2021-08-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Är helt med och nu tyder ju allt på att det är botten som orsakat hålen men varför i hela fridens namn får vi denna info nu alla dessa år senare?

Om de velat tysta oss foliehattar och yrande om hål, m m, så varför inte bilder på just botten tidigare istället för att det hela tiden har pratats om mjuk lera?

Detta är INTE rader som antyder att något är skumt utan jag undrar uppriktigt varför?
Fast egentligen har det inte hela tiden pratats om mjuk lera utan det har sedan geologiska undersökningarna 95-96 varit känt att Estonia vilar mot fastare botten/moränlera/ev berg midskepps, men det är först nu i sommar de tydliga bergsformationerna direkt under skrovet dokumenterats.

Med nuvarande facit i hand framstår E&A:s påstående att det endast syns mjuk östersjölera (förutom fyllnadssten..) under Estonia antingen som ett stort misstag eller som en ren lögn, men det verkar som att många skeptiker tog fasta på just "mjuk östersjölera" och därför, kanske på grund av en blandning av bias och generell misstro samt ibland rena skrönor, filtrerat bort tidigare information om fast havsbotten/morän/ev berggrund.

Samtidigt är det tack vare E&A:s dokumentär det inletts en ny undersökning. Man kan ju fråga sig om det blivit några nya dykningar/sonarundersökningar om E&A visat filmer av båda hålen samt havsbotten intill utan sidointervjuer om ubåtar och kollisioner mm...
Senast redigerad av Prudent 2021-08-24 kl. 01:18.
Citera
2021-08-24, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Bettan har uppdaterat bloggen.

Texten inleds med några rader kritik mot att skattefinansierad media och SHK undanhåller information för att Sveriges Radio i direkt anslutning till sommarens kartläggning frågade Sörman, men inte SHK om de såg några kvarlevor.
9 augusti gick dock SHK själva ut med att de sett kvarlevor.

Gissningsvis var det 9 augusti som SHK hade informationsmöte med överlevande/anhöriga och spontant känns det som att det i så fall var ett lämpligt tillfälle att tillkännage fynd av kvarlevor.

Sedan följer ett antal ROV-bilder samt sonarbilder.

God sikt på ROV-bilderna och tydlig berggrund i dagen, men kan inte riktigt avgöra om det är hål #1 eller hål #2 som syns i anslutning till bergggrunden.

Sonarbilderma är svårtolkade, men här kan man nog vänta sig mer lättförståeliga bilder när de olika sonarlagren bearbetats och kopplats ihop till en sammansatt bild.

Amerikanen B. Abbott som nämns i texten var sonaroperatör på Electra.

Lite förvånad att bildmatrial mest kommer ut i andra hand via en privat blogg med tydlig bias och inte genom någon form av allmän pressrelease, men kanske SHK prioriterar öppenhet och transparens mot gruppen överlevare/anhöriga samtidigt som media inte aktivt frågat efter nytt bildmaterial.
Kommer allt material som presenteras i detta avsnitt av bloggen från SHK:s informationsträff med överlevare/anhöriga?

https://estoniakatastrofen.travel.blog/2021/08/21/181-lite-inside-information/

Kan det vara dessa kroppar som BS gör ett stort nummer av i en fråga till inrikesministern? Tydligen ska estnisk media ha rapporterat om detta.

http://www.bjornsoder.net/fraga-till-inrikesministern-angaende-nya-fynd-av-kroppar-utanfor-m-s-estonia/?fbclid=IwAR1UCLtmXoiH2Vx7SQKrcCntb-zriS0l6Y3xxGsOvh60gx-lAD48wV9besI
Citera
2021-08-24, 07:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Fast egentligen har det inte hela tiden pratats om mjuk lera utan det har sedan geologiska undersökningarna 95-96 varit känt att Estonia vilar mot fastare botten/moränlera/ev berg midskepps, men det är först nu i sommar de tydliga bergsformationerna direkt under skrovet dokumenterats.

