2021-05-20, 14:32
Medlem
corrupteds avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mari_Heidenborg
Citat:
Mari Charlotte Heidenborg, född 17 augusti 1961 i Falköping,[1] är en svensk jurist. Sedan september 2018 är hon Sveriges justitiekansler.

Heidenborg avlade juris kandidatexamen vid Stockholms universitet 1987 och gjorde därefter tingstjänstgöring i Södertälje tingsrätt 1987–1990. Hon blev fiskal i Svea hovrätt 1991 och befordrades till assessor i samma hovrätt 1994. Heidenborg tjänstgjorde därefter som rättssakkunnig hos Justitieombudsmannen 1998–2001. Hon var rådman i Stockholms tingsrätt 2001–2006, chefsrådman vid Solna tingsrätt 2007–2010 och utnämndes till hovrättslagman i Svea hovrätt 2011. Heidenborg var lagman i Solna tingsrätt 2011–2016 och justitieråd i Högsta domstolen 2016–2018. Den 1 september 2018 tillträdde hon som ny justitiekansler.

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2018/nr-6-2018-argang-84/mari-heidenborg-blir-ny-jk/
Citat:
– Jag har alltid varit engagerad i frågor om rättssäkerhet och förtroendet för rättssamhället, och dess betydelse för det demokratiska styrelseskicket. När jag fick frågan om att bli JK kändes det som en möjlighet att få arbeta med dessa frågor, säger Mari Heidenborg, som tror att hennes erfarenhet av dömande i alla instanser utgör en bra grund för den nya rollen.

Justitiekansleruppdraget innehåller många olika delar. Mari Heidenborg brinner alldeles särskilt för JK:s uppdrag att värna tryck- och yttrandefriheten.

– Att se till att den inte träds för när eller utnyttjas för andra syften, det ser jag fram emot. Men också det allmänna, att vara statens företrädare till exempel i frågor om skadestånd och att ha tillsyn över myndigheter. Det är mycket viktiga frågor för att upprätthålla förtroendet för rättsstaten, fastslår Mari Heidenborg.

Det finns inte mycket information på Flashback om denna kvinna som innehar en så viktig position i samhället, Justitiekansler.

Tillhör hon det korrumperade etablissemanget eller arbetar hon för medborgarnas bästa? Vilken partitillhörighet har hon, miljömupparna, (s)luskarna eller något annat? Hon sitter med i Sveriges Advokatsamfunds lilla beundrarklubb Hilda.

Hon verkar vilja hålla nere skadestånden till skamligt låga nivåer. Hon menar att hon föjer praxis. Är det inte bättre att hon frågar sig om hon själv skulle vilja sitta i den utsattes position för dessa summor. Jag tror inte hon vill det. Se ett par exempel, en dam som var dödförklarad, en man som blev gift utan samförstånd och en kvinna som var gift med två män.

Enligt Peter Martinsson på LexNoxa är JK, Mari Heidenborg helt genomkorrupt och beskyddar sina kompisar via tjänster och gentjänster.

På Flashback finns det en annan tråd om ett JK beslut. Men under hanteringen av detta ärende ersattes den tidigare JK:n av Mari Heidenborg. Kanske denne inte mådde så bra.

Vad säger ni om JK? Är hon PK så det räcker?

Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
Sverige har en ny JK sedan september 18 och som heter Mari Heidenborg. Hon verkar betydligt mer aktiv i förtalsfrågor än sin företrädare Anna Skarhed. Mari har nyligen fattat beslut om att väcka åtal för förtal mot 16 ansvariga utgivare för div tidningar. Mari tycker uttryckligen illa om orättvisor och att chansen att hon skulle väcka åtal mot Lexbase för förtal är betydligt högre jämfört med hennes företrädare. Känner ni er uthängda och förtalade av sidor som MrKoll och Lexbase så anmäl detta till den nya JK Mari Heidenborg.
Senast redigerad av corrupted 2021-05-20 kl. 14:35.
Citera
2021-05-21, 14:30
Medlem
early.birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corrupted

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2018/nr-6-2018-argang-84/mari-heidenborg-blir-ny-jk/

Det finns inte mycket information på Flashback om denna kvinna som innehar en så viktig position i samhället, Justitiekansler.

