Citat:
Ursprungligen postat av
MuscleShark
Detta gäller dock inte bara Frida. Tycker mig se en trend att många Svenska skidåkare tränar för hårt (både längd och skidskytte), och sen inte kan återhämta sig från det.
Överträning, diverse skador hit och dit.
Vet i tusan vad det är dom håller på med i Svenska laget, men dom måste få ordning på detta om det ska bli bra.
Dock tror jag att Frida kommer lyckas bra i vinter. Ännu finns det tid kvar så man ska inte vara allt för orolig.
Ja, sådana indikationer har man ju fått med jämna mellanrum under flera års tid. Ibland raka besked och ibland har man fått läsa mellan raderna. Det jag tycker mig kunna utläsa, rent generellt är att man helt enkelt kört för hårt med den tuffa intervallträningen och inte fullt ut litat på att distans/mängdträning. För fyra, fem år sedan (kanske till och med längre) var det ju en relativt stor sak om att man tävlat
för mycket på träningen, och då mer specifikt på distanspassen. Man har alltså inte hållit isär då inte låtit distanspassen vara vad de ska vara. Detta sades rakt ut. Då minns jag att jag nästan häpnade för det var inga förtroendeingivande uttalanden direkt. Som om man bommat på det mest grundläggande i konditionsträning. Vikten av mängdträning.
För ett tag sedan läste en artikel/inlägg om Sveriges senaste riktiga storlöpare på långdistans i orientering Jörgen Mårtensson och hur han inspirerades av, *trumvirvel*, norrmännen i fråga om träningsfilosofi. I den artikeln skrevs det om en annan norrman (orienterare) som själv, efter att ha gått från träning i/med svensk klubb till norsk klubb hade uppmärksammat den stora skillnaden i träningsfilosofi och framför allt ration (hög)intensiv visavi lugn mängdträning. Och det var en hiskelig skillnad. Något i stil med att endast knappt 10% av totala träningsdosen var "hård kvalitetsträning", resten långa distanspass, lågintensivt. Medan det i svenska klubben hade varit runt 20% intensivt.
Här är artikeln för övrigt:
https://www.oktor.se/traning/Referat--berattelser/Anders-Garderuds-syn-pa-traning
Detta kan man ju se som en kuriositet om man så vill och inte nödvändigtvis applicerbart på svensk skidlöpning 2021. Men jag har mina uppfattningar iaf. Dock tror jag att man som helhet är på rätt väg just nu och att det trots allt är finns utvecklingsbenäget folk från ledarhåll. Frida är så pass extrem på flera sätt att det inte behöver representera helheten.