2021-07-12, 16:35
Medlem
Såg på Bubb.la att Epoch Times utökar och nu lanserar en papperstidning i veckoformat.

https://www.epochtimes.se/Internationell-nyhetstidning-etablerar-sig-i-Sverige

Enligt tidningen så ligger fokus på att låta läsaren tänka själv där nyhetsdelen huvudsakligen består av eget innehåll och kulturdelen består av kultur, inte politiska ledartexter. Tidningen blir utan reklam men innehållet fylls ut med sudoku och liknande med motiveringen att den ska sysselsätta dig hela veckan.

Priset blir 99 kr i månaden (fyra nummer) eller 999 kr om året. I sommar kan man teckna en provprenumeration med fyra nummer för 1 kr men det verkar övergå till en automatisk månadsprenumeration om man inte aktivt säger upp den.

https://butik.epochtimes.se/prenumerera

Vad vet vi då om Epoch Times?

Tidningen startades av exilkineser som är anhängare till Falungong (meditationsreligion) och kritiska till det politiska kommunistpartiet. I konkurrerande media så beskrivs de som högerextremister men epitetet beläggs inte med några belägg.

Vad jag hittat:

De lyfte labbteorin tidigt vilket gjorde dem till konspirationsteoretiker. De kritiserade rysslandsrapporten och gammelmedia för vinklad rapportering vilket gjorde dem till Trump-supporters. De kritiserade Jackie Chan för hans stöd till kinesiska kommunistpartiet vilket innebar att de ser kommunister överallt. Likt "rysk infiltration" så registrerade de ett nytt Facebook-konto och började annonsera sin tidning eftersom Facebook stängde ner deras vanliga utan motivering.

Nu skriver jag tillspetsat men det visar väl problemet med etablerad nyhetsmedia när jag trots en timmes grävande inte lyckas hitta några konkreta belägg för deras högerextrema läggning. Själva så beskriver de sig som traditionella. Deras redaktionsbild i länken ovan påminner väl snarare om ett partievent för KD.

I Sverige är greken Vasilios Zoupounidis VD och ansvarig utgivare.

Kan någon som faktiskt läst deras tidning uttala sig om kvalitén? Trots ett stort intresse för media så har jag inte läst mer än en handfull artiklar sedan etableringen i Sverige. Har väl delvis avfärdat dem som partiska utifrån sitt Kina-fokus. Skummade lite och ett genomgående intryck är väl att artiklarna är förhållandevis korta utan djupgående analyser.
Citera
2021-07-12, 17:48
Medlem
sommarlovs avatar
De har väl haft en papperstidning rätt länge nu?
Vad spelar det för roll om några på redaktionen är utövare av FG?
Jag har full förståelse för att om en regim motarbetar något man tycker är viktigt, och ingen annan media rapporterar brutala övergrepp, så börjar man göra detta själv.

Finns det någon tidning som inte har en agenda?
Både Expressen och Aftonbladet är kraftigt färgade av respektive partifärger?

Minns att kinesiska kommunistpartiet är allas våran fiende.
Citera
2021-08-26, 12:24
Medlem
MasterBaits avatar
Epoch Times skapades av Falungong och ingår tillsammans med bl.a Free Radio Asia i USA:s "mjuka" propaganda-nätverk för att sprida Anti-Kina propaganda, elda på Kina-hatet, samt stödja USA:s alla lögner och anklagelser. Tidningen får pengar direkt av Amerikanska myndigheter som står under CIA och utrikesdepartementet.

I bl.a. Kanada och Australien har Epoch Times skickat gratistidningar till hushåll där de bl.a. kallat covid-19 för "Kina-viruset" och anklagat Kina för de mest konstiga sakerna, oftast helt utan källor. (Ibland hänvisar de till Free Radio-Asia som ingår i samma nätverk.)

Här är en bra video som förklarar hela Falungongs och Epoch Times propaganda-nätverk:

https://www.youtube.com/watch?v=2ePuy0Z4Q_s

Falungong är en sekt med extrema idéer. Vissa kallar dom domedagssekt. De är i vilket extremt rasistiska och säger nej till bland annat blandäktenskap. De kallas "qigong-rörelse" av de som inte vet något mer om Falungong, men även deras attityd till deras övningar är extrema då deras medlemmar inte att träna någon annan typ av "qigong", Tai Chi, Yoga eller liknande.

De liknar Scientoligin eftersom att de tror att det fanns en högre ras på jorden för miljontals år sedan som hade avancerad teknologi. De tror att deras ledare kan flyga och har röntgensyn. Målet med själva övningarna är att träna upp ockulta förmågor. Detta kan man själv läsa om genom att ladda ner en PDF-version av deras bok "Falun Dafa" från Falungongs egen hemsida. Där står allt svart på vitt om syftet med "träningen".