Tillhör hon det korrumperade etablissemanget eller arbetar hon för medborgarnas bästa? Vilken partitillhörighet har hon, miljömupparna, (s)luskarna eller något annat? Hon sitter med i Sveriges Advokatsamfunds lilla beundrarklubb Hilda.

Hon verkar vilja hålla nere skadestånden till skamligt låga nivåer. Hon menar att hon föjer praxis. Är det inte bättre att hon frågar sig om hon själv skulle vilja sitta i den utsattes position för dessa summor. Jag tror inte hon vill det. Se ett par exempel, en dam som var dödförklarad, en man som blev gift utan samförstånd och en kvinna som var gift med två män.

Skadestånden är löjligt låga. Det är som att staten ger dig en spottloska i ansiktet. Hade beloppen varit 10 ggr högre skulle de vara skäliga.

Jag vet inget om Mari Heidenborg men då hon är medlem i beundrarklubben Hilda så borde hon vara nära vän till Anne Ramberg. Det i sig ger ingen trovärdighet i sin opartiskhet.
Citera
2021-05-21, 16:22
Medlem
early.birds avatar
Jag undrar vad som egentligen händer med alla underpresterande och inkompetenta myndighetspersoner som inte utför sitt jobb? Ligger det på JK:s bord att öka eller åtminstone bevara kompetens inom offentlig förvaltning? Jag har själv ett antal ggr fått erfara myndigheterspersoners svaga intellekt. Agerar JK på dessa myndighetsbrister?
Citera
2021-05-30, 17:40
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
Skadestånden är löjligt låga. Det är som att staten ger dig en spottloska i ansiktet. Hade beloppen varit 10 ggr högre skulle de vara skäliga.

Jag vet inget om Mari Heidenborg men då hon är medlem i beundrarklubben Hilda så borde hon vara nära vän till Anne Ramberg. Det i sig ger ingen trovärdighet i sin opartiskhet.
Hildas medlemmar
Citat:
Nätverket Hilda består av ungefär 50 kvinnliga jurister i ledande positioner. Medlemmarna finns bland annat i advokatkåren, domstolarna, Åklagarmyndigheten, polisen och den statliga förvaltningen, och brukar kallas Storhildor.
Hilda senior (31 st)
Citat:
"Hilda senior" består av Hildor som inte längre har operativa eller administrativa chefspositioner, men erfarenheter som kan komma kvinnor i chefsposition och blivande chefer till del. Hildaseniorerna bidrar till Hildas arbete på olika sätt, till exempel som mentorer.
Rubens medlemmar (35 st)
Citat:
Rubens medlemmar är högt uppsatta män i rättsväsendet, förvaltningen och advokatkåren, som vill bidra till att kvinnliga jurister väljer att gå vidare i sina karriärer och bli chefer och delägare.

Beundrarklubben Hilda har totalt ca 85 medlemmar. Dessutom har Ruben, Hildas manliga support- och stödgrupp 35 medlemmar. Många av dessa vänner har tjänster inom myndigheter eller statliga verk och förvaltningar som Generaldirektörer, lagmän, rådmän, justitieråd etc..

Mari Heidenborg har gjort en karriär inom statliga verk och suttit i åtskilliga statliga utredningar som skapat starka band till ännu fler kollegor inom statsapparaten. Med vänner till vänner blir skaran av bekanta oerhörd stor. Det är dessa vänner och kollegor som Justitiekanslern är satt att granska. Det verkar osannolikt att Heidenborg är oberoende och oavhängig i sin granskning av sina vänner och vänner till vänner.

Kan Mari Heidenborg granska och fatta beslut utan jäv? Handen upp!
Citera
2021-06-03, 10:55
Medlem
early.birds avatar
Citat:

Kan Mari Heidenborg granska och fatta beslut utan jäv? Handen upp!

Hos mig är det bara en som räcker upp handen. Nej, det var bara katten som sträckte upp tassen. Nu ser jag vid närmare betraktelse att det är för att rengöra sig i röven.

