2021-08-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Something1
Jag tror att folk på byn pratade en del om detta, typ: tänk om det var han...vet dock inte om han blev hörd på nåt sätt, eller om man tänkte att det måste vara nån yngre i Helenas närhet...han skulle på den tiden ha ALLT att förlora, om han råkat köra på någon på fyllan, på cykelvägen...den bilen skulle ju absolut behöva kollas upp...Han lämnade Mariestad sen och flyttade till Göteborg ...vet inte vart han bor nu..
Det låter ju ganska mysko eller. Det skulle kunna förklara slarviga poliser, om de ens skulle misstänka honom. Ingen ger. Sig på honom!
Citera
2021-08-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om jag har förstått rätt ska brovittnet inte ha varit på Stadt. Kommer Judaland ihåg? Kvinnan kontaktade polisen tidigt efter försvinnandet, och hon ska då ha kunnat beskriva Helenas byxor i detalj samt sagt att mannen bredvid henne bar pilotglasögon. Det var just det där med pilotglasögon och vittnesmålen inifrån Stadt som fick polisen att haja till. Tyvärr låg tipset bortglömt från juni 1992 till 1998 på grund av en miss i polisens registreringsrutiner.

Att bära pilotglasögon mitt i natten är ju ett ganska märkvärdigt beteende som är lätt att lägga på minnet som vittne.

Det borde ju inte ha varit alltför många män ute i Mariestad den natten börandes pilotglasögon.

Även om det var Helena och ”piloten” som observerades av brovittnet betyder det inte att ”piloten” är involverad i hennes försvinnande. Däremot är det möjligt att han inte velat kopplats samman med att vara den sista som sett Helena i livet, även om han är oskyldig, då det skulle framstå som besvärligt för honom.
Citera
2021-08-26, 18:13
Medlem
Jag googlade, Bjö.n B bor visst i Mariestad igen.
Citera
2021-08-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kannske stod han där och väntade på ett offer. Det är ett ganska bra ställe runt och omkring om man tänker efter. Ett avskilt ställe men ändå är det folk som passerar på väg hem eller ner till campingen på efterfest i sommarnatten om man går vägen ner, mot Ekuden eller dröjer kvar uppe vid stora vägen som folk tog hem emot lockerud där det också var ganska mycket fester. Det var säkert helt oplanerat och ett slumpmäsigt offer. Om det är en ensam GM så är det lättare att behålla det för sig själv och är han okänd för Fam Andersson så är han ju svår att hitta. Har dock för mig att de bestemt vet vem GM är och det låter så när de talat i media. Undrar om det är så. Isåfall är det ju inte Cla#es L.

Ja det är nog så många gånger att tillfälligheten gör brottslingen.

Om det nu är sexuellt betingat har GM säkert cirkulerat och sen stått och iakttagit, som du säger på en bra plats, tills ett lämplig offer dök upp.

Tror familjen haft sina misstankar om vem den skyldige varit genom åren. Men att veta 100% skulle nog ge ett bättre avslut.
Citera
2021-08-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Säker på att han hade en bror eller syskon ? De jag pratade med på jobbet som "kände" honom sa att han var ensambarn. Denna jobbarkompis till mej hade gått på komvux med Claes. Vet inte när, men hon blev chockad när jag berättade om honom i början av 2000. Han var helt normal på komvux sa hon.

Där ser man!
Kan detta vara kopplingen?
När gick han på komvux?
Någon som har info om när HA gick på komvux?
Kan det varit samtidigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Och hon läste senare på Komvux för att plugga in några ämnen som fattades från vårdskolan för att kunna få behörighet att söka till lärarlinjen senare.

Men dom drömmarna blev aldrig av som ni vet.

Jag har varit inne på detta tidigare...

Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
Kan ju vara så att HA hoppat in i en bil med någon som hon kände, men som för familjen och "vanliga" vänner och bekanta är mer eller mindre okänd.
Jag menar att HA gick ju på komvux innan hon försvann, och där lär man ju känna folk som man kanske inte skulle träffat annars.
Man blir ju ytligt bekant med dom flesta som går där och ens familj och "vanliga" vänner känner kanske inte till vilka bekantskaper man gör.

Behöver ju inte vara någon på komvux, kan ju varit någon hon träffat genom arbete eller kanske rent av ute på krogen, hon verkar ju ha varit en öppen och nyfiken tjej och enligt min erfarenhet så skaffar sådana tjejer kompisar och bekanta väldigt lätt.
Citera
2021-08-26, 18:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Nu ska vi väl vara försiktiga med att slå fast att vittnesuppgifter är felaktiga? Men det klart, gillar man inte brovittnet och Hanna, då förstår jag om man vill försöka förstöra vittnenas trovärdighet. Det är uppenbart att du vill se en ensam gärningsman, men absolut inte KM eller PU - vare sig var för sig eller i kombination.

Du vet vad jag har sagt: Ju mer du försöker att styra bort från brovittnet och Hanna samt från KM och PU, desto mer rätt tror jag allt är!

Vi ska väl även vara försiktiga med att slå fast att vittnesuppgifter är helt korrekta? Speciellt om det finns osäkra komponenter i uppgifterna. Att man försöker se saker från olika vinklar - och i det här fallet är tveksamheter i utsagor - behöver inte betyda att man inte gillar personerna. (Och om man inte känner/känner till vittnena, hur kan man ogilla dem då?)

