2021-08-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Så du tror på en depression i princip resten av vadå? 2020-2030? Längre än så?
Det kan såklart hända att aktiemarknaden ligger och rullar sidledes eller negativt ganska länge, men ditt innehav förändras ju inte, bara penningvärdet.
Sen är det ju klart svårt att sitta stilla i en båt där hela havet stormar.

Tror du läste fel i hans inlägg, läs igen.
Alla köper, det är väl snarare det som är problemet, folk ser ingen horisont på uppgången och det är läskigt.
Men att sitta och vara domedagsprofet blir du ju knappast rik på, eller hur?

Att köpa på toppen och förlora halva innehavet blir du inte rik på heller.

Jag leker inte domedagsprofet jag påpekar enbart riskerna nu.
T.om OMX har toppat.

Gör vad ni vill.

Ni kommer med 0 argument till varför marknaden ska fortsätta uppåt.
Era argument är "sluta lek domedagsprofet" och "så du tror på depression".
Bra argument när FED redan signalerat tapering.
Citera
2021-08-24, 20:27
Avslutad
Man vinner mer på att vara inne i marknaden än utanför på lång sikt.
Citera
2021-08-24, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du får gärna poängtera den drösen.

Haha, egentligen är listan för lång.
Ett tydligt tecken på ett bra folk är landet de har lyckats bygga.
Sverige är fortfarande en av världens bästa länder hur man vrider och vänder på det.

Har bott i Sverige sen barnsben (2år) och alla bra minnen som jag har är tack vare svenskar.
Kommer t.o.m. ihåg mina dagislärare, Anders & Birgitta.

Blir extremt arg och ledsen när jag tänker på hur landet har totalt gått åt pipan p.g.a. en handful efterblivna giriga politiker.

Men men, man får acceptera att det ligger i människans natur att förstöra sig själv, samt att den civilisatoriska cykeln lyder mot sitt slut och något nytt kommer att resa sig från askan. Nationer begår oftast självmord inifrån då man blir för högmodig och tar sina rötter för givet.

🇸🇪
Citera
2021-08-24, 21:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jasså, så du sitter på några stabila och tråkiga som inte gick ner i värde i coronadippen?

Problemet med marknaden nu är att den är så riskabel.
Allt är så övervärderat att det utan problem skulle kunna halveras i värde eftersom det fundamentala inte längre reflekteras i aktievärdet. Ovanpå det är också bostadsmarknaden kraftigt övervärderad.

Höj räntorna lite och både aktier och bostäder kommer att falla.

Tittar vi på USA så hålls marknaden enbart uppe nu för att FED köper.
Det visar hur riskabelt det är att gå in.

Hade de inte gått in och köpt i coronadippen så hade det sett ut som 2000 i återhämtningen delvis många års.

Jo mina tråkaktier dippade hårt och utdelningarna uteblev, det var lite min poäng att även stabila tråkiga aktier har risk.
Citera
2021-08-24, 22:28
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Vad i helvete lever du i för verklighet?
Jag bor i en sketen bruksort där huspriserna ligger på cirka 1-1.5 Miljoner
ALLA har massor av pengar och ingen behöver ens fundera över hur de ska finansiera något, alla har råd med vattenskotrar, snöskotrar, senaste tv-spelen åt alla barn, sprillans nya bilar osv. osv.

Pandemin har vänt upp och ner på ekonomin hos de som förr levde för dagen och aldrig sparade pengar, nu har varenda kotte 20k att spara varje månad, i ett samboförhållande sparar genomsnittet 30-40k.

Alla pratar aktier och alla tjänar ännu mer pengar där.

Hur vet du att dina grannar sparar och betalar cash? Rent statistiskt så kör dom lån och kredit…
Så ser det tyvärr ut idag.
Allt handlar om kr/månad.
En ny bil, privatleasing, 5000kr i månaden, men det har vi ju, vi har ju mer än 50000kr ut tillsammans! Vi köper den!
Nytt kök? Huset vi köpte för 2 miljoner är värderat till 3 miljoner, vi ringer en hantverkare, det kostar kanske 100000kr, det kan vi låna på huset!
Det hade varit skönt att resa iväg, hela familjen, hittade en all inclusive för 30000kr men det kan vi låna extra när vi ändå fixar köket!
Fan vad vi har det bra!!!!
Citera
2021-08-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man kan ha en portfölj med stabila lite småtråkiga utdelningsaktier, det är hyfsat säkert/tryggt men kolla coronadippen med tillhörande strypta utdelningar, hur tryggt och säkert kändes det då!

