2021-08-25, 23:15
Medlem
StarkMarks avatar
Jag känner till ett område som för mindre än 10 år sedan var 100% svensson.

Området är ett klassiskt svenskt radhusområde - husen ser likadana ut, gräsmattorna är lika stora etc men på fem år så har iranier, araber, kurder, eritreaner och även polacker flyttat in.

Vad jag noterat är att precis alla icke-svenska hus har gemensamt är att persiennerna är neddragna. Jag kan förstå att muslimer inte vill att folk som är ute och går med hunden ska se kvinnornas hår - men vad är anledningen till att de som kommer från kristna kulturer gör det tro? Även polackfamiljen neddragna persienner dygnet runt.

Jag menar, här får svensken ett rykte om sig att vara svårt, kall och innesluten men så verkar invandrarna ha ett särdrag som spänner över religionsskillnader och drar ned för fönstrena. Märkligt.

Tänker även på att det måste bli bäkdigt mörkt och instängt när man inte släpper in dagsljus.

Någon mer som noterat detta och vad det kan bero på? Jag kan bara dra mig till minnes att jag sett detta fenomen i knarkarkvartar i hyreshus. De är ju ljusskygga av en god anledning.
Citera
2021-08-25, 23:20
Medlem
eritreaner alltså.

springer dom omkring med sitt lands flagga eller hur känner du igen dom?
Citera
2021-08-25, 23:24
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
eritreaner alltså.

springer dom omkring med sitt lands flagga eller hur känner du igen dom?

Menar du att det är svårt att känna igen eritreaner? De ser ut som somalier men har inga slöjor då de är kristna. Sedan har varje postlåda namnen skyltade vilket är fallet i alla svenska städer.
Citera
2021-08-25, 23:44
Medlem
StarkMarks avatar
Frågan är ju sedan varför de väljer att flytta till ett radhus när samma summa pengar hade gett dem en stor lägenhet. Vissa av dem klipper inte ens sina gräsmattor. Man undrar ju verkligen varför de bor i ett hus då.
Citera
2021-08-25, 23:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det här gäller alla typer av bostäder där invandrare bor. Inte bara radhus. Det beror förmodligen på att deras grannar är invandrare, och vem vill ha en fucking invandrare som stirrar in i ens bostad?
Citera
2021-08-25, 23:47
Medlem
det jag tänkte på var belgare och holländare. belgare drar för gardinen och holländare gör det inte. slutsatsen är att det inte nödvändigtvis beror på om det är en konstig babbeluring eller inte.
Citera
2021-08-25, 23:48
Medlem
De vill inte visa sin fattigdom. De har fått bostäderna och får hyrorna betalda av staten, men inte fått gardiner eller fina möbler. Så skulle man råka få titta in i bostaden så ligger de allihopa på 10 madrasser och de har många gäster som kommer och går dag som natt.
Citera
2021-08-25, 23:54
Medlem
Jag tänker att det är fri syn in likt ett skyltfönster. Vem vill att folk ska gå och glo på en i sitt hem? Det har även varit sommar och varmt, då är det bra att ha neddraget för att dämpa värmen. Det kan sålika vara olika skäl och har väl inget med vilka som bor där i första hand. Jag har dock märkt att vissa kulturer brukar ha tunna gardiner för alltid, men det kan ju bero på det redan nämnda.
Citera
2021-08-25, 23:55
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
det jag tänkte på var belgare och holländare. belgare drar för gardinen och holländare gör det inte. slutsatsen är att det inte nödvändigtvis beror på om det är en konstig babbeluring eller inte.

Jag nämnde ju att även polackerna gör det.
Citera
2021-08-25, 23:58
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag tänker att det är fri syn in likt ett skyltfönster. Vem vill att folk ska gå och glo på en i sitt hem? Det har även varit sommar och varmt, då är det bra att ha neddraget för att dämpa värmen. Det kan sålika vara olika skäl och har väl inget med vilka som bor där i första hand. Jag har dock märkt att vissa kulturer brukar ha tunna gardiner för alltid, men det kan ju bero på det redan nämnda.

Men ingen svensk familj gör så här trots att de bor i exakt samma hustyp så då är ju frågan varför svenskar känner sig mindre "uttittade" än invandrare.

I höghus som står tätt intill varandra kan jag förstå att man vill minska insynen då grannarna som bor högre upp kan se rätt in.
Citera
2021-08-26, 00:02
Medlem
Sladdarens avatar
Håller med, vet av en blyg polackfamilj i 30 års åldern som har alltid neddragna persienner. De ser alltid så bleka ut ochså men alldrig frågat varför de inte törs synas i fönstret ibland

Antar att de är skitskraja eller nåt att vi svenskar ska stå med kikare och observera dom på håll
Citera
2021-08-26, 00:09
Medlem
Sladdarens avatar
Om man bor på markplan kanske man känner att det är drygt med att folk passerar via en gata eller promenadstråk. Det skulle jag tycka va drygt iaf att det är en massa trafik med allt möjligt folk som passerar mina fönster
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in