2021-08-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Har själv funderat på detta många gånger när jag läst tråden då ”vanliga” glasögon i pilotstil ju var väldigt populära sent 80 men främst tidigt 90 tal (tänk Jeffrey Dahmer typ). Så vad bar ”pilotmannen” var det vanliga eller solglasögon?

Vi är ju några som frågat PWa och M om detta. Det svar jag fick var i stil med ”solglasögonen på bild är bara en illustration av modell”. Svårt, själv tror jag på vanliga.
Citera
2021-08-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag lyfter fram PU, men bara om jag vågar lita på PK:s berättelse i tråden. Det har jag noga poängterat många gånger. Men så länge ingenting visar på motsatsen, får det vara så.

Och för den sammantagna bilden om KM gäller: Ingen rök utan eld!
Kan så vara. Samma sak med CL, om man väljer att begära någon häktat så kan man också hävda ... ingen rök utan eld, även om KM var het 2017 och delgavs misstanke finns det säkert en del som borde redas ut, men KM begärdes inte häktad, bara delgavs misstanke. Då ryker det nog något mer kring CL för tillfället.
Citera
2021-08-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du missförstår mig (eller så uttryckte jag mig otydligt). Jag har inte svårt för att lita på PK:s berättelse. Mitt tänk om PU baseras ju på den. Jag hoppas bara att den är korrekt. Och så länge ingenting visar på motsatsen, håller jag mig till den.

Ja men tack, då förstår jag mer hur du tänkte!
Citera
Medlem
Hej! Jag vill lämna in ett anonymt tips i tråden då jag har en känsla av att det kanske kan vara hjälpande information med tanke på senaste spåren.
Jag var på en fest hos en äldre kvinna i Mariestad för ca 15 år sedan, hon svamlade och berättade en historia om Helena fallet som då inte kändes så trovärdig men kanske kan vara till hjälp?
Minnet är lite vagt sedan dess men vill berätta vad hon sa och vad jag minns.
Denna kvinnan hade misstankar om en specifik man i Mariestad, då ett träd/buske var flyttat på hans mammas tomt strax efter försvinnandet av Helena, kanske är det den trädgården dom har grävt i.
Hon pratade också om att mannen tränade kampsport och trodde att det var en olycka som hade skett, att han kan ha utfört något grepp eller liknande på skojj som gick snett och Helena dog, och att han sedan grävt ner kroppen i mammans trädgård och flyttat på ett träd för att säkra platsen. Vet inte hur väl dom har grävt och vad som har hittats.
Kvinnan sa att hon tipsat till polis men att det ej togs på allvar, kanske hon inte var så trovärdig i sin karaktär men detta var vad hon sade, kanske det ligger något i det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Får jag fråga vad det är som gör att du har svårt för att lita på det PK säger?
PK är/har varit med i NMR, jag för min del skulle inte lita på någon med sådana "övertygelser"
Citera
2021-08-26, 23:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Kan så vara. Samma sak med CL, om man väljer att begära någon häktat så kan man också hävda ... ingen rök utan eld, även om KM var het 2017 och delgavs misstanke finns det säkert en del som borde redas ut, men KM begärdes inte häktad, bara delgavs misstanke. Då ryker det nog något mer kring CL för tillfället.

Absolut, men jag har några gånger nu frågat mig: Varför har polisen behandlat KM så i det dolda? Inte ens anhållandet i maj 2017 blev offentligt, det lyckades Pernilla och Mats luska ut under sändningen av radioprogramserien i juni 2017. Det är mycket hysch-pysch om KM! Och trots att polisen var så "upphetsade" om KM 1998, backade åklagaren när han vägrade en advokat eftersom han då hade hotat med att "då säger jag inte ett skit mer till er". Det har han ju inte gjort senare heller ... Tjenare!
Citera
2021-08-26, 23:29
Medlem
Citat:
PK är/har varit med i NMR, jag för min del skulle inte lita på någon med sådana "övertygelser"

Jaha ja då förstår jag mer om viss skepticism mot honom kan finnas.

