktsman och mördare?

Om killarna som sitter i en bil och lyssnar på musik i närheten åker vidare. Blir det då inte lite svårt för dom att bevittna när CL kommer tillbaka med bilen?
Citera
2021-08-28, 12:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men om hon ändå tog det ödesdigra beslutet - tror du då på min teori? Hon kunde ju inte tro att denne menlöse man plötsligt skulle förvandlas till en våldtäktsman och mördare?

Tror snarare att han kom körandes med Opel Corsan, fick syn på Helena, stannade till och tog kontakt med henne. Alternativet är att han såg när Helena vek av in på stigen varpå han gensköt henne.
Citera
2021-08-28, 12:52
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om killarna som sitter i en bil och lyssnar på musik i närheten åker vidare. Blir det då inte lite svårt för dom att bevittna när CL kommer tillbaka med bilen?

Dessa uppger att de sitter kvar i bilen, på samma ställe, till ca 03.00.
Citera
2021-08-28, 13:02
Medlem
Xeitums avatar
En modell som jag känner matchar beskrivningen mycket väl, t.o.m positionsljus på framskärmen är ju den här, Lancia Delta/SAAB 600.

https://www.google.com/search?q=saab+600+lancia+delta&client=tablet-android-samsung-nf-rev1&prmd=isnxv&sxsrf=AOaemvIuQB8AU8IQu8UzBEoPG2gO mT7onA:1630148249901&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =2ahUKEwjp3fa6x9PyAhW6QvEDHYJUBPEQ_AUoAXoECAIQAQ&b iw=1280&bih=800&dpr=1.5#imgrc=v_D1nybMvdfQdM&imgdi i=SC4TRIjea-65WM
Citera
2021-08-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok? Du får basera din uppfattning om KM's närvaro vid mordplatsen på vilka fakta du vill, du kan ändå inte med säkerhet placera KM på platsen där överfallet skedde så lägg ner! Lär dig respektera andra skribenter istället annars finns det ju inget slut på det här. Du kan inte påtvinga oss andra dina åsikter, det enda som händer är att du förstör tråden!

Fel, jag slänger inte ur mig saker om KM helt planlöst, jag baserar min uppfattning på helt andra saker och gör en annan bedömning och analys av dom uppgifter som finns att tillgå. Du har rätt i att jag inte tror på KM's närvaro vid försvinnandet men jag har aldrig påstått att jag vet att han inte var där, det är ren lögn.

Fel igen, vi har exakt samma fakta att stödja oss på men vi gör helt olika analyser. Det stora problemet är att du inte accepterar andra sätt att se och tolka händelseförloppen.

Bara för att man är inne på ett annat scenario än det du torgför betyder det inte att man "teamar upp mot dig om KM". Och nej, du behöver inte vara orolig det här är ingen "samlad aktion" som säger något om oss andra. Tvärtom, det är bra med olika åsikter och olika infallsvinklar. Att du tar det personligt säger snarare något om dig.

Ok! Ni tycker olika om det här fallet och ni har olika syn på vad som kan ha hänt. Jag tror inte heller på pilot. Vi vet inte ens om brovittnet finns. Vi vet att pilot finns och att han vart svajig i förhören, var på stats, förfesten och varit närgången mot Helena. Men vem som helst vara svajig/nervös när man sitter i ett förhör gällande ett troligt mord. Jag förstår inte hur han skulle ha fått fram en bil. Om han går på bron med Helena. Något händer. Vart får han fram en bil på 5 minuter? Skulle han ha gått hem till sin syster full och sagt jag behöver låna din bil? Jag tror och hoppas KF har något mer på CL. Svårt att se att dom ser att han har tillgång till 2 ljusa bilar och säger honom går vi på.. Någonting mer borde ha lett dom till honom. Nu håller vi sams och kämpar för Helena oavsett vem vi tror på.

Mvh
Citera
2021-08-28, 13:35
Medlem
Finns det nån i den här utredningen som heter Ma ..qvist
Citera
2021-08-28, 13:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det framgick i avsnitt tre att mannen hade varit inne på förhör, men då 1998. Att han skulle ha varit anhållen i maj 2017 framgår inte - det fick (igen, då!) Pernilla och Mats däremot veta inför sändningen av det tredje avsnittet i juni 2017 (enligt en mejldump som jag har fått). Jag tycker att alla ska lyssna på det här avsnittet från cirka 15:00, det är väldigt intressant. Polisen - genom Lars Johansson - anser sig ha varit väldigt nära att bryta igenom i förhöret 1998 om inte kossan till åklagare hade satt sig på tvären! Igen tror jag att den dåtida kossan till åklagare hade väldigt speciella skäl att inte ge mannen en advokat och därigenom röja hans namn. Suck! (Jag ska överväga om jag ska lägga ut dumpen, men måste försäkra mig om mitt identitetsskydd först.)

https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt3

Jag citerar mig själv: När man lyssnar några gånger från 15:00 in i avsnitt tre, blir det uppenbart att det fanns en schism mellan polisen (sannolikt då med just Lars Johansson i spetsen) och åklagaren. Man kan märka en tydlig irritation när Lars Johansson beskriver turerna med huruvida "mannen med pilotglasögon" skulle påtvingas en advokat eller inte. Först beskriver Lars Johansson hur den allmänna gången i frågan såg ut 1998 mot hur den ser ut nu, lite senare beskriver han just att polisen var nära att lyckas, men fick se sig överkörda av åklagaren. Jag anar att Lars Johansson är bitter än idag på åklagaren, vilket är fullt begripligt! Jag skulle inte bli ett skvatt förvånad om det en dag skulle visa sig att åklagaren hade antingen personliga och/eller politiska skäl för sitt beslut.

