2021-08-25, 20:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det får dom. Läkarna och syrrorna tycker nog det är patetiska människor som ligger där och flämtar för att de inte är vaccinerade, kanske drar de ner på syrgasen lite extra så de får kämpa lite mer?

Varför är du inte lika irriterad på tjockisarna då? 78% var ju överviktiga eller feta på intensiven i usa visade det sig...
Citera
2021-08-25, 20:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hjärt-kärl problematik finns även hos normalviktiga. Men jag håller med dig, fetma ska man akta sig för.

Ja man kan vara smal och metabolt sjuk samtidigt. Bukfetma är oerhört farligt. Det måste man göra sig av med. Helst för över ett år sedan.
Citera
2021-08-25, 20:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför är du inte lika irriterad på tjockisarna då? 78% var ju överviktiga eller feta på intensiven i usa visade det sig...

Sist jag var i USA var jag ganska irriterad på tjockisarna, speciellt när de satt och vräkte i sig på snabbmatsrestaurangerna. Jag kan liksom inte påverka att folk väljer att bli tjocka.
Citera
2021-08-25, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
Förstår inte riktigt hetsen kring spruta eller inte spruta. Om folk på riktigt kan bli så här förbannade över en spruta så undrar man ju var mänskligheten är på väg. Inte konstigt det finns krig i länder där religionen är stark.

Rent spontant så är jag förvånad över att så många människor är beredda att ta en spruta vi vet väldigt lite om. Är man i hyfsad kondition så klarar man det här galant. Är man inte i hyfsad kondition så kan man göra stor skillnad för sin kropp på bara 3 veckor säger forskare själva, genom att börja röra på sig.
Jag vet vilket alternativ jag hade valt ifall jag var orolig för min hälsa.
Borde man inte få en högre motivationsfaktor att leva ett hälsosammare liv och röra på sig oftare? För det är ju vår hälsa som hjälper eller stjälper oss mot covid-19.

Ni som har valt att ta sprutan all respekt till er som inte har fler frågetecken.
Men försök inte tvinga på de som har ett mer kritiskt tänkande och kanske väljer en annan väg. Det är rena Stalin fasoner och att vi redan är såhär uppdelade kring en spruta skrämmer mig för framtiden.
Jag tror tyvärr inte det kommer stanna vid en spruta, det är när du har förlorat demokratin som du kommer börja sakna den.

Jovisst dom flesta är för lata för detta tyvärr. Men tar hellre att chansvaccin för att vara solidarisk med sin omgivning.
Ovaccinerade blir utpekade som dumma och svikare av omgivningen.
Citera
2021-08-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jovisst dom flesta är för lata för detta tyvärr. Men tar hellre att chansvaccin för att vara solidarisk med sin omgivning.
Ovaccinerade blir utpekade som dumma och svikare av omgivningen.

Ja så jag som då håller igång och rör på mig och inte har belastat sjukvården en enda gång hittills i mitt liv ska få dåligt samvete för att jag låter bli sprutan ?
Jag ska då behöva förklara mig varför jag inte bryr mig om mina medmänniskor?
Jag har till och med hört galna förslag som att en ovaccinerad ska avsäga sin eventuella vårdplats? Trots all skatt man betalt som gått till annat skit?
Det är läskigt hur snabbt människor kan vändas emot andra människor som bara låter bli att ta ett vaccin just nu.
Media är stor bov i detta drama och jag undrar vad som egentligen försiggår, varför är det så viktigt att man tar sprutan? Såklart förstår jag delen med att minska smittspridningen men om man vänder på det istället.
Jag är ovaccinerad, har haft covid-19 och har antikroppar men åker inte utomlands, på vilket sätt utgör jag en större risk till smittspridning än en vaccinerad som åker utomlands och lever vamos ala playa och ska läxa upp mig?

Sen till debatten som uteblivit varför räcker inte kroppens egna immunförsvar och kroppens egna antikroppar ?
Vi har inte ens pratat om T-celler som en del redan har skydd via mot covid-19.
Tidigt i pandemin så pratades om att en genomgången infektion gav åtminstone 12 månaders skydd, men debatten om kroppens egna försvar har helt uteblivit.
Det har blivit en enorm hets om den här sprutan som nu verkar få ett sämre skydd redan efter 6 månader. Hur många sprutor ska man behöva ta?
Mitt egna immunförsvar räcker tydligen inte längre utan jag ska ändå ta den här sprutan det gör att jag i ärlighetens namn hellre låter bli den, något luktar ju unket.
Citera
2021-08-25, 20:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dr John pratar om FDA o deras godkännande av Pfizer.

Intressant att godkännandet baseras på Pfizer vaccinets effektivitet pre-delta med data från studier fram till 13 Mars.

