2021-08-25, 11:30
Medlem
Dizzares avatar
Åklagaren verkar ha mer kött på benen nu! Höjt misstankegraden!
Citera
2021-08-25, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det finns bilder på hans bror som bara är något år eller två äldre. Om man tänker honom fast mer sliten och nedgången kanske man kommer nära. Men annars, nej, detta är en person som levt rätt isolerat.

Detta är en person som vi inte kommer kunna hitta några bilder på.
Citera
2021-08-25, 11:31
Medlem
back flashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vi vet inte då det inte publicerats nån framställan i tråden än. Bara korta citet
Nej, men den är ju citerade. Finns ju inget skäl att tro att den som citerade framställan hittade på.

B.F
Citera
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Det går ju inte att veta, givetvis. Men utredningen bör ju innehålla otroligt många namn, och kanske har han intervjuats av polis då, när det begav sig, som vittne eller bara för att han var i stan den natten. Polisen pratade ju med alla som var poå Stadt, och ännu fler människor. hade han varit intressant, men haft ett alibi, skulle jag tro att det varit mer fokus på han betydligt tidigare.
Så min gissning är att utredarna från Kalla Fall sett samband och röda trådar i utredningen efter en gedigen genomläsning och analys av utredningen.

Men hur han förekommit tidigare i materialet kan vi ju bara gissa, men om det fastställs att CL är den skyldige så kommer det ju bli klarlagt.
Ja det var tyvärr inte mycket till förklaring.
Såklart fanns det en massa de förhört, men frågan är ju varar han inte var tänkbar, det jag menade. Och fattar det där med kalla fall,.
Inte det jag frågor om.
Citera
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det finns bilder på hans bror som bara är något år eller två äldre. Om man tänker honom fast mer sliten och nedgången kanske man kommer nära. Men annars, nej, detta är en person som levt rätt isolerat.

Ingen Mariestadsbo som har något gammalt klassfoto?
Citera
2021-08-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Men bilder har det sannolikt tagits på mannen. Skolfoton, idrottslag mm. Det ska då till att någon bekant till mannen laddar upp en sån gammal bild.

Möjligt men ett säg 40 år gammalt skolfoto? Nja, mycket hinner förändras under en sådan lång tid. Det är mycket ungt folk här misstänker jag? Inget fel i det men världen såg ganska annorlunda ut på 70-80-talet. Ett foto var inte bara något som man tog så där. Det var inte alla som hade en kamera, foton skulle skickas in för framkallning. Färgfoton har i många fall bleknat bort. Försök få tag på ett foto från div 5 med ex. Yxbrohults laguppställning 1978. Inte helt lätt....

Möjligt att det hittas ett sådant foto men lätt blr det inte med en som levt som ensling/särling under så lång tid och dessutom förmodligen missat hela interneteran.
Citera
2021-08-25, 11:33
Medlem
Citat:
Den man i 60-årsåldern som sitter anhållen misstänkt för mord på Helena Andersson i Mariestad 1992 begärs nu häktad, uppger åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
Mannen anhölls på den lägre misstankegraden men begärs häktad som på sannolika skäl misstänkt för mord.

https://www.expressen.se/gt/man-begars-haktad-for-mord-pa-helena/

Låter lovande. Kan de hittat bevis hemma hos honom tro?

GW hade fel….igen.
Citera
2021-08-25, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Det är inte ointressant att det i häktningsframställan anges ett klockslag när mordet ägde rum.
Hur vet åklagaren detta, om inte den misstänkte berättat vad som hänt? Mordet kunde ju ägt rum närhelst efter att Helena försvann - så varför anges ett klockslag?

/B.F

Finns en del sedan tidigare om fallet. Man skall dock inte stirra sig blind på tiden utan det sker ofta att man skriver en ca tid.
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf
https://sverigesradio.se/fallethelena
Citera
2021-08-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Borde betyda att man hittat kvarlevor.
Det tror jag också.
Citera
2021-08-25, 11:35
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det fetade, antagligen påstår sig MGM inte komma ihåg något och därav den kryptiska formuleringen av advokaten
Det är verkligen illavarslande, att gubben kanske är så väck att han inte kan åtalas. Hoppas vid gud på en mängd teknisk bevisning här.
Citera
2021-08-25, 11:36
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag skulle kunna tänka mig att det är en utredares förutfattade mening som gjorde att han inte ansågs tänkbar. Istället för att låta ev. "bevis" leda dom i rätt riktning. Allt ovan i en kombination också att man inte hade så mycket kunskap vad gäller gm-profil(ering).
Ja, konstigt är det allt!
Kanske hade de den uppfattningen att det var någon som kände Helene och snöade in sig på den teorin?
Citera
2021-08-25, 11:37
Medlem
En teori.
Två gärningsmän, en är gripen den andre död, kanske nyligen. Och det ska inte gripas någon mer har jag läst i media. Nu tar den levande gärningsmannen chansen att träda fram och skylla på den avlidne. Den misstänkte som ska häktas hävdar att han bara hjälpt till med bortforsling och söker så lindrigt straff som möjligt. Typ brott mot griftefriden. Kan det till och med vara så att "brott mot griftefriden" är preskriberat?
Han kan ju skylla allt på den andre mannen och kan man då inte förhöra den avlidne så blir det svårt att motbevisa den anhållne.
Han har väl väntat ut sin MGM skulle avlida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in