Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Fast egentligen har det inte hela tiden pratats om mjuk lera utan det har sedan geologiska undersökningarna 95-96 varit känt att Estonia vilar mot fastare botten/moränlera/ev berg midskepps, men det är först nu i sommar de tydliga bergsformationerna direkt under skrovet dokumenterats.
Med nuvarande facit i hand framstår E&A:s påstående att det endast syns mjuk östersjölera (förutom fyllnadssten..) under Estonia antingen som ett stort misstag eller som en ren lögn, men det verkar som att många skeptiker tog fasta på just "mjuk östersjölera" och därför, kanske på grund av en blandning av bias och generell misstro samt ibland rena skrönor, filtrerat bort tidigare information om fast havsbotten/morän/ev berggrund.
Samtidigt är det tack vare E&A:s dokumentär det inletts en ny undersökning. Man kan ju fråga sig om det blivit några nya dykningar/sonarundersökningar om E&A visat filmer av båda hålen samt havsbotten intill utan sidointervjuer om ubåtar och kollisioner mm...
Som bekant påtalade de estniska experterna redan innan (?) dokumentären visades att det fanns berggrund i dagen, men Linus Andersson hävdade att det var lera man ser:
”Det de estniska experterna kallar för berg kallar jag för Östersjölera, säger han.
På filmerna syns en större ansamling stenar som dumpades vid Estonia 1996, efter att den svenska regeringen beslutat att täcka över fartyget.”
(
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K4jKM/unikt-ramaterial-visar-nya-fynden-pa-estonia).
Eftersom de sett samma material så har han fått en ganska rejäl clown-näsa nu. Bilderna som Bettan lade ut gör iden om att det är lera man ser mycket märklig. Till LAs försvar kan sägas att deras ROV kan ha haft sämre kamera, och sikten kan ha varit sämre, men de estniska experterna har ju sett samma film.
Det som verkligen sticker ut är påståendet att det är dumpad sten man ser bredvid vraket, för den är ju helt uppenbart rund som morän-sten, och det som visas dumpas i deras egen film är tydligt stenkross. Det är ju heller inte så att man åker och letar rätt på lite morän-sten i skogen om man skall lägga ut ett par tusen ton. Detta är ingen liten detalj, för om det är moränsten så kan botten omöjligt bestå av mjuk lera; då hade stenarna givetvis sjunkit ner över tid.
Jag blev lurad när jag såg dokumentären, för jag såg klippet bara en gång och speakerrösten sade det som en självklarhet. När det sedan klippet med ”fyndet av hålet” dök upp på YT så föll polletten ner. Jag är mycket tveksam till att E & A kan ha sett detta klipp förmodligen minst 100 ggr, plus 3 h ytterligare film, utan att en enda gång reflektera över att det är moränsten och berggrund de ser. Slutsatsen kan bara bli att Evertsson med all sannolikhet skaffade sig ett journalistpris genom att
medvetet vilseleda sina tittare och allmänheten.
Detta inkluderar nästan alla i den här tråden liksom konspirationsteoretikernas överstepräst Lars Ångström som i oktober 2020 kunde slå fast:
” Havsbottnen där Estonia ligger – och två kvadratkilometer runtom – består av ett 20 meter tjockt lager med mjuk lera och slam. … Några bergsformationer eller klippor existerar inte.”
(
https://www.expressen.se/debatt/teorin-om-estonias-bogvisir-stammer-inte/) Här har vi både jätte-skor och rolig mössa. Något att tänka på när man läser övriga idéer/stolligheter som Fokus Estonia för fram.