• 1
  • 2
2021-08-24, 18:45
Medlem
micro113s avatar
Jag undrar om någon har en aning om vad som kan ha hänt en katt till en av mina närstående.

Katten kommer hem, hoppar upp mellan sina lillmattar i sängen - en vanlig låg säng - kelar intensiv en stund, inte helt vanligt för denna katt men det händer.
Han hoppar ner från sängen och börjar sedan halta på ena benet, sen på båda.
Tio minuter senare är han lam i bakkroppen och ligger och skriker, ca en halvtimme senare svullnar hans buk upp och det rinner diarré ur honom.
En liten stund senare visar ena framtassen tecken på förlamning. Mindre än en timme senare ligger han på golvet med lam bakkropp, nästan lam framtass, upplåst som en ballong och det tömmer blod och diarré ur honom. När jag kommer dit sitter matte på golvet, och stryker honom lugnande - ibland verkar han vara på väg att dö för att stunden senare vrida sig i plågor eller försöka resa sig.
Det står klart att han svåra smärtor och vi ordnar så att han blir avlivad så fort vi kan. 1 timme och 50 minuter efter första symtomen så är han avlivad.

Eftersom det var jourtid och långt till närmaste veterinär så valde vi att låta en kompis som har tillstånd och medel för att avliva djur sköta den biten -- i och med det så har ingen veterinär kunnat ställa diagnos. Just då var fokus att katten skulle slippa lida - men jag kan inte sluta undra över vad det var som hände.

Har någon hört om något liknande?
Vad var det som drabbade katten?

Han var 11-12 år gammal, men före detta en frisk, väldigt välmusklad och pigg katt.
Citera
2021-08-24, 18:53
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag undrar om någon har en aning om vad som kan ha hänt en katt till en av mina närstående.

Katten kommer hem, hoppar upp mellan sina lillmattar i sängen - en vanlig låg säng - kelar intensiv en stund, inte helt vanligt för denna katt men det händer.
Han hoppar ner från sängen och börjar sedan halta på ena benet, sen på båda.
Tio minuter senare är han lam i bakkroppen och ligger och skriker, ca en halvtimme senare svullnar hans buk upp och det rinner diarré ur honom.
En liten stund senare visar ena framtassen tecken på förlamning. Mindre än en timme senare ligger han på golvet med lam bakkropp, nästan lam framtass, upplåst som en ballong och det tömmer blod och diarré ur honom. När jag kommer dit sitter matte på golvet, och stryker honom lugnande - ibland verkar han vara på väg att dö för att stunden senare vrida sig i plågor eller försöka resa sig.
Det står klart att han svåra smärtor och vi ordnar så att han blir avlivad så fort vi kan. 1 timme och 50 minuter efter första symtomen så är han avlivad.

Eftersom det var jourtid och långt till närmaste veterinär så valde vi att låta en kompis som har tillstånd och medel för att avliva djur sköta den biten -- i och med det så har ingen veterinär kunnat ställa diagnos. Just då var fokus att katten skulle slippa lida - men jag kan inte sluta undra över vad det var som hände.

Har någon hört om något liknande?
Vad var det som drabbade katten?

Han var 11-12 år gammal, men före detta en frisk, väldigt välmusklad och pigg katt.

Tänker spontant att en eller ett par diskar i ryggraden kan ha blivit skadade, då kan även avföringen släppa. Dock vet jag inte om det kan förklara uppblåstheten.
Citera
2021-08-24, 19:03
Medlem
Låter som den fått en stroke eller blivit förgiftad pga ett sådant plötsligt händelseförlopp och inga tidigare tecken på krämpor.
Citera
2021-08-24, 19:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Tänker spontant att en eller ett par diskar i ryggraden kan ha blivit skadade, då kan även avföringen släppa. Dock vet jag inte om det kan förklara uppblåstheten.
Min första tanke var just att någon disk gett vika, men uppblåstheten och bloden i avföringen (det kom kom mycket blod i olika skeden), får jag också svårt att gå ihop med diskar i ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av carlgubben
Låter som den fått en stroke eller blivit förgiftad pga ett sådant plötsligt händelseförlopp och inga tidigare tecken på krämpor.
Kan ett gift ha ett sådant förlopp?
Stroke låter ganska sannolikt, men varför svällde då magen och varför fick han blödningar?
Citera
2021-08-24, 19:54
Medlem
Oh-be-wans avatar
12 år är inte purung, då börjar problemen komma med många katter. Det du beskriver kan vara väldigt väldigt olika sjukdomar. Från tarmsjukdom, som något slags ileus(tarmvred) till tumörsjukdom - tarmar, skelett, generaliserad, till någon slags autoimmun sjukdom.
Citera
2021-08-24, 20:19
Medlem
Ormbett eller förgiftning. Så jävla efterblivet att inte ta katten till djursjukhus direkt.
Citera
2021-08-24, 20:22
Medlem
Med så snabbt förlopp skulle jag tro någon typ av förgiftning.

