2021-08-28, 01:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du har missförstått allt: Det var PRECIS TVÄRTOM! Det var Pernilla och Mats som av polisen i efterhand fick veta - först när det tredje avsnittet skulle sändas i juni 2017 - att "mannen med pilotglasögon" hade varit anhållen i maj 2017! Det var alltså Pernilla och Mats som blev informerade av polisen - inte tvärtom! Jag skrev ju om detta bara för ett par dagar sedan. Läser du inte allt som skrivs???

Såvitt jag vet är det kvinnliga brovittnet känt för polisen.

Om jag inte minns fel så sändes programmen fyra dagar i rad, d v s samma vecka. Programmen borde väl ha varit färdiginspelade innan avsnitt 1 sändes?
Citera
2021-08-28, 01:56
Medlem
Citat:
Du har missförstått allt: Det var PRECIS TVÄRTOM! Det var Pernilla och Mats som av polisen i efterhand fick veta - först när det tredje avsnittet skulle sändas i juni 2017 - att "mannen med pilotglasögon" hade varit anhållen i maj 2017! Det var alltså Pernilla och Mats som blev informerade av polisen - inte tvärtom! Jag skrev ju om detta bara för ett par dagar sedan. Läser du inte allt som skrivs???

Såvitt jag vet är det kvinnliga brovittnet känt för polisen.
Jo, har läst från pärm till pärm kan man säga och nu den senaste veckan, missat en del senaste ca året dock när intresset svalnade ett tag men det där hade jag tyvärr glömt lika fort tydligen. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Mitt minne har blivit sämre, märker det oftare och oftare.

Kan vara så också att jag fick fel för mig från början och sedan har det fastnat och är kvar i hur jag uppfattade det först. Så bra att du är här och rättar till.

Behöver nog gå tillbaka till 2017 och läsa på igen men kommer inte att göra det just nu, orkar inte det som sagt tidigare.
Citera
2021-08-28, 01:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Men snälla Ugglan, lägg ner nu. Det bara är så att alla inte har samma uppfattning och drar samma slutsatser som du. Det funkar inte att inte acceptera det, blir lite orolig för din skull faktiskt. Du kan inte bestämma vad som är sant och inte och få andra att gå med på det hursomhelst, utan protester.

Och vad menar du med att det trots allt är fakta från polisen som du skriver i ditt första stycke som svar på (som jag tolkar det) om K-GM's närvaro på mordplatsen? Jag är väl korkad här, för det finns väl inga fakta om det?

Min fetning: Jag har aldrig påstått att polisens fakta skulle säga att KM skulle ha varit på mordplatsen (som vi inte ens säkert vet är mordplatsen - men som ändå verkar vara en trolig sådan!). De polisiära fakta som jag stöder mig på handlar om vittnesmål inifrån Stadt den aktuella kvällen, brovittnet (som vi för all del inte kan spika till ett hundra procent) samt hur extremt konstigt mannen har betett sig i polisförhören och med den nu ökända "minnesluckan" som grädde på moset! Det är dessa fakta från polisen som jag grundar min åsikt på.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-28 kl. 02:00.
Citera
2021-08-28, 01:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om jag inte minns fel så sändes programmen fyra dagar i rad, d v s samma vecka. Programmen borde väl ha varit färdiginspelade innan avsnitt 1 sändes?

Som jag skrev häromdagen: Från en mycket initierad källa vet jag att Pernilla och Mats fick veta inför sändningen av det tredje programmet i juni 2017 att "mannen med pilotglasögon" hade suttit anhållen i maj 2017. (Jag har till och med fått denna uppgift på pränt i en fil.)
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-28 kl. 02:03.
Citera
2021-08-28, 02:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Som jag skrev häromdagen: Från en mycket initierad källa vet jag att Pernilla och Mats fick veta inför sändningen av det tredje programmet i juni 2017 att "mannen med pilotglasögon" hade suttit anhållen i maj 2017. (Jag har till och med fått denna uppgift på pränt i en fil.)

Så det framgick inte i delen om mannen med pilotglasögonen (som sändes onsdagen den 14 juni), att han hade varit anhållen? Kommer inte ihåg nu.
Citera
2021-08-28, 02:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Att KGM/MMPG fick sådan uppmärksamhet 2017 och framåt, berodde inte det mycket på att radioserien som kom då valde att fokusera så på just det s k brovittnet och vem det handlade om? Att polisen fick nys om det och då valde att plocka in honom till förhör m m, m m igen fick i alla fall jag intryck av då. Kan vara fel, minnet är kort.

Har även för mig att det sades att det vittnet lämnade in ett anonymt tips, därav osäkerheten om tillförlitligheten från polisens sida när det väl dök upp igen efter att ha
s a s "tappats bort" vid introduktion av nytt registreringsprogram. Vittnet kan i o f s ha valt att träda fram med namn till polisen vid senare tillfälle för allt vad vi vet.

