Citat:
Ursprungligen postat av
Oh-be-wan
12 år är inte purung, då börjar problemen komma med många katter. Det du beskriver kan vara väldigt väldigt olika sjukdomar. Från tarmsjukdom, som något slags ileus(tarmvred) till tumörsjukdom - tarmar, skelett, generaliserad, till någon slags autoimmun sjukdom.
Är det verkligen många sjukdomar som kan ge dessa sammantagna symptom och den hastigheten i insjuknandet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gaaubi
Ormbett eller förgiftning. Så jävla efterblivet att inte ta katten till djursjukhus direkt.
Du läste dåligt eller?
Katten avlivas inom två timmar. Katten bor mer än en timme från närmsta veterinär - och för att komma dit krävs tillgång till bil och att de faktiskt kan ta emot direkt.
Katten led kortast möjliga tid - hade vi valt veterinär hade katten fått lida minst två timmar till .. Är det vad du kallar djurvänligt eller ansvarsfullt?
Citat:
Ursprungligen postat av
ArthurConanDoyle
Med så snabbt förlopp skulle jag tro någon typ av förgiftning.
Om giftet var blodförtunnande kan detta ha gett blödningar i hjärnan som förklarar förlamning och även de blodiga diarréerna samt övriga symtom. Jag antar att katten var utekatt?
Katten höll sig mest inne - med ålderns rätt - man var tidigare en riktig jagare och ute mycket. Just den här dagen hade han varit ute ett par timmar på stråt, så din förklaring är också någon jag tänkt på.
Har du någon idé om vilket gift det kan ha rört sig om?
Jag tänker att om det handlar om gift kanske man bör varna andra kattägare i området.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekrabab
Huggorm i tassen?
Nej, det kan jag med säkerhet säga att det inte rörde sig om.