Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Ja vi riskerar en hårdare framtid. Jag brukar vara väldigt noga med att precisera allt jag swishar så jag slipper oönskad uppmärksamhet. Å andra sidan pysslar jag inte med olagligheter så känner mig ganska lugn, ganska.
Det behöver inte ens röra sig om pengatvätt eller olagligheter som vapen, knark etc. man säljer/köper för att det ska bli problem. Det är undanhållandet av inkomstskatt som de också så gärna vill åt. Säg att man har någon hobby - spelar i ett band som hyr ut sig till spelningar på fester, tillverkar keramikkrukor och säljer, väver fina mattor som folk betalar bra för, lite IT-support åt folk i närområdet, kränga hemgjord marmelad och sylt på marknader, köpa trasiga saker som lagas och säljs vidare... Listan kan göras lång.
Hobbyverksamhet får skattefritt ge årliga inkomster på löjliga 12.500 kr, allt utöver det är skattepliktigt. Att plöja igenom SKV:s webbsite om hobby- och sidoverksamheter är helt bisarrt, nästan vartenda upptänkligt fritidsintresse som en människa kan tänkas syssla med och tjäna pengar på är noga beskrivet med detaljerade anvisningar om hur skatt ska debiteras. Jag har ingen aning om hur mycket pengar svenskarna tjänar årligen på sån här småskalig hobbyverksamhet men det måste handla om rejält stora summor.
Detta vet naturligtvis staten och SKV om men det har varit svårt att komma åt kontantaffärer på småbelopp mellan köpare och hobbyutövare. Men snart är kontanterna borta när allt betalas med kort och swish. Nu blir det plötsligt, tack vare de medgörliga och systemtjänande bankerna, ganska enkelt att klämma åt den som glömt att redovisa lite extrainkomster vid sidan av heltidsjobbet och drämma till med ett rejält skattetillägg för underlåtenhet att deklarera sidoinkomster.
Visst, det ska vara rättvist och så, alla ska betala sin skatt till det allmänna men
i rimliga proportioner, vilket vi är väldigt väldigt långt ifrån i dagsläget. Höj fribeloppet till 100k istället så kan hobbyverksamheterna blomstra runtom i landet och svensken kan få ett välkommet litet tillskott till den magra, hårdbeskattade lönen från arbetet.
Men nu blir det kraftigt OT och jag ska lugna ner mig. Fast det är svårt, hela det svenska skattesystemet är ju fullständigt sinnessjukt.