2021-08-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Nej, det lär bli tal om rättspsykiatrisk vård. Kanske hos BW...
Detta var askul ju...då kan B.W och C.L prata om gamla goda tider😂
Citera
2021-08-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Johanneshov ligger inte i Mariestad, Johannesberg var du nog i då

Exakt Johannes berg 👍
Citera
2021-08-25, 16:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett ett mord på HA har inte preskriberats, det var 25 år innan 2010. För dråp 15 år.

Så i praktiken:

Mord innan 1 juli 1985 är preskriberade.

Dråp innan 1 juli 1995 är preskriberade.

Ja, då blir det knepigt att fälla honom för mord om han är skyldig och man inte hittar hennes kropp. Man kanske kommer fram till att han mördat HA, men att det inte med all säkerhet kan bevisas att det var ett mord och inte ett dråp. Men kanske det talar mer för ett mord om man kan bevisa att han fört bort henne mot sin vilja.
Citera
2021-08-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Jag trodde nog att poliserna kring början på 90-talet fortfarande skrev på maskin. Tycker mig sett förhör från 90-talet där man xxxxx-at sånt man skrivit fel och inte skrivit på dator. Så lite jag vet.

Jo, men en FUP nu, 2021 är givetvis digital. Om gammalt material ingår i den så är det givetvis digitaliserat. Allt material ingår ju heller inte i en FUP. Mne att en åklagare skulle lämna ut en FUP "analogt" det sker nog inte längre i Sverige.

Jag gissar att det du sett "där man xxxxx-at" har viarit i PDF, eller har du det i pappersform?
Citera
2021-08-25, 16:45
Medlem
Wettextrasans avatar
”Förnimmelse av mord” var uppe tidigt i den här tråden. Går det att hitta avsnittet om Helena-fallet på nätet nånstans? Det skulle vara intressant att se det igen.
(Samma sak med avsnittet om Pernilla-mordet i Falun, som ju gjordes långt innan AE mördade Engla)
Citera
2021-08-25, 16:46
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Nej, det lär bli tal om rättspsykiatrisk vård. Kanske hos BW...
Vem är BW?
Citera
2021-08-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
FUP är förkortning, Förundersökningsprotokoll. Den är först tillgänglig samma dag som åtalet väcks. Normalt 2 veckor innan rättegången ska starta. Då har alla inblandade tid på sig att läsa in allt material. En FUP kan beställas från tingsrätten den dagen åtalet väcks och är en offentlig handling som tingsrätten måste lämna ut till de som vill ha den. Den kan kosta pengar beroende på hur många sidor.

Men till åtal är det lång tid kvar, så ingen FUP på ett bra tag. Idag är det bara häktning och således ingen FUP

öh, ja, ok? Var det där riktat till mig?
Jag svarade bara på en undran om FUP sen kommer finnas i digital form.
Citera
2021-08-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
kanske inte så dumt tänkt, han kanske körde på henne av misstag på fyllan? ringar och skor kan han själv placerat där fast händelsen skett en bra bit därifrån så att säga
Nej så var det inte. Hon skrek.. Så här får ni inte göra... En kvinna hörde det
Citera
2021-08-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Anser inte att det är något man måste delge och särskilt inte om det gäller jobbet . Som alla vet skickas dömda runt hela Sverige och vi som jobbar inom ett viss arbete får lydigt åka för att träffa vissa. . Och vad jag vill minna av ” vissa detektiver här så fort man nämnde något ”fel så var man misstänkt mördare eller troll . Därför är det bättre ibland att vara tyst .
Jo det kan jag hålla med om. Det kan dock vara lämpligt att hålla fast vid sina påhittade påståenden om man nödvändigtvis inte vill hålla sig till den faktiska sanningen. Nog om det.
Citera
2021-08-25, 16:48
Medlem
lindblomsgröns avatar
Vilken tid förvandlingarna tar, ingen som finns i närheten o kan kolla vad som står på?
Citera
2021-08-25, 16:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kritisk stavar inte aggressiv Ugglan.
Du sätter dig över andra på tok för ofta och att använda uttryck som "håll truten" bara för att jag inte behagar dig är väl ganska omoget.
Du har jobbat på bra och är imponerande med huvudet på skaft men du borde arbeta på att ta just kritik.
Helt onödigt att skriva att du minsann tidigt hade NAMNET på dina läppar men ingen kunde hjälpa dig. Hur påläst och fenomenal du än är så är det många fler som dragit sitt strå till stack igenom åren.
Spekulationerna i detta verkar dock lett oss väldigt fel.
Kan inte förstå varför du hackar på mig och tar så illa vid dig.
Om allt går Br nu så kommer vi att få klarhet i vad som hände stackar Helena. Det alla i tråden bör ha haft som syfte med sin medverkan.
Jag är full av förväntan iallafall. Glad för familjen Anderssons skull. Nu tycker jag att vi håller tummarna/klorna.

Men när du inte läser det som jag skriver, kan även jag tappa humöret!

Min fetning: Jag jobbar så här i tråden: När nya namn dyker upp kollar jag direkt på Ratsit för att se var de bor och vilken ålder namnen har. Jag har lite lojt kollat nästan vartenda namn i tråden (utom dom som jag redan vet vilka de är). Så skedde också med efternamnet Levin. Om man söker på Levin och Mariestad på Ratsit idag finns det 20 personer med det efternamnet, varav två manspersoner ligger i passande ålder: J*ens och Claes. Sedan finns det några äldre personer med efternamnet Levin, som skulle ha kunnat vara förälder eller så. Det vara bara det som jag gjorde - plus att jag frågade runt lite lätt utan att få någon hjälp. Och där stannade det! Ingen visste något, så jag släppte det. Inte kunde jag väl då ana att Claes tio år senare skulle sitta där han sitter?!

Givet att det är många trotjänare i tråden som ha legat i hårt med det material som vi har haft tillgång till och som på alla sätt försökt hitta vägar framåt. Det som jag stör mig på i ditt inlägg ovan är att du försöker få det till att jag skulle se mitt deltagande i tråden som en "enmansshow". Ingenting kan vara mer fel. Utan tråddeltagare som till exempel Judaland hade jag stått mig slätt i många avseenden.

I övrigt håller jag helt med dig: Vi håller tummarna!
Citera
2021-08-25, 16:50
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jaha, mannen förnekar brott ... Då kan vi nog glömma att mannen har gjort några medgivanden i förhören - såvida han inte har tagit tillbaka något och/eller sagt saker som han inte själv förstår går emot honom. Men än vet vi inte om mannen häktas, men eftersom åklagaren har höjt misstankegraden till den högsta bör det ju luta åt att så blir fallet. Bara att invänta beskedet, sedan får vi hoppas att åklagaren lite senare tar ordentligt till orda och förklarar situationen.
Att neka är inget som väger tungt i skålen. Han kanske bara ville pussas och så hände en olycka...
Förhandlingarna tar tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in