Om giftet var blodförtunnande kan detta ha gett blödningar i hjärnan som förklarar förlamning och även de blodiga diarréerna samt övriga symtom. Jag antar att katten var utekatt?
Citera
2021-08-24, 20:28
Huggorm i tassen?
Citera
2021-08-24, 21:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
12 år är inte purung, då börjar problemen komma med många katter. Det du beskriver kan vara väldigt väldigt olika sjukdomar. Från tarmsjukdom, som något slags ileus(tarmvred) till tumörsjukdom - tarmar, skelett, generaliserad, till någon slags autoimmun sjukdom.
Är det verkligen många sjukdomar som kan ge dessa sammantagna symptom och den hastigheten i insjuknandet?

Citat:
Ursprungligen postat av Gaaubi
Ormbett eller förgiftning. Så jävla efterblivet att inte ta katten till djursjukhus direkt.
Du läste dåligt eller?
Katten avlivas inom två timmar. Katten bor mer än en timme från närmsta veterinär - och för att komma dit krävs tillgång till bil och att de faktiskt kan ta emot direkt.
Katten led kortast möjliga tid - hade vi valt veterinär hade katten fått lida minst två timmar till .. Är det vad du kallar djurvänligt eller ansvarsfullt?

Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Med så snabbt förlopp skulle jag tro någon typ av förgiftning.

Om giftet var blodförtunnande kan detta ha gett blödningar i hjärnan som förklarar förlamning och även de blodiga diarréerna samt övriga symtom. Jag antar att katten var utekatt?
Katten höll sig mest inne - med ålderns rätt - man var tidigare en riktig jagare och ute mycket. Just den här dagen hade han varit ute ett par timmar på stråt, så din förklaring är också någon jag tänkt på.
Har du någon idé om vilket gift det kan ha rört sig om?
Jag tänker att om det handlar om gift kanske man bör varna andra kattägare i området.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Huggorm i tassen?
Nej, det kan jag med säkerhet säga att det inte rörde sig om.
Citera
2021-08-24, 21:06
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Är det verkligen många sjukdomar som kan ge dessa sammantagna symptom och den hastigheten i insjuknandet?

Du läste dåligt eller?
Katten avlivas inom två timmar. Katten bor mer än en timme från närmsta veterinär - och för att komma dit krävs tillgång till bil och att de faktiskt kan ta emot direkt.
Katten led kortast möjliga tid - hade vi valt veterinär hade katten fått lida minst två timmar till .. Är det vad du kallar djurvänligt eller ansvarsfullt?

Katten höll sig mest inne - med ålderns rätt - man var tidigare en riktig jagare och ute mycket. Just den här dagen hade han varit ute ett par timmar på stråt, så din förklaring är också någon jag tänkt på.
Har du någon idé om vilket gift det kan ha rört sig om?
Jag tänker att om det handlar om gift kanske man bör varna andra kattägare i området.

Ja tyvärr. Illeus(tarmvred är ett akut akut tillstånd), smärtan kan vara paralyserande. Även tumör som växer kan lämna tarmpassage och sedan bli ett akut illeus. Sedan kan det vara blodproppar eller blödningar också. För att få klarhet är obduktion av kisen enda chansen. Av dina symtom är det helt 100 % omöjligt att fastställa säker diagnos. Ytterligare en differentialdiagnos jag spontant kan tänka på är svår akut pankreatit, sällsynt tillstånd men finns.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2021-08-24 kl. 21:11.
Citera
2021-08-24, 21:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Stackars stackars katt. Att kissen akutavlivades var nog bäst som skedde när den led så mycket och långt till veterinären, som kanske inte hade kunnat hjälpa ändå med tanke på så svåra symtom.

Jag vet inte vad det var för fel på katten, men huggormsbett är det flera som tror och jag lutar också åt det, efter att ha googlat lite. Gissar bara, jag vet inte. Bäst vore väl att prata med en veterinär eller om nån av våra superkunniga medlemmar dyker upp.

"...uppstå skador på kroppens inre organ. I allvarliga fall får katten koagulationsrubbningar, kraftiga lever- och njurskador samt störningar i hjärtats funktion."
https://www.modernadjurforsakringar..../ormbett-katt/

"Ormgiftet är en blandning av flera gifter eller enzymer som påverkar blodet så att blodkroppar faller sönder och blodproppar bildas. Blodäggvita läcker ut och det uppstår stora ödem under buken, bröstet och i benen."
https://www.agria.se/katt/artiklar/s...mbett-pa-katt/
Citera
2021-08-24, 21:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Inte ormbett alltså? Ok, jag säger inte emot men undrar hur du kan vara så säker? Orm kan väl finnas överallt, eller? Och det verkar ha varit värre i ena tassen, som jag förstod saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in