Citat:
Ursprungligen postat av
Tapetblomman
Hej! Har följt tråden i många år men kände mig nu helt plötsligt manad att skriva något. Ledsen om det blir långt.
Först bör väl understrykas det uppenbara; man kan diskutera olika grader av sannolikhet, men ingen vet ju säker vad som hänt innan man hittar GM/GMs och/eller kroppen. Så se detta inlägg mot bakgrund av detta (i.e. rena spekulationer).
Några saker som jag funderat på:
1. Jag har många kvinnliga bekanta som genom åren vid något tillfälle tappat EN ring. Men att tappa två? Tror man inte att båda tappats måste ju rimligen GM/GMs tagit av dem. Men varför? För att försvåra identifiering? Eller för att få ordningsmakten att tro att kroppen var i närheten?
2. Att BO inte hittats förklaras ju enklast med att polisen inte letat på rätt ställe. Men om man gräver vidare så har det ju ändå letats en del, vilket talar för vatten (som är svårare att söka av).
3. När jag växte upp (för ett bra tag sedan) så var barn ofta fruktansvärt elaka. Man hittade någon som stack ut och gjorde livet till ett helvete för denne. Skulle man kunna tänka sig att någon som kände till Clae*s eller bodde nära tvingade till sig/tjatade till sig hans bil den kvällen? En introvert och ängslig person bör rimligen haft svårt att stå emot ex. ett högljudd fyllo/jock.
4. Tittar man lite på de brott som begåtts mot kvinnor av någon som inte känner dessa är ofta gärningsmannen till fots; det går helt enkelt snabbare att krympa avstånd och det är enklare att smyga sig på dessa. En bil är inte riktigt optimal för en ensam gärningsman; det krävs en del tid för att stanna den och kliva ur, under vilket skeende en osäker person sannolikt tar till flykten. Alternativet är ju att "prata" in någon i bilen, men Clae*s verkar ju sakna den förmågan. Så jag landar nog i två GM, förutsatt att bilen spelar in.
5. Ovan skulle resultera i två GM där en skulle kunna ha varit Clae*s (exempelvis som förare av bilen). Fynd skulle ju kunna vara något som föll ut i bilen och som han sparade.
Lite fria tankar från min sida.
1. Det spekuleras i om de fynd som fanns på platsen (ringarna) kan ha ramlat ut hennes väska, möjligen när GM plockade med den när han forslar bort kroppen. Det skulle förklara hur två ringar hittades, hon kanske inte hade ringarna på fingrarna utan haft dom i sin väska.
2. Ja, håller med, men det har även spekulerats en del i vägbyggen och liknande. Sen tror jag det skulle funka att åka in i någon skog och faktiskt gräva ner kroppen. Vet man inte vart man ska leta blir det då svårt att hitta, nu har dessutom åren gått, så platsen kan vara helt övervuxen av buskar, träd osv. Hoppas verkligen att hennes kropp till slut hittas, så att anhöriga får svar.
3. CL var 30 år när detta skedde, skulle "barn" tjatat till sig hans bil? Sen är det kanske inte just bilen som är det som utredarna anser är deras starkaste kort/bevis när det gäller CL, det finns ju många ljusa bilar.
4. Ren spekulation från mig nu, men kan det vara så att GM inte hade med sig bilen, utan överföll och dödade HA, sen gick eller cyklade hem för att hämta bilen. Om GM är CL så hade han inte jättlångt hem. Om CL var på stan den natten, och inte hade bilen, skulle vägen via Ekudden vara en väg man kan tänkas ta för att komma till området CL bodde i då.
5. Jag tror inte alls på två gärningsmän. Av den enkla orsaken att det är svårare att hålla tyst om det. Men det är bara vad jag tror.