2021-08-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
och/eller kryssningsrobot, och/minsystem, och/eller integration av torpeder till det stora slussen.

Varken sjömålsrobot/kryssningsrobot eller luftvärnsrobot nämns i samband med A26 på Saabs hemsida, och Saab brukar vara duktiga på att lyfta fram planerade egenskaper vid sina produkter. Jag tror att vi kan vara säkra på att A26 inte kommer att levereras med sjömålsrobot/kryssningsrobot eller luftvärnsrobot.
Citera
2021-08-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Försening och fördyring. Är det luftvärnsrobot eller sjömålsrobot eller båda två som avses med nytt verkanssystem?

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/kontrakt-a26/
En annan artikel nämner att varvet var i sämre skick än vad de trodde 2014. Som då ger merkostnader.
Visst kan man hoppas på några andra system. Men det står bara att TP 47 ska integreras som delvis ingår i merkostnaden. Men den torpen har man väl velat ha från början.

Ubåtarna blir nu dyrare än planerade 212CD. Där man jobbar på att dessa ska få NSM i ubåtsversion.
Tyvärr visar det återigen att dessa stora svenska projekt blir både dyrare och kraftigt försenade. Där eventuella köpare givetvis blir tveksamma.
Senast redigerad av slurppen 2021-08-28 kl. 00:01.
Citera
2021-08-28, 00:27
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
3 år. För att levereras med högre kapacitet än den ursprungligen avsedda.

Den ryska Ladaklassen kommer i bästa fall att levereras 20 år för sent, med lägre kapacitet än planerat och tekniskt 20-30 år efter svenska ubåtar i det läget.
Ryska Yasen-klassen är också försenad med 20 år, medan ryska Borei "bara" leverarades 10-12 år för sent. Men då utan vapen... Räknar vi in vapnen, så var även Borei levererad <15 år för sent.

Att utvecklingen tog så lång tid, berodde på att den tidigare ägaren HDW/TKMS förhalade projektet, eftersom HDW/TKMS ville sälja sina egna ubåtar. Det var detta förhalande från tyskarnas sida, som ledde FMV till att skicka militärpolis till Malmö för att lägga beslag på all dokumentation (eftersom FMV ägde konstruktionen) och ge SAAB ett par hundra miljoner för att "bygga upp kompetensen att utveckla ubåtar", vilket följdes av att SAAB anställde hela Kockums konstruktionsavdelning, varefter TKMS blev tvingade att även sälja sina nu värdelösa fastigheter i Malmö (kontorslokaler) och Karlskrona (varvet som tyskarna medvetet hade eftersatt) till SAAB, när de ställdes inför hotet om tvångsinlösen.

Att ryssarnas ubåtar levereras försent är en ganska klen tröst då vi bara har fem stycken (Då utgår jag att även Halland blir moderniserad efter dagens besked).

Jo turerna kring HDW känner jag till. Men var det inte leverans till FMV 2022 och sedan FM 2024 efter HAT och SAT som gällde för den första båten? Nu är det 2027 till FMV för första båten och sedan 2028 till FM? Med tanke på att det inte lär slarvas med HAT och SAT så misstänker jag att det blir 2029 den första båten blir operativ i FM. 2024-2029 = 5 år.

Strulet med HDW och varvets status borde väl varit känt sedan länge för de kontraktsskrivande parterna regeringen/FMV och SAAB?
Citera
2021-08-28, 00:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Att ryssarnas ubåtar levereras försent är en ganska klen tröst då vi bara har fem stycken (Då utgår jag att även Halland blir moderniserad efter dagens besked).

Jo turerna kring HDW känner jag till. Men var det inte leverans till FMV 2022 och sedan FM 2024 efter HAT och SAT som gällde för den första båten? Nu är det 2027 till FMV för första båten och sedan 2028 till FM? Med tanke på att det inte lär slarvas med HAT och SAT så misstänker jag att det blir 2029 den första båten blir operativ i FM. 2024-2029 = 5 år.

Strulet med HDW och varvets status borde väl varit känt sedan länge för de kontraktsskrivande parterna regeringen/FMV och SAAB?

Varvets status, är det kompetensen det? Byggnader och kranar etc är ju bara till att bygga nytt.

Ny verkansförmåga är intressant, man kan ana vertikala multifunktionstuber och adaptrar till stora slussen.
Senast redigerad av Eerieye 2021-08-28 kl. 01:32.
Citera
2021-08-28, 01:37
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Varvet status, är det kompetensen det? Byggnader och kranar etc är ju bara till att bygga nytt.

Ny verkansförmåga är intressant, man kan ana vertikala multifunktionstuber och adaptrar till stora slussen.

Vad menar du? De kontraktsskrivande parterna borde väl ha koll på både humankapital och realkapital då kontraktet undertecknas. Att ett drygt år innan planerad leverans vilket i sig var en försening så är det inte ok att säga: Hoppsan, det tar fem år till, fem miljarder till tack. Jag kan köpa en rimlig försening och jag kan köpa en dito kostnadsökning. Men leverans ett år innan nästnästa försvarsbeslut för att hinna integrera den lätta torpeden...

