2021-08-24, 16:55
Medlem
Historiska flygfoton över Sverige: Via följande länk kan man se äldre flygfoton från ca 1960 eller ca 1975 för skapa sig en bild från förr: https://minkarta.lantmateriet.se/

Välj lager under fliken längst upp till höger
Citera
2021-08-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Det förklarar inte hur hennes blod hamnade på skorna, såvida hon inte blivit skadad innan språngmarschen.

Min gissning är att hon släpas sparkandes till en bil. Hennes fötter/tår slår i eller skrapas mot marken och skorna blir blodiga. När hon sprakar som mest far skorna av. En missräkning för mördaren som hade hoppats på att inga spår skulle lämnas kvar på platsen.
Senast redigerad av HemoWest 2021-08-24 kl. 17:00.
Citera
2021-08-24, 17:01
Medlem
Läser att vissa tycker det är negativa nyheter att avspärrningarna hävdes så pass fort, kan instämma till viss del men samtidigt tycker jag det är svårt att tänka mig att man ger upp efter bara några timmar om man inte hittar det man söker... särskilt när hundpatruller och åklagare var på plats. Hoppas det kommer ytterligare uppdateringar redan ikväll!
Citera
2021-08-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Det var hans pappa som bodde på Bråtenvägen.

Nej det var Claes som bodde där 1990, ensam. Föräldrarna bodde då på Dragspelsvägen 8.
Citera
2021-08-24, 17:13
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
de måste ha använt DNA via släktforskningen, Det är så de löste dubbel mordet i linköping.

Hur kunde de annars koppla blodet till honom som var på hennes sko. För det är ju det som har väckt fallet... kan inte se någon annan tekninsk bevisning.

Eller vad tror ni??
Kan det inte vara så enkelt att mgm lättat sitt hjärta för hemtjänstpersonalen eller att hemtjänstpersonal har hittat något i mannens hem som har stark anknytning till Helene? Foton på död kropp kanske? Blodiga gamla kläder?
Citera
2021-08-24, 17:13
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Nej det var Claes som bodde där 1990, ensam. Föräldrarna bodde då på Dragspelsvägen 8.
Tack för klargörandet. Det är guld värt med de som känner familjen sedan gammalt.
Citera
2021-08-24, 17:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Som jag förstått har P*er Jenvé*n jobbat ca 20år med Helena-fallet.
Dock verkar han flyttat till nr5 för ca 9år sen och de som bor på nr8 flyttade in ca 12år sen..
Men oavsett, vilket ödets ironi OM de hittar kvarlevorna ett stenkast från denne f.d ansvarige kriminalkommissaries bostad 😳

Ibland slumpen märklig.

Påminner om Linköpingsfallet där det visade sig att spaningsledaren bodde granne med Daniel Nykvist.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/spaningsledare-bodde-granne-med-nyqvist/
Citera
2021-08-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Tack för klargörandet. Det är guld värt med de som känner familjen sedan gammalt.
Jag känner dom inte, men har tillgång till samma register som alla andra bör ha när man vill ha reda på fakta i trådar som denna.
Citera
2021-08-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steamie
Han stannar bilen strax efter bron och erbjuder skjuts. Helena säger nej och går vidare. Han kör ikapp strax innan stigen och hon springer upp på stigen med GM efter sig. Sparkar av sig skorna halvägs och blir upphunnen på lekplatsen. Brottet sker och GM går tillbaka för att hämta bilen, kastar skorna på vägen och hämtar bilen, kör runt in på cykelvägen, hämtar kroppen och kör iväg.

Tänkbart?

Tror i så fall att Helena aldrig är särsklit långt från bilen. Han stannar till och tar nån sorts kontakt. Blir avsnäst, kliver ur, handgemäng uppstår och det spårar ur. Han sprider ut hennes prylar för att det ska framstå som ett överfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemoWest
Min gissning är att hon släpas sparkandes till en bil. Hennes fötter/tår slår i eller skrapas mot marken och skorna blir blodiga. När hon sprakar som mest far skorna av. En missräkning för mördaren som hade hoppats på att inga spår skulle lämnas kvar på platsen.

Blodbildsanalysen tydde på att hon stått upp och blött från näsan så att det droppat på skon. Blodfläckar från släpskador hade sett ut på ett helt annat sätt
Citera
Medlem
Ugglan.s avatar
Mannen hade en psykisk kollaps vid tiden för försvinnandet enligt en anhörig, men det verkar vara oklart om det var före eller efter försvinnandet.

"Åklagaren i det aktuella målet, Jenny Karlsson, var en av de som besökte avspärrningen och hon bekräftade senare för SVT att platser med intresse för utredningen spärrats av under tisdagen i jakt på nya spår."

Jag vet inte hur hårt vi ska syna orden, men åklagaren säger alltså att "platser" har spärrats av under tisdagen. Det har alltså gjorts fler avspärrningar just idag?

https://www.expressen.se/gt/krim/misstankte-mordarens--kollaps-omkring-mordet/
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-24 kl. 17:22.
Citera
2021-08-24, 17:18
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelwithoutacause
Historiska flygfoton över Sverige: Via följande länk kan man se äldre flygfoton från ca 1960 eller ca 1975 för skapa sig en bild från förr: https://minkarta.lantmateriet.se/

Välj lager under fliken längst upp till höger
Och var ska jag titta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in