2021-08-27, 08:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det gjorde jag nyligen efter semestern. Arbetsgivaren betalade, så det var lika bra att passa på. Annars är det värt den investeringen, då det inte kostar så mycket mer än att testa sig för antikroppar.

Det är märkligt att man fokuserar på antikroppar när t-celler ger ett mycket djupare och bredare skydd.
Va arbetar du?
Det trodde inte jag. Du sitter ju i tråden hela dagarna med bara 7 timmars frånvaro på natten. Menar du att du har en arbetsgivare som antigen betalar dig för att skriva på FB eller är helt ok med att du spenderar betald arbetstid på detta vis. Fantastiskt.

Den 23 skrev du 58 inlägg i tråden utan några pauser på hela dagen!!!
Den 24 skrev du 37 inlägg med bara en paus på kvällen.
Den 25 skrev du 29 inlägg utan några direkta pauser.
I går tog du det lugnt med bara 14 inlägg. Passade du på att jobba lite igår?

Om jag hade varit dig hade jag försökt att röra lite på mig och kanske gåt ut lite, varför inte träffa en vän. Det är inte helt sunt att sitta framför en skärm i flera dygn på raken.
Citera
2021-08-27, 08:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Nej, viruset eller mutationer har ännu inte isolerats förutom i datorsimulering. Detta vet vi eftersom Alberta provinsen i Kanada öppnade upp sin lockdown av den enkla anledningen att staten inte kunde bevisa att viruset ö.h.t existerar.

Hur kommer det sig att Sverige, utan masker och lockdown inte har en massa likhögar eller fulla sjukhus?

Om nu inte sars-cov-2 finns, vad är det som har gjort mängder av människor svårt sjuka och för en del också inneburit döden? Kom ihåg att du skriver i vetenskapsforumet nu, konspirationer ligger två kvarter bort och till höger.
Citera
2021-08-27, 08:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Att det skulle krävas att man är vaccinerad för att kunna resa har du nog missuppfattat.
Det går bra att resa med ett negativt test också.

Tro inte på allt du läser på obskyra webbsidor utan ta reda på fakta själv.

Har du någon information om vilka som drar hem smitta (vaccinerade/ovaccinerade och kanske även ålder) från utlandet och om de oftast bara blir sjuka själva eller om de smittar andra också?
Nej, jag har ingen pålitlig information om vilka som drar hem smittan, men det är väl knappast speciellt svårt att räkna ut? Det begriper du nog att högfrekvensresenärerna inte orkar hålla på med att testa sig varenda gång de skall korsa en gräns?
Naturligtvis har en överväldigande majoritet av dessa låtit vaccinera sig så snart de haft möjlighet. Så ser det i alla fall ut i min bekantskapskrets. Efter sprutorna har de yttrat saker som "Åh fy faan vad skönt! Ingen kan hindra mig från någonting! Jag kan säga "fuck you, jag är vaccinerad!"".

Inte för att jag på något vis missunnar dem sitt resande. Det är väl jättekul för dem att de återigen har möjlighet att fly den vardag de så innerligt hatar. Däremot är det mer än lovligt naivt att tro att man skulle kunna stoppa en smitta som redan finns överallt genom att begränsa människors rörelsefrihet. Det är alldeles för sent för det nu.
Citera
2021-08-27, 08:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad är det för foliehattsteorier, det föddes rekordmånga barn förra året? Har testat både antikroppar och t-celler och det ger bra skydd mot delta.

Det är samma teorier som brukar föras fram rörande vaccinet, bland annat av dig. De som lyckades göra barn förra året var sannolikt oinfekterade. Har du gamla antikroppar är det inte säkert att de kommer hjälpa mot ett muterat virus.
Citera
2021-08-27, 08:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Nej, viruset eller mutationer har ännu inte isolerats förutom i datorsimulering. Detta vet vi eftersom Alberta provinsen i Kanada öppnade upp sin lockdown av den enkla anledningen att staten inte kunde bevisa att viruset ö.h.t existerar.

Hur kommer det sig att Sverige, utan masker och lockdown inte har en massa likhögar eller fulla sjukhus?

Men vad talar du om?