Den rösten kan nog räknas bort. Men till kattens försvar; den slickade sin egen röv.

Jag undrar också vilken tillhörighet Mari Heidenborg har? Stödjer hon uttalat något parti? Är hon tillräckligt begåvad för att ta sig fram på egna meriter eller har hon nyttjat sossekorrumption?
Citera
2021-08-14, 17:11
Medlem
Justitiekanslern Mari Heidenborg belönar en våldtäktsman med 840 000kr. Hon tycker att det är rimligt att spendera skattekronor på det sättet.

Ska en sådan människa ha rätt att spendera skattekronor?

Jag tycker hon borde få gå nu innan hon gör mer skada!
Citera
2021-08-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Justitiekanslern Mari Heidenborg belönar en våldtäktsman med 840 000kr. Hon tycker att det är rimligt att spendera skattekronor på det sättet.

Ska en sådan människa ha rätt att spendera skattekronor?

Jag tycker hon borde få gå nu innan hon gör mer skada!

Gå? Hon ska stå inför rätta för tjänstefel eftersom hon kunde totalt nekat det skadeståndet ENLIGT SVENSK LAG. Helt jävla absurt om politikerna inte ser till att ställa henne inför rätta. Eller att ingen annan heller gör det kommer fasiken chockera mig grovt.
Citera
2021-08-26, 13:10
Medlem
Jag undrar om det som står här är sant?
http://www.miljobilder.com/Tidningsarkiv2/MILJOBILDER-2021-138.pdf
Citera
2021-08-26, 17:15
Medlem
early.birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikpwb
Jag undrar om det som står här är sant?
http://www.miljobilder.com/Tidningsarkiv2/MILJOBILDER-2021-138.pdf

Nej, det kan inte vara sant.

Så här uttryckte sig Mari om sig själv: "– Jag har alltid varit engagerad i frågor om rättssäkerhet och förtroendet för rättssamhället, och dess betydelse för det demokratiska styrelseskicket.". Vidare "Mari Heidenborg brinner alldeles särskilt för JK:s uppdrag att värna tryck- och yttrandefriheten.". Inte nog med hennes godhet "Men också det allmänna, att vara statens företrädare till exempel i frågor om skadestånd och att ha tillsyn över myndigheter. Det är mycket viktiga frågor för att upprätthålla förtroendet för rättsstaten".
(från corrupted ovan)

Vilken jäkla baddare hon måste vara. Skulle det stämma det du skriver så skulle hon hängas i sitt könsorgan.
Citera
2021-08-27, 16:29
Medlem
Sveriges i särklass mest hatade kvinna tar emot namnunderskrifter mot att hon belönat våldtäktsmän med 1 miljon kronor.

Dags att rensa ut rötäggen ur svenskt rättsväsende NU!!

https://www.facebook.com/100044393710965/posts/384246636398457/?d=n
Citera
2021-08-27, 19:13
Medlem
Citat:

Enligt Peter Martinsson på LexNoxa är JK, Mari Heidenborg helt genomkorrupt och beskyddar sina kompisar via tjänster och gentjänster.

På Flashback finns det en annan tråd om ett JK beslut. Men under hanteringen av detta ärende ersattes den tidigare JK:n av Mari Heidenborg. Kanske denne inte mådde så bra.

Vad säger ni om JK? Är hon PK så det räcker?
Kallas cirkushästen av sin make för att hon är så mediakåt
https://www.advokatsamfundet.se/hilda/Manadens-Hilda/Alla-kronikor/Manadens-Hilda-mars-2014-Mari-Heidenborg/
Citera
2021-08-31, 18:06
Medlem
Disbeliefs avatar
Mördare får 136.000 kronor av JK

Sveriges kontroversiella justitiekansler Mari Heidenborg, 60, har nu beviljat 136.000 kronor i ersättning till den livstidsdömde mördaren Dodou Jallow, 22. Enligt Heidenborg utsattes Jallow för "lidande" eftersom han tidigare var frihetsberövad för andra brott.

https://www.friatider.se/mordare-far-136000-kronor-av-jk

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in