I USA såg de Trump som kinas "räddare", som skulle besegra den onda kommunsist-regimen som bara förtrycker sin egen befolkning. Mer om detta kan man läsa här: https://www.patheos.com/blogs/godzooks/2019/08/cult-falun-gong-trump-politics/

Falungong förbjöds i Kina efter att flera sektmedlemmar tuttat eld på sig själva mitt på gator och torg utan att ta någon som helst hänsyn till omgivningen, människor, bilar, byggnader osv. Man förbjöd sekten eftersom man såg att de uppmuntrade till våld och att skada sig själva, och det var stor risk att de skadade andra. Dessa bilder på medlemmar som sätter eld på sig själva visas fortfarande ibland i Kinesisk TV för att få folk att förstå att det rör sig om en extrem och hänsynslös rörelse som uppmanar till våld.

Själv förstår jag inte hur någon vettig människa som förstår bättre skulle vilja befatta sig med Epoch Times. De gömmer och täcker sitt extrema Kina-hat mellan samhällsdebatt och nyhetsartiklar. Men hela syftet med tidningen är att sprida hat, propaganda och en massa konstiga, extrema lögner om Kina.
Citera
2021-08-26, 13:15
Medlem
Kojikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Epoch Times skapades av Falungong och ingår tillsammans med bl.a Free Radio Asia i USA:s "mjuka" propaganda-nätverk för att sprida Anti-Kina propaganda, elda på Kina-hatet, samt stödja USA:s alla lögner och anklagelser. Tidningen får pengar direkt av Amerikanska myndigheter som står under CIA och utrikesdepartementet.

I bl.a. Kanada och Australien har Epoch Times skickat gratistidningar till hushåll där de bl.a. kallat covid-19 för "Kina-viruset" och anklagat Kina för de mest konstiga sakerna, oftast helt utan källor. (Ibland hänvisar de till Free Radio-Asia som ingår i samma nätverk.)

Här är en bra video som förklarar hela Falungongs och Epoch Times propaganda-nätverk:

https://www.youtube.com/watch?v=2ePuy0Z4Q_s

Falungong är en sekt med extrema idéer. Vissa kallar dom domedagssekt. De är i vilket extremt rasistiska och säger nej till bland annat blandäktenskap. De kallas "qigong-rörelse" av de som inte vet något mer om Falungong, men även deras attityd till deras övningar är extrema då deras medlemmar inte att träna någon annan typ av "qigong", Tai Chi, Yoga eller liknande.

De liknar Scientoligin eftersom att de tror att det fanns en högre ras på jorden för miljontals år sedan som hade avancerad teknologi. De tror att deras ledare kan flyga och har röntgensyn. Målet med själva övningarna är att träna upp ockulta förmågor. Detta kan man själv läsa om genom att ladda ner en PDF-version av deras bok "Falun Dafa" från Falungongs egen hemsida. Där står allt svart på vitt om syftet med "träningen".

I USA såg de Trump som kinas "räddare", som skulle besegra den onda kommunsist-regimen som bara förtrycker sin egen befolkning. Mer om detta kan man läsa här: https://www.patheos.com/blogs/godzooks/2019/08/cult-falun-gong-trump-politics/

Falungong förbjöds i Kina efter att flera sektmedlemmar tuttat eld på sig själva mitt på gator och torg utan att ta någon som helst hänsyn till omgivningen, människor, bilar, byggnader osv. Man förbjöd sekten eftersom man såg att de uppmuntrade till våld och att skada sig själva, och det var stor risk att de skadade andra. Dessa bilder på medlemmar som sätter eld på sig själva visas fortfarande ibland i Kinesisk TV för att få folk att förstå att det rör sig om en extrem och hänsynslös rörelse som uppmanar till våld.

Själv förstår jag inte hur någon vettig människa som förstår bättre skulle vilja befatta sig med Epoch Times. De gömmer och täcker sitt extrema Kina-hat mellan samhällsdebatt och nyhetsartiklar. Men hela syftet med tidningen är att sprida hat, propaganda och en massa konstiga, extrema lögner om Kina.

Bra sammanfattning av den skitrörelsen. Var på en visning för någon dokumentär om Konfucius-instituten i Kanada för ett antal år sedan vid ett svenskt universitet, och då var även Falungong inblandat i den filmen. Väldigt rabiat informationsförmedling kan sägas om vilka som var skurkarna resp. de goda i den konflikten.

Dock så inträffade den mest kända incidenten år 2001, då 5 personer tände eld på sig själva på Himmelska Fridens Torg i Beijing, 2 år efter att rörelsen började förföljas av den kinesiska staten.
Citera
2021-08-26, 13:33
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojiki
Dock så inträffade den mest kända incidenten år 2001, då 5 personer tände eld på sig själva på Himmelska Fridens Torg i Beijing, 2 år efter att rörelsen började förföljas av den kinesiska staten.

