Citat:
Ursprungligen postat av
Lundbonden
Tydligen sprang Helsingborg för Landskrona...
https://i.ibb.co/L6VxvPj/Screenshot-9.png
https://i.ibb.co/41LzxJg/Screenshot-8.png
Inte så förvånande kanske? Många kriminella albaner i Landskronas Ultras.
Ingen aning i vilket av "mötena" detta skulle utspelat sig.
Jag var med vid 3 av tillfällena då det brakade ihop lite.
Situation 1: Slottvångsskolan: Polisen valde i vanlig ordning att leda bortaföljet på en gata där 99% av alla HIFsupportrar tar sig till Olympia. Ända sammandrabbningen där var när en fet trumpojke från landskrona kom lufsande med trumman runt halsen och trumpinnen (vart var den andra?) i högsta hugg.. polisen hade avspärrning och herr tjocktrummare och hans 4-5 kompisar lyckades trycka sig igenom första raden av poliser men blev ganska snabbt tillbakavisad innan en grupp på 20-30 HIFare kom fram. en större grupp hästar och polisbilar samt polis till fot spärrade den smala gatan vilket omöjliggjorde mer konfrotation.. snabbt sprang HIFarna vidare via tvärgator för att genskjuta Landskrona men vad jag såg så var polisen förberedd på denna manövern (som görs var match, men sällan med framgång)
Situation 2: Utanför Olympia: En större grupp HIFare försökte forcera polisens linje framför olympias västra läktare.. här var så pass mycket hemmafolk att den lilla gruppen Landskronabor omöjligt kunde skicka fram en kille för att jaga bort 5 HIFare.. det var säkerligen närmare 100 HIFare där som på alla sätt försäkte nå landskrona.
Situation 3. Utanför Olympia efter match: Jag stod och kikade på Landskronas utsläpp. flera grupper om 5-20 HIFare rörde sig runt Olympia och gjorde många snabba drag för att komma runt polisen för att nå Norra läktaren. Det ända jag såg var att Landskronaborna var ganska inlåsta av polis medans HIF supportrar rörde sig springande runt smågator och innegårdar för att komma åt Landskornas grupp.
Har ganska svårt att se att HIF skulle ha sprungit ifrån Landskrona då HIF jämnt hade en mobb runt deras följe som ständigt sökte kontakt.
Möjligen skulle det handlat om att 5 vanliga supportrar kom i vägen för "trumtjockisen" och hans trumpinne - och han tog sin chans.. han hade lika stort självförtroende som han hade midjemått.