Citat:
Första fetningen: Självklart har jag det! (Det har jag till och med skrivit.)
Andra fetningen: Och? Han kan väl ha hållit sig passivt i bakgrunden?
Tredje fetningen: Vem säger att brovittnet var anonymt? Och vad menar du med Helenas signalement? Jag skrev igår om just den saken, men det har du tydligen missat. Men igen då, enkom för dig: I media vill jag minnas att Helena beskrevs ha haft på sig flerfärgade bomullsbyxor. Brovittnet däremot kunde i detalj beskriva byxorna. Det är en stor skillnad. Dessutom känns det inte sannolikt att Pernilla och Mats skulle ha lyft fram brovittnet som de gjorde i radiodokumentärens tredje avsnitt om det inte skulle ha funnits substans i brovittnet.
Fjärde fetningen: Du får nog läsa igen om det som "Hanna" har sagt i media.
Andra fetningen: Och? Han kan väl ha hållit sig passivt i bakgrunden?
Tredje fetningen: Vem säger att brovittnet var anonymt? Och vad menar du med Helenas signalement? Jag skrev igår om just den saken, men det har du tydligen missat. Men igen då, enkom för dig: I media vill jag minnas att Helena beskrevs ha haft på sig flerfärgade bomullsbyxor. Brovittnet däremot kunde i detalj beskriva byxorna. Det är en stor skillnad. Dessutom känns det inte sannolikt att Pernilla och Mats skulle ha lyft fram brovittnet som de gjorde i radiodokumentärens tredje avsnitt om det inte skulle ha funnits substans i brovittnet.
Fjärde fetningen: Du får nog läsa igen om det som "Hanna" har sagt i media.
Tack för svar. Jag måste säga att jag uppskattar din förmåga till kontinuitet och följsamhet här i tråden. Ser att du skrivit över 3000 inlägg varav en stor del handlat om K.M, mannen med pilotglasögon, brovittnet och Hanna.
Jag ser också att du är kritisk mot användare som inte har koll på vad du skrivit tidigare i tråden. Jag tror inte det är någon idé. Många som börjar läsa i en tråd på Flashback läser startinlägget och sista sidan i tråden. Inte många kommer läsa igenom hela tråden.
Varför inte låta K.M och mannen med pilotglasögon vila i några månader. Det har ju stötts och blötts i åratal här i tråden nu. Om du är genuint intresserad av detta fall; varför då inte intressera dig för sådant som är aktuellt i fallet (C.L för närvarande) eller, som någon annan föreslog, intressera dig för historien om offret Helena och vem hon var.
Vad beträffar brovittnets trovärdighet säger jag egentligen varken bu-eller-bä. Det är möjligt att brovittnet var helt genuin i sina uppgifter. Men det kan finnas många andra scenarion till varför brovittnet kom in med sina uppgifter också.
1. Brovittnet kan vara en individ som ville hävda sig inför sina vänner och stå i centrum genom att påstå att han/hon sett Helena precis innan hon försvann. Uppgifterna om hur Helena var klädd kan brovittnet likväl observerat på hotellet eller snappat upp i snacket på byn. Vänkretsen uppmanade sedan denna person att kontakta polisen med sina uppgifter och brovittnet kunde inte längre backa.
2. Brovittnet är egentligen någon som vill placera Helena på bron i sällskap med mannen med pilotglasögon i syfte att försvåra utredningen.
3. Brovittnet observerade Helena på hotellet och kom väl ihåg hur hon var klädd. När brovittnet sedan fick höra att Helena var försvunnen mindes hon att hon observerat en man och en kvinna på bron under natten. Hon la ihop 1+1 och fick det till att det måste varit Helena, kunskapen om klädseln var inhämtad från hotellet.
Det finns mängder med fantasifulla alternativ som underminerar brovittnets trovärdighet.
Vad vittnet Hanna anbelangar håller jag fast vid att det är ett avvikande händelseförlopp och agerande att först inte minnas någonting och senare minnas alla detaljer som hon uppger. Om hon nu kände igen Helenas röst, varför i helskotta agerade hon inte direkt och varför gick hon åtminstone inte omedelbart med dessa uppgifter till polisen när det uppdagades att Helena var försvunnen?
Senast redigerad av DrSilverdufva 2021-08-27 kl. 20:07.
Senast redigerad av DrSilverdufva 2021-08-27 kl. 20:07.