Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-27, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Återigen visar du upp din oförmåga att ta in enkel information som serveras dig. Jag har inte skrivit att "IT-jobbet" är något som kräver "ett intellekt långt över snitt". Oerhört korkat att ens skriva "IT-jobbet", det visar hur lite du förstår. Jag har skrivit att det finns IT-roller som kräver ett intellekt långt över snitt.

Ytterligare ett korkat påstående. Att klara av en IT-utbildning är inte samma sak som att klara av avancerade IT-jobb. Om vi tar avancerad utveckling som exempel så hör du nästan från ordet att utveckling handlar om att skapa något som aldrig tidigare har skapats och därmed kan man heller inte på förhand skriva en instruktion för hur man ska åstadkomma detta. Således är det inget som kan läras ut på en skola. Det som kan läras ut är grundläggande baskunskaper som t.ex. programmering men det är just bara baskunskaper som kan tillämpas.

När det gäller enkla system som liknar tidigare system kan man komma långt med baskunskaper men när man verkligen bryter ny mark gör man sådant som aldrig gjorts tidigare är det annorlunda. För att lyckas med det krävs mer än de baskunskaper man har utbildat sig i. Ta AI t.ex., där kan man lära ut grundläggande baskunskaper som logik men det finns ingen utbildning om hur man bygger generell AI eftersom ingen hittills har lyckats med det och därmed finns det ingen som har en sådan utbildning.

Jag förstår att du vill hävda det men det är ändå så att man kan bli sjuksköterska med en IQ under snitt och som utbildad sjuksköterska så klarar man de arbetsuppgifter man har, det är just vad legitimationen styrker. Till skillnad från många IT-roller så utför de bara de moment som de har tränats i, de utvecklar inte nya mediciner t.ex.
Men du är ju otrolig alltså.

Är vi överens om följande:

1. Alla med ett normalt intellekt kan genomgå en högskoleutbildning inom valfritt ämne. (Undantag, enligt mig då, viss konstnärliga yrken som konstnär, skådespelare, musiker.)

2. Även om man genomgått en utbildning kan man visa sig vara olämplig för yrket.

3. Alla som har en utbildning kommer inte att kunna bryta ny mark och bygga generell AI, revolutionera sjukvården eller vara med och bygga upp den första Mars-kolonin varken som avancerad sjuksköterska eller designa de IT-system som krävs?
Citera
2021-08-27, 23:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men du är ju otrolig alltså.

Är vi överens om följande:

1. Alla med ett normalt intellekt kan genomgå en högskoleutbildning inom valfritt ämne. (Undantag, enligt mig då, viss konstnärliga yrken som konstnär, skådespelare, musiker.)

2. Även om man genomgått en utbildning kan man visa sig vara olämplig för yrket.

3. Alla som har en utbildning kommer inte att kunna bryta ny mark och bygga generell AI, revolutionera sjukvården eller vara med och bygga upp den första Mars-kolonin varken som avancerad sjuksköterska eller designa de IT-system som krävs?

1. Det har inte jag skrivit så återigen visar du att du inte klarar av att ta in enkel information.

2. Jag har inte skrivit detta heller även om det givetvis är så.

3. Precis, det finns många arbetsuppgifter som är för svåra för en genomsnittlig person oavsett hur mycket de än utbildar och anstränger sig. En klar skiljelinje går när man bara utför moment som på förhand är kända och som man därför kan träna sig i och när man inte ens på förhand vet vilka moment som bör utföras för att nå målet.
Citera
2021-08-27, 23:22
Avslutad
Citat:
1. Det har inte jag skrivit så återigen visar du att du inte klarar av att ta in enkel information.

2. Jag har inte skrivit detta heller även om det givetvis är så.

3. Precis, det finns många arbetsuppgifter som är för svåra för en genomsnittlig person oavsett hur mycket de än utbildar och anstränger sig. En klar skiljelinje går när man bara utför moment som på förhand är kända och som man därför kan träna sig i och när man inte ens på förhand vet vilka moment som bör utföras för att nå målet.
Jag har inte sagt att du har skrivit något av det, jag undrar om vi är överens om att 1, 2 och 3 gäller?

Apropå att i förhand inte veta vilka moment som bör utföras, hur tänker du om till exempel covid19? Var det på förhand känt hur de patienterna skulle tas omhand?
Citera
2021-08-27, 23:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag har inte sagt att du har skrivit något av det, jag undrar om vi är överens om att 1, 2 och 3 gäller?

Apropå att i förhand inte veta vilka moment som bör utföras, hur tänker du om till exempel covid19? Var det på förhand känt hur de patienterna skulle tas omhand?

Svaret var som sagt att jag inte höll med dig om alla punkter.

Angående Covid så utförde sjuksköterskorna de moment de har tränats i. Om de går utanför sin träning och gör andra saker blir de förmodligen av med legitimationen.
Citera
2021-08-27, 23:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja men fine! då dumpar vi det nyfödda oönskade spädbarnet på farsan, och hävdar att nä han är inte TVINGAD att ta hand om sina oönskade barn, eller försöker du säga att dessa män inte "hade sex"?