Om man som Lars Johansson säger att polisen var nära att lyckas med "mannen med pilotglasögon" 1998, betyder det självklart att man är lika övertygade än idag. Att polisen också i det tysta anhåller honom i maj 2017 visar tydligt att polisen även då såg honom som precis lika het som 1998. Även Helenas systrar har sagt att allt föll på plats när de fick veta om "mannen med pilotglasögon" - och då är jag helt övertygad om att systrarna har fått mer information än vad vi har fått. Jag känner att jag är i gott sällskap här!
Citera
2021-08-28, 13:48
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
CL för 30 år sen är inte nödvändigtvis samma person som han är idag.
Citera
2021-08-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Som Mariestsdsbo undrar man hur bekant personen/personerna i den vita bilen var vid omgivningen runt hällristningsvägen ? Om dom kom åkande på cykelbanan från ekuddenhållet åker förbi hällristningsvägen och efter ca 10 minuter kommer samma väg tillbaka ? . Varför fortsatte man inte bara rakt fram från lekplatsen till 25 meter till runstensvögen o körde upp till kolarbacksvägen som leder till sjukhuset , el fornminnesvägen el norra kolarstigen som även de med leder upp till kolarebacksvägen . Att man åker tillbaka samma väg kan tyda på att man kanske hade en båt nere vid bryggan brevid Ekudden badet el vid bryggorna bakom fotbollsplan söder om bäckens café. El om bilen var hemmahörande på nån av gatorna väster om hällristningsvägen mot ekudden, domaringsvägen samt Vikingavägen .
För övrigt tillhör jag dom som tror och hoppas att Polis och utredare är rätt ute, och att CL inte agerat inte ensam .
Citera
2021-08-28, 14:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag citerar mig själv: När man lyssnar några gånger från 15:00 in i avsnitt tre, blir det uppenbart att det fanns en schism mellan polisen (sannolikt då med just Lars Johansson i spetsen) och åklagaren. Man kan märka en tydlig irritation när Lars Johansson beskriver turerna med huruvida "mannen med pilotglasögon" skulle påtvingas en advokat eller inte. Först beskriver Lars Johansson hur den allmänna gången i frågan såg ut 1998 mot hur den ser ut nu, lite senare beskriver han just att polisen var nära att lyckas, men fick se sig överkörda av åklagaren. Jag anar att Lars Johansson är bitter än idag på åklagaren, vilket är fullt begripligt! Jag skulle inte bli ett skvatt förvånad om det en dag skulle visa sig att åklagaren hade antingen personliga och/eller politiska skäl för sitt beslut.

Om man som Lars Johansson säger att polisen var nära att lyckas med "mannen med pilotglasögon" 1998, betyder det självklart att man är lika övertygade än idag. Att polisen också i det tysta anhåller honom i maj 2017 visar tydligt att polisen även då såg honom som precis lika het som 1998. Även Helenas systrar har sagt att allt föll på plats när de fick veta om "mannen med pilotglasögon" - och då är jag helt övertygad om att systrarna har fått mer information än vad vi har fått. Jag känner att jag är i gott sällskap här!

Så illa som utredningen är skött är det nog lätt hänt att man sa som Lars Johansson gjorde, att "polisen var nära att lyckas" för att inte framstå som helt inkompetenta. Familjen behövde också få höra att något positivt och hoppfullt hände med utredningen för en gångs skull. Uttalandet kan vara spel för gallerierna, polisen och Lars Johansson var pressade.

Och vad betyder egentligen "att polisen var nära att lyckas"? Bröt KM ihop totalt? Fick han frispel, psykbryt, panikångest? Det kan vara helt förståligt om KM nu är helt oskyldig. CL kanske är Helena's baneman? Här kan vi snacka om att utsättas för stress och press.

Man kan f.ö. inte vara "nära att lyckas" med någon som är oskyldig. Vad betyder då detta uttalande från Lars Johansson? Betyder det att han och polisen vet att KM är skyldig? Om så vore fallet hur kommer det sig då att Kalla Fall nu har fått upp ögonen för CL?

Jag är inte lika säker på att du är i gott sällskap där Ugglan.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-28 kl. 14:26.
Citera
2021-08-28, 14:18
Medlem
JSelwyns avatar
Visst finns det ett förhörsprotokoll av CL här? Tyckte mig se någon som nämnde det? Kan någon länka? Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in