Hur värdera ett tips från en anonym avsändare? Måste vara svårt när man inte vet varifrån det kommer. (Lättare om många visserligen anonyma lämnar in samma tips.)

Kan det inte ha varit så att när polisen fick reda på att radioserien skulle sändas, så valde att gå ut innan och kommentera det? Har för mig att jag läste det då. D v s att polisen gick ut med uppgiften om MMPG, och inte att de anhöll honom då.
Senast redigerad av Prinzezzan 2021-08-28 kl. 02:23.
Citera
2021-08-28, 02:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Så det framgick inte i delen om mannen med pilotglasögonen (som sändes onsdagen den 14 juni), att han hade varit anhållen? Kommer inte ihåg nu.

Det framgick i avsnitt tre att mannen hade varit inne på förhör, men då 1998. Att han skulle ha varit anhållen i maj 2017 framgår inte - det fick (igen, då!) Pernilla och Mats däremot veta inför sändningen av det tredje avsnittet i juni 2017 (enligt en mejldump som jag har fått). Jag tycker att alla ska lyssna på det här avsnittet från cirka 15:00, det är väldigt intressant. Polisen - genom Lars Johansson - anser sig ha varit väldigt nära att bryta igenom i förhöret 1998 om inte kossan till åklagare hade satt sig på tvären! Igen tror jag att den dåtida kossan till åklagare hade väldigt speciella skäl att inte ge mannen en advokat och därigenom röja hans namn. Suck! (Jag ska överväga om jag ska lägga ut dumpen, men måste försäkra mig om mitt identitetsskydd först.)

https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt3
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-28 kl. 02:38.
Citera
2021-08-28, 02:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Första fetningen: Men det är trots allt fakta från polisen

Jaha och?

Citat:
Andra fetningen: Ok, kan du tänka dig att förklara vad du menar med "helt andra saker"? Nu blev tråden riktigt nyfiken!

Nej det är ingen idé, det är fullständigt meningslöst och bortkastad tid. Det är som att tala med en vägg, jag har gett upp nu.
Det tror jag inte, det är du som är nyfiken inte tråden. Håll dig till sanningen nångång och sluta låtsas som att du för talan för en hel grupp individer, det är en låg härskarteknik.

Citat:
Tredje fetningen: Du gör ingen analys. Du blundar för fakta och "kill-tycker"!

Jag gör min analys och du gör din analys vad är problemet? Att du är en "fakta-slav" med tunnelseende ställer dock till det.
Citera
2021-08-28, 02:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jaha och?

Nej det är ingen idé, det är fullständigt meningslöst och bortkastad tid. Det är som att tala med en vägg, jag har gett upp nu.

Det tror jag inte, det är du som är nyfiken inte tråden. Håll dig till sanningen nångång och sluta låtsas som att du för talan för en hel grupp individer, det är en låg härskarteknik.

Jag gör min analys och du gör din analys vad är problemet? Att du är en "fakta-slav" med tunnelseende ställer dock till det.

Faktaresistent är ju ett modernt ord!

Det är alltså meningslöst att du redogör för "de andra saker" som du refererade till - i stället för till polisiära fakta - om varför du anser att KM inte är intressant? Denna din rundskrivning vägrar du alltså att ta ansvar för? Du får gärna strunta i mig, men ge åtminstone de andra i tråden en förklaring. Eller är det bara jag som är ditt mål?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-28 kl. 03:00.
Citera
2021-08-28, 03:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Faktaresistent är ju ett modernt ord!

Det är alltså meningslöst att du redogör för "de andra saker" som du refererade till - i stället för polisiära fakta - om varför du anser att KM inte är intressant? Denna din rundskrivning vägrar du alltså att ta ansvar för? Du får gärna strunta i mig, men ge åtminstone de andra i tråden en förklaring. Eller är det bara jag som är ditt mål?

Ett exempel är att vi har olika syn på brovittnet och egentligen räcker det för att min analys ska bli en annan än din. Problemet är bara att du inte respekterar det.

Är det ett måste, att jag ska tycka att KM är högintressant eller vad menar du?

Det är ingen annan i tråden som anser att jag har något att förklara för dom. Som jag nyss påtalade, sluta låtsas vara språkrör för hela tråden, det blir bara tramsigt.
Citera
2021-08-28, 03:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ett exempel är att vi har olika syn på brovittnet och egentligen räcker det för att min analys ska bli en annan än din. Problemet är bara att du inte respekterar det.

Är det ett måste, att jag ska tycka att KM är högintressant eller vad menar du?

Det är ingen annan i tråden som anser att jag har något att förklara för dom. Som jag nyss påtalade, sluta låtsas vara språkrör för hela tråden, det blir bara tramsigt.

Och "de andra sakerna" är? (Ditt exempel med brovittnet känner vi ju redan till.) Vad mer?
Citera
2021-08-28, 03:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Är du dåligt påläst här Ugglan eller bara faktaresistent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in