Man undrar ju om det är luckan i fören som har ställt till det. Med Visbykorvetterna tog det väl 10 år från första leverans innan det första robotskottet för att det var en "utmaning" att skjuta från innedäck.
Citera
2021-08-28, 03:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Vad menar du? De kontraktsskrivande parterna borde väl ha koll på både humankapital och realkapital då kontraktet undertecknas. Att ett drygt år innan planerad leverans vilket i sig var en försening så är det inte ok att säga: Hoppsan, det tar fem år till, fem miljarder till tack. Jag kan köpa en rimlig försening och jag kan köpa en dito kostnadsökning. Men leverans ett år innan nästnästa försvarsbeslut för att hinna integrera den lätta torpeden...

Man undrar ju om det är luckan i fören som har ställt till det. Med Visbykorvetterna tog det väl 10 år från första leverans innan det första robotskottet för att det var en "utmaning" att skjuta från innedäck.

Det är klart att det är skumt. Jag tror att man missbedömt komplexiteten, skyller på varvets status 2014 och sedan sockrar med fler förmågor för att få acceptans.
Citera
2021-08-28, 10:34
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Varvets status, är det kompetensen det? Byggnader och kranar etc är ju bara till att bygga nytt.

Jag såg någon notis om att det också handlade om båtarnas smygegnskaper.
Citera
2021-08-28, 11:31
Medlem
Man är ju inte direkt förvånad. Har varit väldigt tyst om de nya ubåtarna sen 2015 och det tyder ofta på att något är fel.
Så det kommer alltså ta i runda svängar 14 år innan den första ubåten är klar, och då skrattar vi åt ryssarna när det tar 10 år för dem att bygga en stor strategisk atomubåt.
Nästan så man kan tänka att vi kunde beställa färdiga ubåtar från annat land istället.
Citera
2021-08-28, 11:40
Medlem
Citat:
3 år. För att levereras med högre kapacitet än den ursprungligen avsedda.

Den ryska Ladaklassen kommer i bästa fall att levereras 20 år för sent, med lägre kapacitet än planerat och tekniskt 20-30 år efter svenska ubåtar i det läget.
Ryska Yasen-klassen är också försenad med 20 år, medan ryska Borei "bara" leverarades 10-12 år för sent. Men då utan vapen... Räknar vi in vapnen, så var även Borei levererad <15 år för sent.

Att utvecklingen tog så lång tid, berodde på att den tidigare ägaren HDW/TKMS förhalade projektet, eftersom HDW/TKMS ville sälja sina egna ubåtar. Det var detta förhalande från tyskarnas sida, som ledde FMV till att skicka militärpolis till Malmö för att lägga beslag på all dokumentation (eftersom FMV ägde konstruktionen) och ge SAAB ett par hundra miljoner för att "bygga upp kompetensen att utveckla ubåtar", vilket följdes av att SAAB anställde hela Kockums konstruktionsavdelning, varefter TKMS blev tvingade att även sälja sina nu värdelösa fastigheter i Malmö (kontorslokaler) och Karlskrona (varvet som tyskarna medvetet hade eftersatt) till SAAB, när de ställdes inför hotet om tvångsinlösen.
Och då är det ju heller egentligen inte en försening, utan det är FMV som har beställt utökade förmågor - ny spec för A26 alltså. Då är "förseningen" inom ramen för nya specen, trots allt.
Citera
2021-08-28, 12:44
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Det är klart att det är skumt. Jag tror att man missbedömt komplexiteten, skyller på varvets status 2014 och sedan sockrar med fler förmågor för att få acceptans.

Jag skulle säga att det främst brister hos leverantören Saab Kockums (som inte ska sammanblandas med ”Flyg-Saab”) vad gäller att följa best practice i sitt systemarbete, ha en strikt konfigurationsatyrning, ta hänsyn till underhållsaspekter och säkerhet i konstruktionsarbetet osv. Då behövs omtag och det blir förseningar.

Tillförsel av fler funktioner (kravglidning) bygger på detta.
Citera
2021-08-28, 12:49
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Man är ju inte direkt förvånad. Har varit väldigt tyst om de nya ubåtarna sen 2015 och det tyder ofta på att något är fel.
Så det kommer alltså ta i runda svängar 14 år innan den första ubåten är klar, och då skrattar vi åt ryssarna när det tar 10 år för dem att bygga en stor strategisk atomubåt.
Nästan så man kan tänka att vi kunde beställa färdiga ubåtar från annat land istället.

Jag tror mer på pengabrist och inte tekniska problem. Men fördröjningen kan ge nya förmågor på grund av att utvecklingen inte står still under väntetiden. Och aptiten växer man kommer på mer man vill ha utreder om det är möjligt och så har man till sist nått en punkt då bara pengarna är problemet.
Citera
2021-08-28, 13:14
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83

13 år från byggstart. Ryssarnas motsvarighet Lada (som tekniskt är 30 år efter Blekinge-klassen) kommer att behöva minst 25 år från första byggstart, till första operativa ubåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in