Idag med delta vet vi att vaccinet inte presterar på samma nivå. Är det rimligt att godkänna ett vaccin med data mot gamla varianter då delta skiljer sig så mycket åt?

Samma gäller även alla behandlingar mot covid. Gamla studier gjorda på varianter som knappt cirkulerar längre har ju mindre relevans nu.

https://youtu.be/WOtvpk9rZLs
Intressanta funderingar!

Å ena sidan är det ju vaccinets säkerhet som ska bedömmas å andra sidan ska det ha någon funktion för att kunna anses vara ett läkemedel.

Funktionen var ju redan fastställd när läkemedlet fick sitt "interimsgodkännande" (minns inte vad det kallas i USA), så det kanske bra var säkerheten som skulle bekräftas.

Jag tror att kravet för att ett vaccin ska godkännas i USA är att det ger minst 50 % skydd. Kanske klarar PB-vaccinet det även mot delta?
Citera
2021-08-25, 21:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Citat:
Sist jag var i USA var jag ganska irriterad på tjockisarna, speciellt när de satt och vräkte i sig på snabbmatsrestaurangerna. Jag kan liksom inte påverka att folk väljer att bli tjocka.
Kanske är stora delar av sjukvårdspersonalen i USA också överviktiga och då blir det ju svårt att bli irriterad på patienter som är överviktiga.
Citera
2021-08-25, 21:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kanske är stora delar av sjukvårdspersonalen i USA också överviktiga och då blir det ju svårt att bli irriterad på patienter som är överviktiga.

JA det kan nog ligga något i det med tanke hur många som är överviktiga i det landet. Om de vill få stopp på pandemin måste de sluta omedelbart att äta som de gör. Och dricka enbart vatten förstås...
Citera
2021-08-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Detta var ju bra, nu faller ju hela konceptet med vaccinpass och så kan de ju direkt ge upp övertalningskampanjen för att försöka vaxxa 90% eller vad de nu har satt för mål för befolkningen, tillräckligt mycket data från verkligheten visar nu att vaxxet är såpass ineffektivt att man kan släppa den orealistiska drömmen om flockimmunitet genom massvaccination.

Även om 90% av befolkningen smittas ned med viruset finns det fortfarande ingen flockimmunitet. Immuniteten är för kortvarig. Antikropparna förlorar styrka gradvis. Det spelar ingen roll om det är vaccin eller konvalescent immunitet. Funkar inte vaccinet så funkar inte antikroppar.
Citera
2021-08-25, 21:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13

Men antingen har jag läst på dåligt, eller är det så att denna vinkling av Covid-19 kanske ännu inte har belysts...? När jag tappades under min aktiva idrottstid var Blodcentralerna på tårna, och så fort t ex Galna Kosjukan dök upp skulle vi besvara frågor inte bara om den saken utan också om t ex Syfilis och annat. Men det verkar nu dödstyst vad gäller blodgivning och Covid-19 i alla dess aspekter. Och det är ju lite konstigt. Jag hoppas att man inte duckar medvetet.
Senast jag lämnade blod fick jag frågor om covid. Ungefär såhär.
Ingen blodgivning 7 dagar före och efter vaccinering.
Ingen blodgivning om du träffat någon covidjuk de senaste 14 dagarna eller om jag själv varit sjuk inom samma period.
Citera
2021-08-25, 21:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Intressanta funderingar!

Å ena sidan är det ju vaccinets säkerhet som ska bedömmas å andra sidan ska det ha någon funktion för att kunna anses vara ett läkemedel.

Funktionen var ju redan fastställd när läkemedlet fick sitt "interimsgodkännande" (minns inte vad det kallas i USA), så det kanske bra var säkerheten som skulle bekräftas.

Jag tror att kravet för att ett vaccin ska godkännas i USA är att det ger minst 50 % skydd. Kanske klarar PB-vaccinet det även mot delta?

Kommer hela tiden undervarianter till delta med nya mutationer. Inte orimligt att effektiviteten snart dyker under 50 procent.

Så var väl bråttom att godkänna PB formellt på "gamla meriter".

60 miljarder dollar i förväntad försäljning är ju viktigt.
Citera
2021-08-25, 21:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Även om 90% av befolkningen smittas ned med viruset finns det fortfarande ingen flockimmunitet. Immuniteten är för kortvarig. Antikropparna förlorar styrka gradvis. Det spelar ingen roll om det är vaccin eller konvalescent immunitet. Funkar inte vaccinet så funkar inte antikroppar.

Hela grejen med delta är att det är snabbare än immunförsvaret om dina antikroppar inte är färska. Så flockimmunitet verkar vara väldigt svårt att uppnå.

Inriktningen nu är att undvika dödsfall o svår covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in