För mig finns det frågetecken, speciellt runt "Hannas" vittnesmål. Har man den åsikten, så betyder det inte att man försöker "styra bort" från dem eller att försöka förstöra deras trovärdighet, utan att man tittat på utsagor, granskat dem och därefter bildat sig en åsikt.
Citera
2021-08-26, 18:27
Medlem
Citat:
Om jag har förstått rätt ska brovittnet inte ha varit på Stadt. Kommer Judaland ihåg?
Min uppfattning har alltid varit likvärdig med din i frågan. Har dock inga konkreta belägg för att vi har rätt.
Citera
2021-08-26, 18:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu ska vi väl vara försiktiga med att slå fast att vittnesuppgifter är felaktiga? Men det klart, gillar man inte brovittnet och Hanna, då förstår jag om man vill försöka förstöra vittnenas trovärdighet. Det är uppenbart att du vill se en ensam gärningsman, men absolut inte KM eller PU - vare sig var för sig eller i kombination.

Du vet vad jag har sagt: Ju mer du försöker att styra bort från brovittnet och Hanna samt från KM och PU, desto mer rätt tror jag allt är!

Jag menade felaktiga vittnesuppgifter rent allmänt och att det kan ställa till det rejält. Uttryckte mig kanske slarvigt. Nej vi ska inte slå fast något men det är väl tillåtet att misstänka att så är fallet? Det finns ju säkert flera anledningar till att mordet fortfarande är olöst och då undrar man givetvis varför det gick så fel. "Hanna's" vittnesmål är just en sådan sak som kan ha påverkat utredningen i fel riktning.

Jag är inte ute efter att förstöra varken brovittnet eller "Hanna's" trovärdighet jag bara ifrågasätter dom.

Jag tycker att ju mer man funderar över fallet desto mer sannolikt är det att gärningsmannen kan ha agerat ensam. Allt blir mer logiskt, scenariot mindre krångligt och många tidigare frågeställningar rätas ut.

Nej du har fel, jag är även öppen för att det kan röra sig om två gärningsmän men jag tror mer på en som sagt. KM och PU är inte högst upp på min lista och det får du leva med. Det finns andra som passar bättre in i exempelvis GW's scenario.

Nej jag försöker inte styra bort från brovittnet, "Hanna" samt från KM och PU vart får du allt ifrån? Menar du på fullt allvar att även GW "försöker styra bort" från brovittnet, "Hanna" samt KM? Som jag tolkar det hela så är GW bara av en annan åsikt än dig och samma sak gäller för mig, ok?

Sluta vara så tramsig nu och respektera istället att folk har olika åsikter. Vi ser helt enkelt olika på det här fallet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 18:41.
Citera
2021-08-26, 18:33
Medlem
Citat:
Fick reda på att CL haft stor psykisk ohälsa och hemsjukvård i många år. Ingen fick jobba ensam hos honom och man fick aldrig vända honom ryggen, utan alltid backa bort eller ut från honom. Mycket utagerande och starkt kvinnofientlig. Har även haft blöja dygnet runt sedan många år.. Så status på honom verkar varit dålig länge...
Det här är märkligt.....har inte hemsjukvårdspersonal tystnadsplikt.
Det gäller inte personalen i byhålan Mariestad, tydligen!
Eftersom mannen inte hade några vänner eller familj så måste informationen komma från dom.
Lågt!
Citera
2021-08-26, 18:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Gabriella fick frågan om varför hon trodde att "mannen med pilotglasögon" från första början skulle ha fått för sig att gå åt Helenas håll, och hon svarade då att "han skulle kanske (vidare) till sin syster". Men försök igen inte tuta i mig att han - som så bevittnat hade jagat efter Helena hela kvällen - skulle nöja sig med att gå med Helena bara en bit - särskilt som vägen förbi Helenas hem inte hade inneburit den minsta omväg (nästan tvärtom, till och med)!

Men intressant att du nu verkar gå med på att "mannen med pilotglasögon" gick med Helena!

Nej, att MMPG hade sin systers lägenhet som slutmål den natten/morgonen, det vet vi att han inte hade, då han sågs på väg hemåt vid kl 03.30-tiden, tror jag det var. På andra sidan stan. Däremot kan han ju ha sagt det till Helena och skyllt sin omväg på det, om det var honom som Helena(?) gick med.
Citera
Medlem
Nja, snarare nära observationer från annan , brevid boende, än vårdpersonal!
Citera
Medlem
Kaminen6s avatar
Citat:
Jag tror att folk på byn pratade en del om detta, typ: tänk om det var han...vet dock inte om han blev hörd på nåt sätt, eller om man tänkte att det måste vara nån yngre i Helenas närhet...han skulle på den tiden ha ALLT att förlora, om han råkat köra på någon på fyllan, på cykelvägen...den bilen skulle ju absolut behöva kollas upp...Han lämnade Mariestad sen och flyttade till Göteborg ...vet inte vart han bor nu..

Nått som jag vet med 100% säkerhet är också att när BB var ute på lyran, flirtade och kunde vara jobbig mot yngre tjejjer. Upplevt från egna vänner.

Och hur var det om de bodde grannar och tog följe hem?
Bara en spekulation självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in