Finns de som har betalat utdelning i typ 160-180 år oavbrutet under världskrigen, stora depressionen, , finanskrisen 2008, corona etc. Riktigt stabila för ''cash-flow'' men kanske inte de bästa om man ska få kapitalet att växa.

De som inte betalade ut till aktieägarna under corona svek sina aktieägare.

Corona dippen var ett utmärkt tillfälle att handla ännu mer.
Citera
2021-08-25, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Man kan ha båda. Det ena behöver inte utesluta det andra.

En livsstil på under 50 000/månad kan jag inte tänka mig.

Och du sparar ändå 20k i månaden? Och har gjort sen ditt första jobb?
Citera
2021-08-25, 07:43
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag är långt ifrån rik men cashade huset . Bilarna , båten och skoter .

Valde o sälja firman jag hade ,sålde lägenheten och flytta till hus .

Har över miljonen undanstoppat nu och sparar 15k i månaden då lever ja inget lyxliv eller nåt utan köper enbart de jag behöver. Övervägt trading o sånt men för feg för o förlora 😂
Citera
2021-08-25, 07:50
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Du gör ett antagande om att lönen är statisk, det är den bara om man inte försöker höja lönen aktivt och spara. Man vill börja spara så tidigt som möjligt och så mycket som möjligt, sedan använder du pengarna till att lära dig en massa skills, kompetenser och för att investera etc.

Ja, det är klart man måste spara mycket och kanske jobba en del övertid och bo jättebilligt men det är vad som krävs i början. Har man flera jobb så kan man absolut spara 25-30 lax per månad eller mer.

Det behöver inte vara exakt 8-9 miljoner men runt i de svängarna är ett utmärkt minimum riktvärde för någon.

Sparar man 20 000kr per månad, bor billigt och är runt 25 (ingen orimlig lön) så har man cirka 7 miljoner om 15 år. Kan du öka lönen därmed, jobba mer och spara mer så kommer du upp till de där 8 miljonerna.

Det är en ganska liten uppoffring med tanke på vad det ger.

''En mer rimlig summa vid 40 för en genomsnittlig arbetare kanske är runt 1-2 miljoner.''

Jo, men vem fan vill ha så lite i den åldern? Har folk inga ekonomiska mål i livet måntro?

Om man ser sig själv som någon som absolut inte kan lyckas så kan man sänka sina mål absolut. Men då är man ju bara låst i sin tankeverksamhet!

Folk får göra vad de vill men jag förstår inte ens vitsen med att ha så lite som 1-2 miljoner vid 40, om jag har så lite vid den åldern (vilket jag inte kommer ha) så skulle jag känna mig enormt misslyckad. Minimum är 8-9, helst ännu mer.

Ja, i livet behöver man göra små uppoffringar. Det är så med allt oavsett om det är ekonomi, träning eller relationer. För att gå framåt måste man kliva tillbaka ett par steg i början.

Folk skulle inte ha några ekonomiska problem om de inte var så slarviga med sina pengar (överlag)!
Medianlönen ligger i Sverige nånstans i breda svängar mellan 28 och 33 000 kr, varav Stockholm drar upp siffran rejält (exempelvis var siffran 28-29 000 här i Göteborg när jag kollade sist). Det är ungefär 20-21 000 ut.

Hur ska dessa personer spara 20k i månaden om de inte bor hemma och är nöjda med att leva på 1-2000? Ser inte hur det ska vara möjligt över huvud taget.

Visst för att man som individ kan sikta uppåt, men det är verkligen inte rimligt för genomsnittet att spara så mycket.

Med det sagt kan folk spara mer än vad de gör. Har svårt att förstå folk som lever lön till lön. Jag själv har en lön på 29300 och sparar 3000 i månaden. 1500 långsiktigt och 1500 kortsiktigt. Det är mer än riktmärke på 10% av ens nettolön som många rekommenderar att man sparar. 15% ungefär.

Jag hade kunnat gå någon tusing till, men jag bedömer att det skulle påverka min livskvalitet för mycket och jag skulle behöva leva riktigt snålt. Däremot så är jag just nu permitterad och ligger back runt 1400 varje månad än jag normalt har. När de pengarna kommer tillbaka har jag lovat mig själv att ta 5-700 av dem och avsätta på långtidssparandet till pensionen.
Senast redigerad av Nihenna 2021-08-25 kl. 07:57.
Citera
2021-08-25, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Och du sparar ändå 20k i månaden? Och har gjort sen ditt första jobb?