Med nuvarande facit i hand framstår E&A:s påstående att det endast syns mjuk östersjölera (förutom fyllnadssten..) under Estonia antingen som ett stort misstag eller som en ren lögn, men det verkar som att många skeptiker tog fasta på just "mjuk östersjölera" och därför, kanske på grund av en blandning av bias och generell misstro samt ibland rena skrönor, filtrerat bort tidigare information om fast havsbotten/morän/ev berggrund.

Samtidigt är det tack vare E&A:s dokumentär det inletts en ny undersökning. Man kan ju fråga sig om det blivit några nya dykningar/sonarundersökningar om E&A visat filmer av båda hålen samt havsbotten intill utan sidointervjuer om ubåtar och kollisioner mm...
Som bekant påtalade de estniska experterna redan innan (?) dokumentären visades att det fanns berggrund i dagen, men Linus Andersson hävdade att det var lera man ser:

”Det de estniska experterna kallar för berg kallar jag för Östersjölera, säger han.
På filmerna syns en större ansamling stenar som dumpades vid Estonia 1996, efter att den svenska regeringen beslutat att täcka över fartyget.”

(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K4jKM/unikt-ramaterial-visar-nya-fynden-pa-estonia).

Eftersom de sett samma material så har han fått en ganska rejäl clown-näsa nu. Bilderna som Bettan lade ut gör iden om att det är lera man ser mycket märklig. Till LAs försvar kan sägas att deras ROV kan ha haft sämre kamera, och sikten kan ha varit sämre, men de estniska experterna har ju sett samma film.

Det som verkligen sticker ut är påståendet att det är dumpad sten man ser bredvid vraket, för den är ju helt uppenbart rund som morän-sten, och det som visas dumpas i deras egen film är tydligt stenkross. Det är ju heller inte så att man åker och letar rätt på lite morän-sten i skogen om man skall lägga ut ett par tusen ton. Detta är ingen liten detalj, för om det är moränsten så kan botten omöjligt bestå av mjuk lera; då hade stenarna givetvis sjunkit ner över tid.

Jag blev lurad när jag såg dokumentären, för jag såg klippet bara en gång och speakerrösten sade det som en självklarhet. När det sedan klippet med ”fyndet av hålet” dök upp på YT så föll polletten ner. Jag är mycket tveksam till att E & A kan ha sett detta klipp förmodligen minst 100 ggr, plus 3 h ytterligare film, utan att en enda gång reflektera över att det är moränsten och berggrund de ser. Slutsatsen kan bara bli att Evertsson med all sannolikhet skaffade sig ett journalistpris genom att medvetet vilseleda sina tittare och allmänheten.

Detta inkluderar nästan alla i den här tråden liksom konspirationsteoretikernas överstepräst Lars Ångström som i oktober 2020 kunde slå fast:
” Havsbottnen där Estonia ligger – och två kvadratkilometer runtom – består av ett 20 meter tjockt lager med mjuk lera och slam. … Några bergsformationer eller klippor existerar inte.”
(https://www.expressen.se/debatt/teorin-om-estonias-bogvisir-stammer-inte/) Här har vi både jätte-skor och rolig mössa. Något att tänka på när man läser övriga idéer/stolligheter som Fokus Estonia för fram.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-24 kl. 08:14.
Citera
2021-08-24, 08:49
Medlem
Marmoths avatar
Farbror Barbro och Prudent ->

Bra svar, tack, och jag menar egentligen ingenting och ser ingen konspiration utan tycker att det, oavsett vad, är konstigt att det genom åren har landat i något sorts tro på mjuk lera vilket tidigare borde ha påvisats vara fel.

Hur det ser ut runt om skeppet borde väl finnas väl dokumenterat så jag blev bara förvånad att det NU dyker upp dessa stenar och hårdare botten.

Visst, strömmarna kan ha ändrat förhållandena men stenarna borde ju ha registrerats under lera, sand eller vad som ändå.

