Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
Din trovärdighet imponerar inte heller. Du får ursäkta men jag har väldigt svårt för såväl militanta islamister som för auktoritära rörelser och totalitära stater rent generellt. Ditt ”Talibanerna kommer helt säkert…” och dravlet om talibanernas ”medmänsklighet” tar fan priset. Källa: din trollhjärna.
Initialt var jag förvånad över att talibanerna var så otroligt populära som de faktiskt är till och med på Flashback som är så dominerat av högerpopulistister och islamofober. Men sett till vilka större aktörer på den globala arenan, med intressen i Centralasien och globalt, som arbetat hårt på att legitimera talibanerna och noga förberett sig på deras maktövertagande så är det kanske inte så konstigt.
Talibanerna lär oss onekligen ännu mer om trolleriets natur om jag ska tillåta mig att vara lite ”konspiratorisk”.

Jag har själv blivit lite positivt överraskad över att vissa, för att använda dina egna ord, ”högerpopulister” och ”islamofober” verkar förstått att Talibanerna är den minst dåliga lösningen. Nästa delmål är att få människor är att förstå att det är en väldigt dåligt idé att utan eftertanke dra in biståndet. Som generalsekreteraren för Svenska Afghanistankommittén varnade så riskera snabbt indraget bistånd att orsaka en humanitär katastrof. Dessutom har vi enprocentsmålet så pengarna kommer läggas på annat som samma personer anser är helt bortkastade. Man kan ju föreställa sig att om vi bara håller gränserna stängda så blir vi helt oberörda men vi talar ändå om ett land med runt 40 miljoner invånare. Det är inte direkt som Asien och Europa åtskiljs av ett ändlöst hav.
Talibanerna ger intrycket av att vara del av ett stolt folk så de vill naturligtvis snabbt bli av med bidragsberoendets ok ett öde mycket värre än att vara ekonomisk beroende av sin fru. Tyvärr finns risken att folk blandar ihop stolta afghaner, som Talibanledarna är föredömliga exempel på, med lite mer bidragsvänliga och pengaintresserade personer som kanske finns på närmare håll.
Det ursprungliga definitionen på troll var någon som skrev något för att provocera fram en viss reaktionen. Ett exempel skulle kunna var när du skrev ”Men är du helt störd?”. På senare tid så verkar det istället blivit någon som skriver inlägg med någon form av understöd oftast av en stat. Exempel på detta är länder som Israel, Iran, Turkiet och Ryssland. Så jag är inget troll under de definitionerna.
Talibanerna har nog inte resurser att betala redan välutbildade troll. Förvisso så repeterar trollen ofta samma ska om och om igen men det skiljer sin nog mycket ifrån att lära sig att recitera koranen. Men jag medger att Nya Talibanerna gjort ett så mer professionellt intryck och att de väl kräver några former av resurser. Men för en personen med dina åsikter så behöver man inte fundera länge för att förstå vilket stat som kan passa som arbetsgivare och de har bevisligen resurser.
Avslutningsvis så får jag säga att du kanske har rätt att undra om jag är ”helt störd?” eller strö andra förolämpningar över mig. Men du behöver inte tveka för en sekund att allt jag har för ögonen är en lösning som leder till minst mänskligt lidande.