Skulle han ha någon vinning av att ljuga om PU?
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-26 kl. 23:47.
Citera
2021-08-26, 23:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Och bara för det menar du att han inte kan säga sanningen om ett försvinnande? Du gjorde mig faktiskt väldigt besviken nu.
Citera
2021-08-26, 23:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
U är fixerad, jag tror inte vi kommer undan att han inte fattar att andra kan bilda andra åsikter som inte stämmer med hans uppfattning. Om du kollar bakåt så har han varit fixerad vid PU sen första inlägget.
I hans värld finns inte möjligheten att pilot om vittnesmålet vid bron stämmer, kan ha fortsatt marieforsleden och inte vikt av Ekuddenvägen. Det är för U helt omöjligt att vara öppen för att någon som glidit omkring ensam i en bil den natten tagit Ekuddenvägen ner, eftersom det sommartid var ett ganska vanligt raggarstråk och inte alls ovanligt och av en slump fått se Helena i höjd med stigen.
Kanske denne till och med sett Helena på komvux och kände igen henne och tog sig mod att försöka prata med henne, kanske blivit avsnäst och det spårat ur.
Om man inte är allt för fixerad som U verkar vara, så blir man mer öppen för olika scenarier

Visst är det så. Ett alltför snävt tänk blir nog mer av en belastning, tillslut har man målat in sig själv i ett hörn. Bättre med ett öppet sinne.

Jag tänkte som du, att om nu pilot promenerade en bit med Helena så fortsatte han Marieforsleden framåt och vek inte av vid Ekuddenvägen. Då uppenbarar sig tillfället att CL kan ha kommit körandes och att han av en slump fick syn på Helena i närheten av stigen. Ödets nyck.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 23:45.
Citera
2021-08-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenses
Hej! Jag vill lämna in ett anonymt tips i tråden då jag har en känsla av att det kanske kan vara hjälpande information med tanke på senaste spåren.
Jag var på en fest hos en äldre kvinna i Mariestad för ca 15 år sedan, hon svamlade och berättade en historia om Helena fallet som då inte kändes så trovärdig men kanske kan vara till hjälp?
Denna kvinnan hade misstankar om en specifik man i Mariestad, då ett träd/buske var flyttat på hans mammas tomt strax efter försvinnandet av Helena, kanske är det den trädgården dom har grävt i.
Hon pratade också om att mannen tränade kampsport och trodde att det var en olycka som hade skett, att han kan ha utfört något grepp eller liknande på skojj som gick snett och Helena dog, och att han sedan grävt ner kroppen i mammans trädgård och flyttat på ett träd för att säkra platsen. Vet inte hur väl dom har grävt och vad som har hittats.
Kvinnan sa att hon tipsat till polis men att det ej togs på allvar, kanske hon inte var så trovärdig i sin karaktär men detta var vad hon sade, kanske det ligger något i det!

Du vet om att man även kan lämna anonyma tips till polisen?

Tänker att det du nu berättar kan vara väldigt intressant för polisen, särskilt nu när de är i grävtagen.

Att polisutredningen skötts dåligt från början har gjort att man haft konstiga fokus och mycket har missats genom åren. Det är både sorgligt för alla inblandade och jäkligt dålig valuta för skattepengarna kan man tycka.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-26 kl. 23:53.
Citera
2021-08-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Visst är det så. Ett alltför snävt tänk blir nog mer av en belastning, tillslut har man målat in sig själv i ett hörn. Bättre med ett öppet sinne.

Jag tänkte som du, att om nu pilot promenerade en bit med Helena så fortsatte han Marieforsleden framåt och vek inte av vid Ekuddenvägen. Då uppenbarar sig tillfället att CL kan ha kommit körandes och att han av en slump fick syn på Helena i närheten av stigen. Ödets nyck.
Så den här minnesluckan KM(?) har består alltså av en långpromenad som inledningsvis företogs i riktning bort från hemmet? Är det i så fall inte troligare att han var närvarande vid sammanstötningen med CL och att det som utspelade sig då på något sätt är anledningen att han hållt tyst alla år?
Citera
2021-08-26, 23:53
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenses

Kontakta polisen (Anders Eriksson, chef för Kalla Fall-gruppen på Polisen Region Väst), det är dom som behöver tips, låt polisen avgöra om tipset har betydning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in