Ja, oavsett vad med hålet och sedan hålen så ledde de, förhoppningsvis, till en givande undersökning.
Citera
2021-08-24, 09:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Farbror Barbro och Prudent ->

Bra svar, tack, och jag menar egentligen ingenting och ser ingen konspiration utan tycker att det, oavsett vad, är konstigt att det genom åren har landat i något sorts tro på mjuk lera vilket tidigare borde ha påvisats vara fel.

Hur det ser ut runt om skeppet borde väl finnas väl dokumenterat så jag blev bara förvånad att det NU dyker upp dessa stenar och hårdare botten.

Visst, strömmarna kan ha ändrat förhållandena men stenarna borde ju ha registrerats under lera, sand eller vad som ändå.

Ja, oavsett vad med hålet och sedan hålen så ledde de, förhoppningsvis, till en givande undersökning.
Jag tror man skall komma ihåg att bottnens beskaffenhet tidigare bara har varit av intresse vad gäller den (avbrutna) övertäckningen. Och i det avseendet är ju botten runt omkring faktiskt i huvudsak lera vilket medfört att vraket både vridit sig och flyttats i sidled under 25 år. Någon annan anledning att undersöka botten innan 2019 känner jag inte till. Den har liksom inte varit intressant, förutom att det påståtts av t.ex. GGE att man dumpat sand för att dölja något, men det är en annan fråga.

Konspirationsteoretiker som LÅ och sensationsjournalister som Evertsson är oftast inte okunniga eller obegåvade. Problemet är i stället att de hittar en detalj som de snöar in på därför att den stärker deras tes. I det här fallet är det undersökningar med ekolod m.m. som visar på lerbotten som lyfts fram av de båda. I fallet Evertsson så är det knappast ett simpelt misstag för han har ju sin egen film att titta på och där ser man som sagt moränsten och enligt de estniska experterna också berggrund.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-24 kl. 09:37.
Citera
2021-08-24, 09:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Kan det vara dessa kroppar som BS gör ett stort nummer av i en fråga till inrikesministern? Tydligen ska estnisk media ha rapporterat om detta.

http://www.bjornsoder.net/fraga-till-inrikesministern-angaende-nya-fynd-av-kroppar-utanfor-m-s-estonia/?fbclid=IwAR1UCLtmXoiH2Vx7SQKrcCntb-zriS0l6Y3xxGsOvh60gx-lAD48wV9besI
Menar karln att man borde plockat upp 26 år gamla skelett från havsbotten för identifiering? Det är en mycket tveksam idé. Vi vet vilka som omkom. Och jag har mycket svårt att tro att alla anhöriga vill att man skall rota under fiberduken.
Citera
2021-08-24, 09:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Evertsson hade kunnat göra en dokumentär där han gick igenom olika konspirationsteorier och jämförde dem med filmbilder av vraket: hål i botten under poolen, ”sprängda” hål i förskeppet, Wittes ”ROV-hål” vid SB bog, etc. Han hade kunnat fokusera på att visa huruvida dessa faktiskt existerar. Sedan hade han kunnat visa de nya två hålen och säga att de antagligen uppstått på botten men att man inte säkert kan veta utan nya undersökningar.

Allt detta hade han kunnat göra. Det hade inte blivit 5 h, men väl 2 h. Dplay hade inte blivit lika glada, men det hade blivit mycket sevärt. Hade vi ändå fått nya undersökningar? Jag tror faktiskt det. Hade han fått Stora Journalistpriset då? Kanske inte, men han hade i alla fall gjort sig förtjänt av det.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-24 kl. 10:40.
Citera
2021-08-24, 11:10
Medlem
Citat:
Som sagt var hård botten känd sedan tidigare, men geologiska undersökningen från 1995-1996 detaljstuderade inte botten lika noga som i sommar och utrustningen var inte i närheten av lika avancerad som idag.
Dessutom tror jag det främst användes släpsonar 1995 och då borde effekten bli att Estonia "skuggar" havsbotten direkt under fartyget.

