Citat:
Ursprungligen postat av
Lukas17
Man får se till att det är rimligt, man får jobba mer och jobba hårdare, lära sig fler saker. Allt beror på vilket liv man vill leva och vem man vill vara.
Inget som är värt något kommer lätt i livet. Ja, i Stockholm är det svårt men bor man i en liten stad, delar lägenhet, jobbar hårt och har ett någorlunda jobb så kan man spara 20 000kr, klart att det går.
Folk har för låga tankar om sig själva, det är sorgligt. Det är nödvändigt att tänka större. Vill man leva ett liv med ekonomisk stress så kan man göra det, men det vill inte jag och jag kommer aldrig försätta mig i en sådan situation någonsin igen.
Låter bra! Fortsätt så. Spara och investera så mycket som möjligt, öka inkomsten, jobba mer, investera mer etc.
Fast de flesta jobbar redan 170 timmar i veckan. Hur många år klarar man av ett extrajobb utan att man går in i väggen? Utbrändhet är ett enormt problem bland amerikaner och japaner där deras enda jobb ändå kräver 180-190 timmar i veckan och inte bara 173~
Skitbra om man känner att man klarar av det, det ger en en gigantisk ekonomisk fördel, men jag tror verkligen inte att genomsnittsmänniskan är gjord för det, fysiskt och psykiskt. Särskilt om deras vanliga jobb redan innebär en (om än hanterlig) stressnivå.
Jag jobbar på kontor, projektledning. Oftast har vi en okej nivå men det har varit perioder där jag känt av att magkatarren kommit smygande. Då har man fått andas ut, ta det lugnt och be om hjälp. Hade jag dock haft ett extrajobb utöver det så är jag inte så säker på att jag ens hade haft mitt reguljära jobb.
Jag tror personligen att receptet ligger i att spara en summa varje månad, känna efter, går det bra så kan man fortsätta öka summan tills man känner att man fortfarande har en okej livskvalité utanför jobbet. De flesta kan absolut leva snålare. Många som inte säger att de kan men, när de väl provat att lägga undan nån tusing nån månad, klarat det galant när man tvingar sig själv.
En annan grej kan vara nån sidogrej på fritiden. Jag gillar att fota, och har funderat på att sätta upp plakat i stan om att sälja mina tjänster för en billig peng svart, typ 300 kr timmen, men inte vågat då jag inte vill ha ekonomiska problem längre fram om staten undrar var de extra oskattade pengarna kommer ifrån