Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Intressant frågeställning.
Man borde ju ha hört något om sådant för länge sedan om det skulle vara så att antikroppar överföras via blodet.
Det lilla jag vet om antikroppar är att de ofta (kanske alltid) produceras i benmärgen, dvs. inte i blodet.
Hoppas du inte tycker det är för mycket killgissning.
Alla bidrag mottages med tacksamhet!

Men kanske är min fundering att då mycket som rör vaccin på Covid-19 också gäller proteiner som far hit och dit i kroppen och ju måste transporteras runt liksom, så är det kanske (NU killgissar jag!!!) något som involverar blodet, och då omedelbart förs över till mottagaren att hantera. En blodtransfusion är ju (och nu killgissar jag inte) egentligen en transplantation, alltså en överföring av flytande vävnad från en människa till en annan. /OT: De första blodtransfusionerna var mellan får och människa, - men "då till synes oförklarliga dödsfall inträffade, övergavs metoden..." /
Men antingen har jag läst på dåligt, eller är det så att denna vinkling av Covid-19 kanske ännu inte har belysts...? När jag tappades under min aktiva idrottstid var Blodcentralerna på tårna, och så fort t ex Galna Kosjukan dök upp skulle vi besvara frågor inte bara om den saken utan också om t ex Syfilis och annat. Men det verkar nu dödstyst vad gäller blodgivning och Covid-19 i alla dess aspekter. Och det är ju lite konstigt. Jag hoppas att man inte duckar medvetet.