Jag sparar ett minimum på ca 30 000kr/månad sedan kör jag lite hävstång också. Jag har flera jobb, därför jag kan spara så mycket. Ångrar det inte en sekund. Kan förmodligen spara ännu mer om några år (vilket jag hoppas).
Citera
2021-08-25, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Medianlönen ligger i Sverige nånstans i breda svängar mellan 28 och 33 000 kr, varav Stockholm drar upp siffran rejält (exempelvis var siffran 28-29 000 här i Göteborg när jag kollade sist). Det är ungefär 20-21 000 ut.

Hur ska dessa personer spara 20k i månaden om de inte bor hemma och är nöjda med att leva på 1-2000? Ser inte hur det ska vara möjligt över huvud taget.

Visst för att man som individ kan sikta uppåt, men det är verkligen inte rimligt för genomsnittet att spara så mycket.

Med det sagt kan folk spara mer än vad de gör. Har svårt att förstå folk som lever lön till lön. Jag själv har en lön på 29300 och sparar 3000 i månaden. 1500 långsiktigt och 1500 kortsiktigt. Hade kunnat gå någon tusing till, men jag bedömer att det skulle påverka min livskvalitet för mycket och jag skulle behöva leva riktigt snålt. Däremot så är jag just nu permitterad och ligger back runt 1400 varje månad än jag normalt har. När de pengarna kommer tillbaka har jag lovat mig själv att ta 5-700 av dem och avsätta på långtidssparandet till pensionen.

Man får se till att det är rimligt, man får jobba mer och jobba hårdare, lära sig fler saker. Allt beror på vilket liv man vill leva och vem man vill vara.

Inget som är värt något kommer lätt i livet. Ja, i Stockholm är det svårt men bor man i en liten stad, delar lägenhet, jobbar hårt och har ett någorlunda jobb så kan man spara 20 000kr, klart att det går.

Folk har för låga tankar om sig själva, det är sorgligt. Det är nödvändigt att tänka större. Vill man leva ett liv med ekonomisk stress så kan man göra det, men det vill inte jag och jag kommer aldrig försätta mig i en sådan situation någonsin igen.

Låter bra! Fortsätt så. Spara och investera så mycket som möjligt, öka inkomsten, jobba mer, investera mer etc.
Citera
2021-08-25, 08:16
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Man får se till att det är rimligt, man får jobba mer och jobba hårdare, lära sig fler saker. Allt beror på vilket liv man vill leva och vem man vill vara.

Inget som är värt något kommer lätt i livet. Ja, i Stockholm är det svårt men bor man i en liten stad, delar lägenhet, jobbar hårt och har ett någorlunda jobb så kan man spara 20 000kr, klart att det går.

Folk har för låga tankar om sig själva, det är sorgligt. Det är nödvändigt att tänka större. Vill man leva ett liv med ekonomisk stress så kan man göra det, men det vill inte jag och jag kommer aldrig försätta mig i en sådan situation någonsin igen.

Låter bra! Fortsätt så. Spara och investera så mycket som möjligt, öka inkomsten, jobba mer, investera mer etc.
Fast de flesta jobbar redan 170 timmar i veckan. Hur många år klarar man av ett extrajobb utan att man går in i väggen? Utbrändhet är ett enormt problem bland amerikaner och japaner där deras enda jobb ändå kräver 180-190 timmar i veckan och inte bara 173~

Skitbra om man känner att man klarar av det, det ger en en gigantisk ekonomisk fördel, men jag tror verkligen inte att genomsnittsmänniskan är gjord för det, fysiskt och psykiskt. Särskilt om deras vanliga jobb redan innebär en (om än hanterlig) stressnivå.

Jag jobbar på kontor, projektledning. Oftast har vi en okej nivå men det har varit perioder där jag känt av att magkatarren kommit smygande. Då har man fått andas ut, ta det lugnt och be om hjälp. Hade jag dock haft ett extrajobb utöver det så är jag inte så säker på att jag ens hade haft mitt reguljära jobb.

Jag tror personligen att receptet ligger i att spara en summa varje månad, känna efter, går det bra så kan man fortsätta öka summan tills man känner att man fortfarande har en okej livskvalité utanför jobbet. De flesta kan absolut leva snålare. Många som inte säger att de kan men, när de väl provat att lägga undan nån tusing nån månad, klarat det galant när man tvingar sig själv.

En annan grej kan vara nån sidogrej på fritiden. Jag gillar att fota, och har funderat på att sätta upp plakat i stan om att sälja mina tjänster för en billig peng svart, typ 300 kr timmen, men inte vågat då jag inte vill ha ekonomiska problem längre fram om staten undrar var de extra oskattade pengarna kommer ifrån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in