Tack.

Jo, det stämmer nog att de satte nog in en ny raid mot FG då. Trodde det var samtidigt, men nu när du säger det. Jo, FG hade en stor demonstration på Himmelska Fridens Torg för att de ville ha erkännande, det var nog då de förbjöd rörelsen och gav dom stämpeln "vidskeplig sekt" vilka är förbjudna i Kina.

Nu förtiden brukar de låta FG-are vara om de bara tränar sin "qigong" för sig själva. Men de avlyssnar nog en hel del och försöker stänga av kontakterna utifrån. USA skickar in mycket folk i Kina för att försöka hjärntvätta kineser, ofta i religiösa samband. Vilket också är förklaringen till varför Kina har utvisat många missionärer under senare år, även sådana som inte haft amerikanskt pass eller nationalitet.
Citera
2021-08-26, 14:03
Medlem
Kojikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Tack.

Jo, det stämmer nog att de satte nog in en ny raid mot FG då. Trodde det var samtidigt, men nu när du säger det. Jo, FG hade en stor demonstration på Himmelska Fridens Torg för att de ville ha erkännande, det var nog då de förbjöd rörelsen och gav dom stämpeln "vidskeplig sekt" vilka är förbjudna i Kina.

Nu förtiden brukar de låta FG-are vara om de bara tränar sin "qigong" för sig själva. Men de avlyssnar nog en hel del och försöker stänga av kontakterna utifrån. USA skickar in mycket folk i Kina för att försöka hjärntvätta kineser, ofta i religiösa samband. Vilket också är förklaringen till varför Kina har utvisat många missionärer under senare år, även sådana som inte haft amerikanskt pass eller nationalitet.

Stämmer bra det med religiösa missionärer. Finns en hel del som kommer in på studentvisum från USA och sedan springer rundor på sitt kinesiska universitet och försöker omvända kinesiska studenter.
Citera
2022-02-06, 19:06
Medlem
HejaFinlands avatar
De har reklam på Facebook nu, hur går det för dem i Sverige?
Citera
2022-02-06, 23:12
Medlem
RogerRogers avatar
Har inte läst tidningen men använder Epoch TV-appen en del. Bra alternativmedia med god bredd, inte bara Kina-kritik som man kan tro av tråden. Robert Malone och Peter McCullough har varit med i ingående och intressanta intervjuer.
Citera
2022-10-14, 10:37
Medlem
SexgalenZombies avatar
Någon annan som har läst tidningen, och har synpunkter?

Att den ägs av Falun gong ser jag enbart som positivt, en bra rörelse som ju förbjöds just för att den utmanade den ondskefulla och mordiska kinesiska diktaturens förtryck av det kinesiska folket.

P1 har gjort en dokumentär om Falun Gong för den som vill lära sig mer.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1389321
Citera
2022-10-16, 08:10
Avslutad
Nya buddhistiska sekter är en del av livet?

Jag tycker det är bra att det finns ett starkt nätverk mot kommunismen som är det största hotet mot den fria världen fortfarande. Taiwan-Japan-Sydkorea är västvärldens sköld. Man såg i Hong Kong studenter som försvarade sig mot kommunisterna med pilbågar. Det är mycket modiga människor som står mot den kommunistiska diktaturen. Från Tianamen och framåt.

Att kinesiska perspektiv kritiska till folkrepubliken förs fram i den svenska debatten är också bra och det är tydligt att de vänder sig till svenskar. Jag är givetvis inte Falun Gong själv då jag är involverad i en annan sekt av buddismen så hela åsiktspaketet bakom är inte så intressant för mig. Att de däremot är demokratiska antikommunister ger dem fripass i ganska många sammanhang då alla inte har helt bra erfarenhet av kommunism i den delen av världen.

Det kalla kriget tog kanske slut i väst för 30 år sen så det är bara bra att svenskar får bekanta sig lite med hur det ser ut på andra ställen. Jag hoppas givetvis på en fredlig lösning med Kina då de är en stor nation värd respekt.
Senast redigerad av EnGodKamrat 2022-10-16 kl. 08:14.
Citera
2023-02-18, 19:47
Medlem
Den enda vettiga och läsvärda tidningen. Andas kvalité och noggrann journalistik.
Välbehövligt i ett pro-Kina land som Sverige.
Citera
2023-02-20, 14:08
Medlem
barkeepers avatar
Jag HR börjat läsa deras papperstidning. Väldigt intressant, och jag hittar ytterst få vinklar än så länge. Uppfriskande.

Men i Sverige idag är väl
Avsaknad av vinkel också en vinkel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här