Citat:
Ursprungligen postat av
Fullblitz
Jag skiter i vad tanten och hans brorson anser sig själva ha för rätt eller vad dom vill, det vi diskuterar här är Ebba Busch fastighetstvist med Esbjörn. Dom är en icke fråga som Ebba Busch skickligt använder som en rökridå för att styra debatten och vad folk tycker och tror, du sväljer hela betet.
Både tanten och brorsonen nöjer sig lika väl med lösören efter Esbjörn. Hade tanten velat skulle hon med säkerhet kunna vrida ur en rejäl slant för hyra för Esbjörn på hennes anläggning och på så vis tömma kontot före han går vidare.
Tanten, brorsonen, ombudet etc. etc. etc. Alla andra ska förtalas och smutskastas därför att Ebba Busch gör jämförelser med vad andra gör, likt en barnrumpa. Om den är dum, får jag också vara dum. Hon relativiserar sitt eget agerande, och det driver henne in i fördärvet. Hon har ingen tanke på att hon själv ansvarar för sina egna gärningar, oavsett vad andra personer gör.
Ebba Busch betalar inte köpeskilling enligt det avtal hon och mäklaren på Sjönära totat ihop för hennes räkning, och med avtalsvillkor som hon pådyvlat Esbjörn och då är det igen, Esbjörn eller någon annans fel. Att framföra vad andra gör och hur klandervärda de är, i brist på egen ryggrad går som en röd tråd genom denna tvist.
Ebba Busch skulle oavsett ordalydelsen i avtalet, och oavsett ord som kontant, sedan, m.m. sett till att hennes prestation fullföljdes enligt avtalet. Anser man att ingen hävning skett, eller att den är obefogad hävning, då ska man själv agera i linje med det man vill uppnå med sin talan.
Jag tror detta förbiseende beror på bristande juridiska kunskaper, i kombination med att Ebba Busch och advokaten Katrin varit så segervissa att de inte läst avtalet noggrant Utebliven köpeskilling är en juridisk hävningsgrund som heter duga, särskilt efter att de andra hävningarna från Esbjörn har ignorerats av Ebba.
Köpeskillingen kan säkerställas om man är ängslig, där det är advokatens jobb att berätta för Ebba hur det ska göras. Men att vara ängslig när fastigheten inte kan säljas eller intecknas under pågående tvist, är befängt.