2021-08-25, 12:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liinor
Den häktade mannen hade ju en ”god man”, kan hon ha hittat något misstänkt alternativt att han erkänt något för henne, som fått henne att anmäla?!
Om man har god man och hemtjänst när man endast är 60 år, ja, då är man i mycket dåligt skick.
Citera
2021-08-25, 12:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har noterat att Sockerhals har engagerat sig i Wesströmsfallet. Om hon är troll där vågar jag inte uttala mig om. I just Helenafallet är hon dock personligen bekant med många personer som diskuteras, vilket hon själv säger. Jag har inget som helst skäl att misstänka att Sockerhals ljuger om sin egen koppling till vissa personer. Hon brukar ju i sina inlägg diskutera Mariestad med omnejd. Just Örebro är ett undantag. Man skulle kunna uttrycka sig som så: Wesströmsmålet är undantaget som bekräftar regeln. Därför kanske du skulle fundera ett varv till på om hon verkligen är ett troll eller om hon även i det fallet disktuerar personer som hon känner till.

Ja det får tiden utvisa. Dennes attityd gör ju att det är lite svårae att ta hen på allvar.
Citera
2021-08-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godeman
Häktnings framställan.

https://delafil.se/ec6b3fc5668ae348/Skaraborgs_TR_B_3185-21_Aktbil_4.pdf

Ingen flyktfara men risk för påverkan av bevis, enligt åklagaren. Lite udda.
Citera
2021-08-25, 12:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
spelar det nån roll om han får fängelse eller psykvård? Huvudsaken är väl att hoppas hitta kvarlevorna och få till ett avslut för dom anhöriga
Det har du såklart rätt i. Tänker mer att det dels blir en svårare utredning om en GM inte kan tala sammanhängande och dels att familjen har rätt till en historia om hur och varför. I den bästa av världar alltså.
Citera
2021-08-25, 12:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var det inte något liknande vid mordet på Jessica Torstensson? Att den misstänkte var så sjuk så det gick i praktiken inte att förhöra honom.
Har inte följt det fallet så jag vet tyvärr inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det här DNA kommer förmodligen från HA själv om du menar blodfläcken .
Jag tror på att en lösning på det här mordet kommer inom snar framtid.Han som är häktad behöver inte vara GM men i sällskapet av den samme.
Han som är häktad påminner mycket om killen i Lidköping ensamvarg ,psykproblem en grå GM.
De är svåra att hitta ,går under radarn.

Jag har för mig att de hittade DNA från två män och en kvinna. Kvinnan lär vara HA?
Vet bara inte hur bindande det är med en DNA-träff på en sko om sådan finns, efter en blöt utekväll på statt kan det väl nästan betyda lite vad som helst. Om det inte är blodfläcken, då.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jo, det säger precis det. Se fetmarkerat.

Innan 2010 var preskriptionstiden för dråp 15 år. Så dråp begångna innan 1 juli 1995 är preskriberade.

Vi lär snart bli varse hur der ligger till med den häktningsbegärde och isåfall även de juridiska aspekterna kring detta gamla fall.
Citera
2021-08-25, 12:46
Medlem
Citat:
Det är är oklart hur mannen ställer sig till brottsanklagelserna. Advokaten Thomas Berner säger bara:

– Inga kommentarer. Du kommer att förstå senare varför jag säger så...

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/25/helena-fallet-misstankt-begars-haktad/

Spännande med en cliffhanger från advokaten.
Citera
Medlem
Ugglan.s avatar
Ok, nu häktas alltså mannen, vilket ger polis och åklagare i första läget ytterligare 14 dagars arbetsro innan åtal måste vara väckt - dock kan häktningstiden förlängas, vilket sker ofta. Men nog ser det hoppfullt ut, alltid!

Paradoxalt nog kommer mannen nu att få komma "hem" till Mariestad igen, då polisen från och med i eftermiddag inte längre är ansvarig för mannen. Det ansvaret faller nu i stället på Kriminalvården, vilket betyder att mannen placeras i häktet i Mariestad.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror på att en lösning på det här mordet kommer inom snar framtid.Han som är häktad behöver inte vara GM men i sällskapet av den samme.
Han som är häktad påminner mycket om killen i Lidköping ensamvarg ,psykproblem en grå GM.

Precis ! Men anledningen till Levi*ns psykiska ohälsa kan mycket väl vara Helena. Sådana personer som Levi*n går mycket väl under radarn..
Citera
2021-08-25, 12:47
Medlem
Citat:

Mmm var samma som han i Linköping....dubbelmördaren, ensamvarg, psykiska problem, en grå GM som var så ensam att han bara gick under radarn.
Citera
2021-08-25, 12:47
Medlem
Ang pratet om Godman . Många som sökt skuldsanering får eller ansöker om en godman som tar till vara på personens rättigheter och ekonomi . Så det kan vara en anledning att denna person hade en god man . Skuldsanering med mycket papper och ansökningar och samtidigt ett dåligt mående är en stor anledning att man söker godman för man orkar inte själv .
Så detta är inte ovanligt att även de som sänkt sin ekonomi i botten begär en sådan .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in