"183 bilder, fotografier och illustrationer med Coronavirus Electron - Getty Images" https://www.gettyimages.se/fotografier/coronavirus-electron#

Har du hört talas om svepelektron mikroskop?
(Dock kan man inte se i färg i ett sådant mikroskop, så bilder där ifrån är alltid färgade i efterhand, för tydligheten skull).

PCR tester mäter, för övrigt, förekomsten av arvsmassa i provet. Testet gör alltså ingen skillnad på hela viruspartiklar och sönderfallna viruspartiklar, som redan bekämpats av immunförsvaret. Det är, förstås, en brist.

Annars så kan du lära dig mycket om virus och hur man fotograferar sådana, (fågelinfluesa virus), genom Lennart Nilssons banbrytande arbete: Tyvärr så finns inte denna dokumentär kvar på SVT play. Man försökte hur som helst att fotografera när en cell "bläbbar", dvs spricker, så att de virus som tillverkats där sprids i kroppen.

Du kan ju alltid tala om för de som ligger på sjukhus för Covid-19 i Alberta nu att "allt är en bluff".

https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/alberta-reports-1-112-new-cases-of-covid-19-as-hospitalizations-top-300-1.6155175

Däremot har jag aldrig förespråkat lockdown utom vad gäller ett extremt läge vad gäller smittspridning, sjukhusvårdade, IVA-fall och avlidna i/med Covid-19, ( typ 40 000 nya fall per dag i Sverige, en sjukvård som bryter samman och hundratals döda i Covid-19 per dag)
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-08-27 kl. 09:36.
Citera
2021-08-27, 09:12
Medlem
Citat:
Om man är orolig för barnen är man sannolikt en hypokondriker, som behöver söka hjälp. Barnen är inte i fara och det ska vi vara glada för. Således behöver vi heller inte ta till några skadliga och onödiga skyddsåtgärder heller.

Jag kan ge mig tusan på att de som oroar sig för barnen inte har några egna barn. Jag vet ungefär noll föräldrar som är oroliga.

Kan tillägga att barn som isoleras från cirkulerande virus är mycket känsliga om de utsätts för dessa när de är äldre. Eftersom covid är här för att stanna är det bara dumt och tro att barnen tjänar något på att gömmas eller skyddas artificiellt. Covid är inte mässling, och immunförsvaret behöver regelbundet uppdateras. Nästintill alla barn får milda eller inga symptom alls. Låt den generationen bygga upp en stark naturlig immunitet istället för att bli beroende av ett låg-effektivt vaccin som viruset när som helst kan dribbla bort. Risken att ett barn behöver akutvård efter fallolycka är ca 1:20 medan risken för intensivvård efter covid är ca 1:130000 under år. Hjälmkrav skulle göra gigantiskt mycket större skillnad för barnen utan att experimentera med deras immunförsvar.
Citera
2021-08-27, 09:13
Medlem
Citat:
Om man är orolig för barnen är man sannolikt en hypokondriker, som behöver söka hjälp. Barnen är inte i fara och det ska vi vara glada för. Således behöver vi heller inte ta till några skadliga och onödiga skyddsåtgärder heller.

Jag kan ge mig tusan på att de som oroar sig för barnen inte har några egna barn. Jag vet ungefär noll föräldrar som är oroliga.
De finns, i början på epidemin såg jag en familj där alla hade visir och munskydd, ganska små barn, det var nästan läge att göra en orosanmälan. Jag hoppas att de för barnens skull har lugnat ner sig.
Citera
2021-08-27, 09:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Vaccinet är en bluff som inte fungerar.. Jo tjena..

Hur förklarar folie-gänget detta?
Tillfälligheter? Konspiration?

