2021-08-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Nä. Det har avlidit 14000 personer av covid i Sverige och vi är 10 miljoner invånare.
0,14%.
Långt ifrån alla.

Avlidit MED covid. Inte AV

Väldigt viktigt
Citera
2021-08-26, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Faktum är att det följer en U-kurva, där PhD är de som är mest vaccinskeptiska:

https://unherd.com/thepost/the-most-vaccine-hesitant-education-group-of-all-phds/

Men å andra sidan vaccinerar folk sig i betydligt större utsträckning i välbärgade områden. Häromdagen var t.ex. 67% fullvaccinerade i Vaxholm och motsvarande siffra var 43 % i Botkyrka.
Citera
2021-08-26, 09:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Helt muppig? Det var lite roligt skrivet.

Men visst du har rätt, jag tror jag drog lite för förhastade slutsatser. I går läste jag en artikel och fick det intrycket att ingen tredje dos var aktuell enligt Tegnell. Men vi har ju sett många gånger att han går ut med privata åsikter ibland och inte för FoHM talan. Ett exempel är "bus eller godis" då FoHM, regeringen och även kungen gick ut med att "bus eller godis" var inställt för barnen medans Tegnell uppmanade föräldrar att låta barnen gå. Så nej jag är fult medveten om att vad Tegnell säger inte alltid överensstämmer med vad FoHM beslutat.

När det gäller tredje vaccin dosen och mitt tidigare inlägg i frågan så får jag backa. Artikeln jag läste igår är nu uppdaterad och jag är osäker på vad som egentligen stod där när jag läste den igår. Jag fick då intrycket att ingen tredje vaccindos var aktuell enligt Tegnell (vilket inte självklart betyder enligt FoHM). Nu står det istället såhär.
– Ännu så länge är det ingen som vet om det behövs en tredje spruta nu. Enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten, ECDC, finns det inga indikationer, utom möjligen i Israel, att det finns ett behov av en tredje dos. I Sverige ser vi inte någon ökning av andelen som blir infekterade trots att de är vaccinerade. De fallen ligger konstant på en mycket låg nivå, säger Tegnell till Dagens Nyheter.

Undantag för nedsatt immunförsvar
Men en grupp kommer från den 1 september att rekommenderas en tredje dos. Personer med gravt nedsatt immunförsvar, som patienter som är organtransplanterade, tar medicin som påverkar immunförsvaret eller är njursjuka, kommer att behöva påfyllning, säger Anders Tegnell till Sveriges Radio Ekot. Totalt handlar det om runt 40 000 personer i Sverige.

– Den tredje sprutan kommer de ge en kick och starta produktionen av mer antikroppar och celler som krävs för att kunna försvara sig mot de här infektionerna på ett bra sätt, säger Anders Tegnell.
Det är de två sista styckarna jag tror är uppdaterade och inte fanns med igår, vilket fick mig att skriva att det hade förändrats snabbt.

Ok. Ber om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.
Är bara så trött på det överdrivna fokuset på Tegnell..
Citera
2021-08-26, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Men å andra sidan vaccinerar folk sig i betydligt större utsträckning i välbärgade områden. Häromdagen var t.ex. 67% fullvaccinerade i Vaxholm och motsvarande siffra var 43 % i Botkyrka.
Sure, men det är en komplicerad fråga.

Många ovaccinerade i Botkyrka avstår nog vaccin av helt andra skäl än att de är insatta i vetenskapliga metoder. Ointresse, misstro mot myndigheter osv.
Citera
2021-08-26, 09:57
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
De kliniska försöken har inletts nu i Augusti (Pfizer). Det behövs bara Fas 1 för uppdateringar.

Så när kan vi ha ett färdigt vaccin anpassat mot Delta?

Har det inte dröjt lite väl länge för starten av kliniska försöken?

Om man vill vara konspiratorisk så ville man kanske kränga av så mycket som möjligt av det äldre vaccinet först?
Citera
2021-08-26, 10:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Faktum är att det följer en U-kurva, där PhD är de som är mest vaccinskeptiska:

https://unherd.com/thepost/the-most-vaccine-hesitant-education-group-of-all-phds/

Inte förvånad. Många doktorer jag träffat är ganska knepiga.
Citera
2021-08-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Avlidit MED covid. Inte AV

Väldigt viktigt

Det är socialstyrelsens statistik med dödsorsak vad jag förstår.
Citera
2021-08-26, 10:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Pandemin slår fortfarande mycket hårdare mot västvärlden än där det kom ifrån. Kineserna är knappast lika överviktiga som exempelvis amerikaner så om viruset kommer från ett lab var det ju mycket träffsäkert.

Du antyder att man inte kan göra en förändring, vilket jag inte håller med om. Är det någon gång man ska ställa om till en hälsosam livsstil så är det nu. På ett och ett halvt år hinner man långt.

Lycka till med din mission haha. Du har en hel snabbmatsindustri mot dig så du lär inte komma långt. Dessutom tjänar läkemedelsbranchen grovt på tex diabetes 2..... Vi är i ett läge där fetton tom opererar sig istället för att ändra livsstil.
Citera
2021-08-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Inte förvånad. Många doktorer jag träffat är ganska knepiga.

Nu är väl de flesta doktorer (MD) inte PHD men jag förstår lite vad du menar - dock så tror jag vaccineringsgraden hos doktorer är högre än för andra grupper.

Det hela är väl lite förenklat så här:

Är man outbildad så litar man inte på vad experter säger men ju mer man utbildar sig desto mer litar man på experter - det ingår ju i själva utbildningen att lyssna på experter och fakta. När man börjar närma sig nivån phd så ingår det helt plötsligt att man ska ifrågasätta fakta och utöka kunskapen. Det är därför skeptismen kommer ifrån.

Om man ser till problemen detta skapar så står dock lågutbildade för majoriteten då de är så många - det finns betydligt mer med enbart gymnasieutbildning än professorer osv.
Citera
2021-08-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lycka till med din mission haha. Du har en hel snabbmatsindustri mot dig så du lär inte komma långt. Dessutom tjänar läkemedelsbranchen grovt på tex diabetes 2..... Vi är i ett läge där fetton tom opererar sig istället för att ändra livsstil.
Man söker hela tiden efter snabba lösningar.. vilket är ohållbart i längden
Citera
2021-08-26, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Det är märkligt med tanke på att vaccinerna inte verkar vara så effektiva.

Jaja alla får göra som de vill....
Citera
2021-08-26, 10:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här verkar intressant: https://www.youtube.com/watch?v=9OZZ6_M4OB0

Verkar som att om man höjer kroppstemperaturen så får man bättre motståndskraft mot SARS-CoV-2. Allt Rogan-snack om saunas verkar alltså stämma, åtminstone in-vitro.

Detta har finnarna vetat länge. Frekvent saunabadande påverkar immunförsvaret positivt och har effekt på frekvensen av luftvägsinfektioner.

Andas in het bastuluft i bihålorna kanske också hjälper något.

Har bastu själv som används flitigt

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180801131602.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in