I presentationen av förstudien inför kartläggning 2021 finns två bilder från 1995-1996 som visar på djup lera i för och akter samt morän/berg midskepps.
PPT sid. 3 + 10
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2/download?path=%2F&files=RoPax%20Estonia%20survey%2 0at%20sea%208-16%20July%202021%20ENG.pptx
Citera
2021-08-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Menar karln att man borde plockat upp 26 år gamla skelett från havsbotten för identifiering? Det är en mycket tveksam idé. Vi vet vilka som omkom. Och jag har mycket svårt att tro att alla anhöriga vill att man skall rota under fiberduken.

Det verkar inte bättre eller så vill han bara plocka billiga politiska poäng...Hur som helst så håller jag med om att det är ett dåligt förslag att börja rota under duken.
Citera
2021-08-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1

Ja det måste vara de kropparna, men BS fråga är ställd 19 augusti och enligt bloggen var det den 9 augusti som JB, SHK i ett videomöte berättade om fynd av kvarlevor utanför fartyget.
Så BS påstående att Sverige inte rapporterat om kropparna stämmer inte riktigt, men BS kanske syftar på att det inte rapporterats rakt ut till allmänheten via media.

Om JB den 9 augusti på eget initiativ berättade om kropparna eller om det var på fråga från någon av åhörarna fragår dock inte.

BS fråga med datustämpel:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://data.riksdagen.se/fil/8F61EDFA-88A5-497B-B81B-A4459D1E233C&ved=2ahUKEwjQj7bZosnyAhUNQ_EDHXftAsQQ FnoECAsQAQ&usg=AOvVaw3UHZp8gLMxWVtk2zmuN10Y

Edit.
Identitet kan mycket väl vara möjligt fastställa genom att jämföra DNA mot föräldrar/syskon men det förutsätter en omfattande kartlägning av ännu levande släktingar.
Dock kan man fråga sig hur BS tänker att man ska kunna fastställa någon mer exakt dödsorsak än sannolik drunkning på vad som efter 27 år på havsbotten inte borde vara mer än i stort sett skelett och kanske kläder?
Senast redigerad av Prudent 2021-08-24 kl. 12:16.
Citera
2021-08-24, 14:10
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Som sagt var hård botten känd sedan tidigare, men geologiska undersökningen från 1995-1996 detaljstuderade inte botten lika noga som i sommar och utrustningen var inte i närheten av lika avancerad som idag.
Dessutom tror jag det främst användes släpsonar 1995 och då borde effekten bli att Estonia "skuggar" havsbotten direkt under fartyget.

I presentationen av förstudien inför kartläggning 2021 finns två bilder från 1995-1996 som visar på djup lera i för och akter samt morän/berg midskepps.
PPT sid. 3 + 10
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2/download?path=%2F&files=RoPax%20Estonia%20survey%2 0at%20sea%208-16%20July%202021%20ENG.pptx
Tack!

Sedan så har ju kanske inte frågan egentligen varit prio 1 förrän de "nya" hålen nu hittades. Dessa bilder på stenformationer borde ju onekligen ta udden av teorier om rammande ubåtar, m m.

Jag vill bara, som foliehatt, åter poängtera att jag egentligen inte har något att säga om bogvisir och förlisning utan har hela tiden störts på det mystiska efterspelet och all märklig hantering men visst, man jobbar ju inte med dylika saker ofta så det kanske inte var så enkelt.

Hoppas på än mer dykningar, filmer, bilder, undersökningar och det även i arkiv och med intervjuer så att vi, oavsett vad, kan gå vidare.
Citera
2021-08-24, 16:26
Medlem
Evertsson & Company får vi väl hoppas att dom inte sover på nätterna. Att totalt ljuga skamlöst och hitta på anledningar till förlisningen inför drabbade och anhöriga får väl kvarlevorna att vrida sig i båten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in