2021-08-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Det fanns en massa hyreskåkar på Bråtenvägen 1990 med nummer upp till över 140. Troligen rivna nu. Mariestad tog in massor med folk till Electrolux på 60/70-talet.

här hittade jag det om rivningen
Citera
2021-08-24, 16:39
Medlem
Ett klargörande angående några förvirringar som lätt kan ske rörande de gator i området som mariestadsborna refererar till som ”Bråten”. Idag finns det enbart en gata som heter Bråtenvägen, den sträcker sig ifrån Marieforsleden och ner till svängen där den övergår till västravägen. Övriga gator inne på ”Bråten” med höghus har fått namnen: Fläderstigen, Akaciastigen och Valnötsstigen. (Samt Rosengången som är radhusen som förr kallades för ”Rosen”). På 90-talet hette dock alla dessa gator kort och gott Bråtenvägen, även radhusen.
Citera
2021-08-24, 16:41
Medlem
Har grävt lite i både tråd och utanför.

M*I*el som nämndes väldigt tidigt verkar inte vara taget ur luften.

Att de råkades nämna att han begravt henne verkar inte heller taget ur luften. Polisen borde gå på detta spår igen.

(Använder mig av matematik och chiffer för se mönster.) Hojta till om du vill se exemplar.
Citera
2021-08-24, 16:44
Medlem
Här kommer jag då från ingenstans.
Jag flyttade till Bråtenvägen 12 ( 1999) , inom nåt år bytte de gatunamn på Bråtenpark.
Min adress blev Akaciastigen 4 istället för Bråtenvägen 12.
Sedan dess heter vägarna Akaciastigen, Fläderstigen och Valnötstigen.
Jag bodde i höghuset vid butiken ( Peters matnära) . Jag bodde där knappt 3 år.
Måste väl gå att googla upp de gamla adresserna och översätta till de nya.
Citera
2021-08-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemoWest
Det är väl inget konstigt om han vill gömma kroppen.

Har det någonsin hänt förut, att någon åkt en så lång sträcka för att gömma en kropp?
Sen tror jag polsien skulle undrat vart han var dagarna efter mordet, med tanke på att han finns i utrdeningen, men itne misstänkt. Men skulle han åkt från orten driekt efter bör ju det ha kollats upp....
Citera
2021-08-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted.Sister
Ett klargörande angående några förvirringar som lätt kan ske rörande de gator i området som mariestadsborna refererar till som ”Bråten”. Idag finns det enbart en gata som heter Bråtenvägen, den sträcker sig ifrån Marieforsleden och ner till svängen där den övergår till västravägen. Övriga gator inne på ”Bråten” med höghus har fått namnen: Fläderstigen, Akaciastigen och Valnötsstigen. (Samt Rosengången som är radhusen som förr kallades för ”Rosen”). På 90-talet hette dock alla dessa gator kort och gott Bråtenvägen, även radhusen.

så i princip kan han alltså fortfarande bo där han var skriven 1990?
Citera
2021-08-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Ok. Du är säkert bättre på hundar än mig. Men känner verkligen en likhund doft på en kropp som eventuellt varit nedgrävd i 30 år?

Svenska likundar användes i Danmark, för att leta efter den styckade kroppen slängd från ubpåten. Hunden kunde då flera veckor sen, känna doften från långt håll. Kroppsdelarna låg då på botten.

Så utan att vara en expert, så tror jag starkt att en likhund kan känna doften av en 30 år gammal kvarleva som ligger nedgrävd ett par meter i marken.
Citera
2021-08-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
I nuläget vet vi inte mkt, hoppas polisen vet tillräckligt.
Funderingar på hur väl den anhållne kände till genvägen och att man kunde ta sej genom med bil?
Samt att han vågade ta med sej Helena just där och även gjort sej besväret att gå och slängt iväg sandalerna åt olika håll, med stor risk att bli påkommen.
Försöker förstå hur de misstänker att det skulle ha fått till väga.
Om det är ett överfall och det skett i dungen, då är skeendet ovanligt och djärvt. Spontana överfall av okända i sej är ovanligt och än mer ovanligt att de tar med sej kroppen vid den adrenalinstinna dramatiska situation. Det var ju heller ingen ödeplats.
Har även han lyckats att inte avlägga något spår på sandalen eller är det det som var det slutgiltiga för anhållandet?

Han stannar bilen strax efter bron och erbjuder skjuts. Helena säger nej och går vidare. Han kör ikapp strax innan stigen och hon springer upp på stigen med GM efter sig. Sparkar av sig skorna halvägs och blir upphunnen på lekplatsen. Brottet sker och GM går tillbaka för att hämta bilen, kastar skorna på vägen och hämtar bilen, kör runt in på cykelvägen, hämtar kroppen och kör iväg.

Tänkbart?
Citera
2021-08-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
så i princip kan han alltså fortfarande bo där han var skriven 1990?

Det är inte omöjligt. Tvärsäkert är dock att om han har flyttat så är det fortfarande inom samma bostadsområde. Ska se om jag kan hitta en gammal telefonkatalog med karta för att se om det är samma adress. Bodde på bråten till -89 men minns tyvärr inte vart alla nummer låg mer än att de högre tillhörde radhusen.
Citera
2021-08-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Har det någonsin hänt förut, att någon åkt en så lång sträcka för att gömma en kropp?
Sen tror jag polsien skulle undrat vart han var dagarna efter mordet, med tanke på att han finns i utrdeningen, men itne misstänkt. Men skulle han åkt från orten driekt efter bör ju det ha kollats upp....

Har hon hittats? Nej. Jag antar att en beräknande mördare stoppar kroppen i en frys eller liknande för att transportera bort den när det lugnat ner sig lite. Men är det ej överlagt så är det mindre troligt att kroppen gömts långt från platsen hon bragts om livet.
Citera
2021-08-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, det är inte godkänt ännu. Utredning om tillstånd väntas klart 2023.
Skilj på familjesökning som väl fortfarande är tillåtet (matchning mot släktingar i det nationella DNA-registret) och sökning via kommersiella släktdatabaser som var det som gav träff i dubbelmordet i Linköping och sedan ifrågasatts om lagen tillåter det.
Om man däremot har DNA från brottsplatsen och en misstänkt gärningsman får man förstås testa dennes DNA mot det från brottsplatsen.
Citera
2021-08-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steamie
Han stannar bilen strax efter bron och erbjuder skjuts. Helena säger nej och går vidare. Han kör ikapp strax innan stigen och hon springer upp på stigen med GM efter sig. Sparkar av sig skorna halvägs och blir upphunnen på lekplatsen. Brottet sker och GM går tillbaka för att hämta bilen, kastar skorna på vägen och hämtar bilen, kör runt in på cykelvägen, hämtar kroppen och kör iväg.

Tänkbart?

Det förklarar inte hur hennes blod hamnade på skorna, såvida hon inte blivit skadad innan språngmarschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in