”Statistik från Västra Götalandsregionen visar att ingen av de som vårdades med covid-19 på regionens intensivvårdsavdelningar i juni och juli var fullvaccinerad, rapporterar P4 Göteborg.
Av de som vårdades utanför iva var 73 procent ovaccinerade.
– Blir man sjukhusfall och svårt sjuk, då är det i princip att man inte är vaccinerad, säger regionens smittskyddsläkare Peter Nolskog till P4-kanalen.”
Citera
2021-08-27, 09:22
Medlem
Citat:
Hälften av alla personer som hamnar på IVA har alltså inte ens gått i pension.
Förtidspensionärer?.. du menar att att de inte uppnått allmän pensionsålder..
Citera
2021-08-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ala som oroar sig för en fjärde våg i höst. Var lugna. Enligt Johan Carlson får vi inte en fjärde våg i höst och det är bara en tidsfråga innan Sverige kan öppna.
För sommarens ökade smittspridning i västvärlden har väckt oro. Vaccineringen har inte dämpat smittan lika mycket som experterna och prognosmakarna trodde.

I Israel syns nu allt fler fullvaccinerade bland de svårt sjuka coronapatienterna, vilket kan betyda att skyddseffekten från vaccinen inte är så långvarig som vi trott.

I Sverige är nu smittotalen högre än i augusti förra året, och iva-inläggningarna har stigit något på sistone.

Trots det försämrade läget tror inte Johan Carlson att Sverige kommer att få en fjärde våg i höst, åtminstone inte i form av kraftigt ökande dödstal och vårdtryck.

I Europa syns hittills ingen avtagande vaccineffekt, och om andelen fullvaccinerade i befolkningen fortsätter att stiga så bör coronaviruset ha relativt liten möjlighet att ställa till skada, enligt Johan Carlson.
https://www.svd.se/johan-carlson-tidsfraga-innan-sverige-kan-oppna

Tegnell har ju också sagt samma sak. Ingen fjärde våg i höst. Jag känner att förtroendet för vad dessa herrar siar om inte är på topp dok.
Om jag ska balansera mina hyllningar till FHM lite så tror jag att de kommer totalbomma detta.

Jag är helt övertygad om att Sverige kommer få en ordentlig våg av covid i vinter. Men jag tror att sjukvårdsbelastningen och dödstalen kommer att spegla en helt vanlig vintersäsong av influensa/kräksjuka, fast där covid tar över en väsentlig andel av fallen från influensan och kräksjukan.
Citera
2021-08-27, 09:24
Medlem
Citat:
Och varför trodde du och andra på att vaccinet skulle fungera kan man undra???

Ja och nej, jag tror inte vi kan vaccinera bort detta.. vi måste ha en vettig behandling
Citera
2021-08-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, jag har ingen pålitlig information om vilka som drar hem smittan, men det är väl knappast speciellt svårt att räkna ut? Det begriper du nog att högfrekvensresenärerna inte orkar hålla på med att testa sig varenda gång de skall korsa en gräns?
Naturligtvis har en överväldigande majoritet av dessa låtit vaccinera sig så snart de haft möjlighet. Så ser det i alla fall ut i min bekantskapskrets. Efter sprutorna har de yttrat saker som "Åh fy faan vad skönt! Ingen kan hindra mig från någonting! Jag kan säga "fuck you, jag är vaccinerad!"".

Inte för att jag på något vis missunnar dem sitt resande. Det är väl jättekul för dem att de återigen har möjlighet att fly den vardag de så innerligt hatar. Däremot är det mer än lovligt naivt att tro att man skulle kunna stoppa en smitta som redan finns överallt genom att begränsa människors rörelsefrihet. Det är alldeles för sent för det nu.

Nu var det inte mig du svarade men jag känner mig manad att svara här.

Du har ingen pålitlig källa men skriver att det knappast är svårt att räkna ut vilken grupp som importerar covid.

Du baserar det på att några av dina vänner vaccinerat sig för att kunna resa och så antar du att "högfrekvensresenärer" inte orkar testa sig inför varje resa och därför måste vara vaccinerade. Förstår jag rätt?

Det är mycket antaganden här, inga som helst källor eller grunder att stå på utan enbart dina personliga åsikter och möjliga "spaningar" i din bekantskapskrets.

Dessutom kastade du ur dig felaktigheter i inlägget innan. Okunskap eller försöker du medvetet sprida felaktigheter?

Vill du spekulera så lägg till "Jag tror det är...", "Enligt mina personliga spaningar ser det ut att vara..."

Nu framstår du bara som ytterligare en arg antivaxxare som är skraj och förbannad på samhället vilket du kanske inte är.

Önskar dig en trevlig fredag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in