Jag sade inte att kvinnor fick ”skylla” sig själva. Jag sade bara att de ”hade sex”. En möjlig konsekvens av sex är graviditet. Inget konstigt. Gäller att skydda sig om man inte vill ha barn. Inget konstigt med det heller. Främst gäller det för kvinnan att skydda sig eftersom som det är hon som blir gravid. Inget konstigt heller. (Eller?)

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De allra flesta aborter i Sverige ca 85% görs före vecka 9, och 59% görs före vecka 7.
Alltså stämmer det jag skrev, de allra flesta aborter gäller embryon. Embryon som för övrigt är ca 1-2 cm stort, så barn?
Helt irrelevant. Du försöker blanda bort korten med %-satser och centimetrar.

Jag angav veckorna som definierar embryo och foster. Har du eventuella synpunkter på det, håll dig åtminstone till rätt storhet (i detta fall tid).
Citera
2021-08-27, 23:30
Avslutad
Citat:
Svaret var som sagt att jag inte höll med dig om alla punkter.

Angående Covid så utförde sjuksköterskorna de moment de har tränats i. Om de går utanför sin träning och gör andra saker blir de förmodligen av med legitimationen.
Och vilka punkter höll du inte med om?

Öh, hade de tränats i att ta hand om covid-patienter? Ingen visste ju hur de skulle hanteras eftersom det var helt nytt.
Citera
2021-08-27, 23:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det har du frågat och det har jag svarat på. Kommer du ihåg att jag svarade i stil med, "vad menar du med lika? Män och kvinnor ser olika ut om det är det du menar."

Eller spelar du bara svår?

Håller du med flera här i tråden om att kvinnor inte borde ha rösträtt?

Jag söker bekräftelse på om du bara var fördomsfull för argumentationens skull.

Eller om du faktiskt tycker män och kvinnor är olika.
Citera
2021-08-27, 23:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag söker bekräftelse på om du bara var fördomsfull för argumentationens skull.

Eller om du faktiskt tycker män och kvinnor är olika.

Ja jag svarade raljerande och fördomsfullt på väldigt fördomsfulla kommentarer angående kvinnor och kvinnors rösträtt.

Kvinnor och män är olika på många områden. Kvinnor och män är lika på många områden. Till syvende och sist är vi människor och styrs av liknande behov och drifter.
Citera
2021-08-27, 23:59
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja jag svarade raljerande och fördomsfullt på väldigt fördomsfulla kommentarer angående kvinnor och kvinnors rösträtt.

Kvinnor och män är olika på många områden. Kvinnor och män är lika på många områden. Till syvende och sist är vi människor och styrs av liknande behov och drifter.
Då kanske vi kan avsluta denna munhuggning med att du på ett raljerande/fördomsfullt sätt klassificerade män och kvinnor som olika entiteter.

Det hela började med att du skrev:

Citat:
Amen män är ju inte kloka nånstans. Nej ingen rösträtt för män heller oavsett etnicitet eller ålder.
Citera
2021-08-28, 00:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Och vilka punkter höll du inte med om?

Men varför läser du inte de svar du får, du är helt värdelös på det.

Citat:
Öh, hade de tränats i att ta hand om covid-patienter? Ingen visste ju hur de skulle hanteras eftersom det var helt nytt.

Nu brister du igen, jag skrev att de utförde de arbetsmoment de har tränats i att utföra. Gör de inte det mister de legitimationen. Det är också läkarna som bestämmer hur patienter ska behandlas.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-08-28 kl. 00:07.
Citera
2021-08-28, 00:11
Avslutad
Citat:
Men varför läser du inte de svar du får, du är helt värdelös på det.

Nu brister du igen, jag skrev att de utförde de arbetsmoment de har tränats i att utföra. Gör de inte det mister de legitimationen.
Var det att alla med normal intelligens klarar av att genomgå en högskoleutbildning du inte höll med om?

Och de som designar IT-system utför inte de arbetsmoment de tränats att utföra?

Och vilka arbetsmoment som räddar livet på covidpatienter hade sjuksköterskorna tränats i att utföra, ingen visste ju ens från början vilka arbetsmoment det handlade om?
Citera
2021-08-28, 00:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Var det att alla med normal intelligens klarar av att genomgå en högskoleutbildning du inte höll med om?

Jag har redan svarat på vad jag inte höll med om, läs de svar du får istället för att upprepa dig.

Citat:
Och de som designar IT-system utför inte de arbetsmoment de tränats att utföra?

Nej inte bara eftersom de också utvecklar nya arbetsmoment och tekniker som inte tidigare har existerat.

Citat:
Och vilka arbetsmoment som räddar livet på covidpatienter hade sjuksköterskorna tränats i att utföra, ingen visste ju ens från början vilka arbetsmoment det handlade om?

Hantera en respirator, ge sprutor t.ex, dessa arbetsmoment har de tränats att utföra men exakt vilken behandling som ska sättas in bestämmer läkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in