2021-08-27, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det var inte så att han rökte på när han var yngre? Det ger ofta utslag hela livet sen. Många psykiska besvär har ju börjat så. Naturligtvis i kombination med snnat som gör att man börjar

Jag har tyvärr inga uppgifter om C.L mer än vad som står att finna i tråden och i media.

Psykisk ohälsa kan absolut triggas av droger, liksom av andra livshändelser. Vissa människor har en högre risk att utveckla sjukdomar såsom schizofreni (jag vet inte om C.L lidit av detta) exempelvis. Det kan då utlösas av stora påfrestningar i livet eller av bruk av alkohol eller droger.

Är det någon som vet mer specifikt vart och när C.L var i Australien samt vart och när Helena var i Australien?
Citera
2021-08-27, 07:50
Medlem
Steff83s avatar
Ja. Det kan ju finnas okänd koppling mellan HA och CL sen tidigare. Det kan inte uteslutas.
Citera
2021-08-27, 07:50
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Dom accelererade iaf vad det verkar. Sen hade han ju såklart problem innan med. Det är ju ingen sak man bara gör hux flux. Men det blev väl värre och av en annan art efter dådet kan vi anta.

Om det var han. Men jag måste säga att det känns troligr. Mönster och det vi vet om honom stämmer rätt bra.
Jaha så han var psykiskt sjuk innan. Jag undrar om man inte tolkar in en försämring för att få bilden att stämma. Graden av sjukdom är nog lite svår att bedöma om man inte är psykdoktor.
Citera
2021-08-27, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och bara för det menar du att han inte kan säga sanningen om ett försvinnande? Du gjorde mig faktiskt väldigt besviken nu.
Var står det att jag menar att han inte kan säga sanningen, jag säger ju att jag inte skulle lite på det som sägs. Lögnare kan ju säga sanningar också, bara svårt att veta när de gör det.
Citera
2021-08-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Så den här minnesluckan KM(?) har består alltså av en långpromenad som inledningsvis företogs i riktning bort från hemmet? Är det i så fall inte troligare att han var närvarande vid sammanstötningen med CL och att det som utspelade sig då på något sätt är anledningen att han hållt tyst alla år?
Visst kan det vara så, det kan tex vara skam att inte gjort något åt det han sett som gör att han inte vill kännas vid att han sett något
Citera
2021-08-27, 07:58
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jaha så han var psykiskt sjuk innan. Jag undrar om man inte tolkar in en försämring för att få bilden att stämma. Graden av sjukdom är nog lite svår att bedöma om man inte är psykdoktor.

Håller med, låter skört att ha ev progression av hans psykiska ohälsa som utgångspunkt för att bedöma sannolikhet att han mördat eller fört bort HA.

Utifrån det vi vet om CL: finns väl ingenting som egentligen talar för att han har något med försvinnandet att göra? Alltså måste det finnas mycket mer som vi inte vet. Man vill bara veta vad!
Citera
2021-08-27, 08:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Det var en märklig slutsats, detta handlade ju om bilen och vittnen vilket enligt åklagaren en del i soppan. Var inte HA i Australien innan försvinnandet också? Eller nu kanske jag minns helt fel.

Det var populärt med vita bilar vid denna tid. Jag körde själv en bil som skulle kunna stämma in. Att ClLe har tillgång till en vit bil säger inget.

Dessutom så vill man ha det till att han blev sjuk runt tiden för Helenas försvinnande, för att man går igång på sambandet i tid. Resan till Australien var tidigare och varade ett år. Omständigheterna kring det, att han bara försvann, tyder på att han kan ha mått dåligt redan då.

Tycker Jenvén sammanfattar misstankeläget ganska bra:
Citat:
– Utifrån de kunskaper som jag har så skakade jag på huvudet, säger Jenvén.
https://www.expressen.se/gt/krim/tidigare-utredaren-om-den-misstankte-en-i-mangden/
Citera
2021-08-27, 08:03
Medlem
viper71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Du verkar veta en del, kan du säga om det är
CL i denna video?

https://www.tv4play.se/program/castens-hörna/försvunna-helena-andersson-många-frivilliga-letar-efter-försvunna-helena/3193000
Har inte R*nnlund pilotglsögon i videon?
Citera
2021-08-27, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det var populärt med vita bilar vid denna tid. Jag körde själv en bil som skulle kunna stämma in. Att ClLe har tillgång till en vit bil säger inget.

Dessutom så vill man ha det till att han blev sjuk runt tiden för Helenas försvinnande, för att man går igång på sambandet i tid. Resan till Australien var tidigare och varade ett år. Omständigheterna kring det, att han bara försvann, tyder på att han kan ha mått dåligt redan då.

Tycker Jenvén sammanfattar misstankeläget ganska bra:

https://www.expressen.se/gt/krim/tidigare-utredaren-om-den-misstankte-en-i-mangden/

Ok å andra sidan är vi många som skakat på huvudet åt Jenven
Citera
2021-08-27, 08:19
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Håller med, låter skört att ha ev progression av hans psykiska ohälsa som utgångspunkt för att bedöma sannolikhet att han mördat eller fört bort HA.

Utifrån det vi vet om CL: finns väl ingenting som egentligen talar för att han har något med försvinnandet att göra? Alltså måste det finnas mycket mer som vi inte vet. Man vill bara veta vad!
Det hade ju onekligen varit intressant att få veta vad polisen hade på CL, som gjorde dem så säkra att de anhöll honom. Det kan inte bara varit några lösa rykten.
Citera
2021-08-27, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Det hade ju onekligen varit intressant att få veta vad polisen hade på CL, som gjorde dem så säkra att de anhöll honom. Det kan inte bara varit några lösa rykten.

Uppenbarligen var det inte tillräckligt komprometterande för att få honom häktad på sannolika skäl.

Undra vad som fick åklagaren att höja misstankegraden från skäligen till sannolika skäl innan häktningsförhandlingen.
Citera
2021-08-27, 08:33
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Uppenbarligen var det inte tillräckligt komprometterande för att få honom häktad på sannolika skäl.

Undra vad som fick åklagaren att höja misstankegraden från skäligen till sannolika skäl innan häktningsförhandlingen.
Hade det förändrat något om det varit skäligen?

Jag menar att polisen efter så många år och flera misstänkta som varit anhållna, skulle vara mer försiktiga och säkra innan de går igång igen med en ny misstänkt. Typ om något substantiellt nytt framkommit.
Senast redigerad av snigel1 2021-08-27 kl. 08:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in