Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-10, 18:40
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mondo? Vem är det? Ingen i det svenska landslaget, tydligen.

https://instagram.com/mondo_duplantis
Citera
2021-08-16, 22:36
  #62
Avstängd
wwrs avatar
Mondo verkar inte ställa upp i varken SM eller Finnkampen. Daniel ställer upp i båda.

Kul att båda fått bra kontrakt med anknytning till Norden. Ekonomiskt betyder det nog mest för Daniel.
Citat:
I dag presenteras en av de största sponsorsatsningarna i nordisk friidrottshistoria.

Det finländska finansbolaget CapitalBox gör en mångmiljonsatsning med två svenskar i huvudrollen
Mondo Duplantis – och överraskningen Daniel Ståhl.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...mand-duplantis

(OK, Mondo är bra (och trevlig) men inte regerande världsmästare, som "överraskningen" Daniel. Hade Kendricks inte fått Covid hade Tokyo varit intressantare.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-16 kl. 23:21.
Citera
2021-08-17, 15:15
  #63
Medlem
Tror nog att Mondo dyker upp på Finnkampen, det krockar inte. Man har lagt grenar med troligt svenskt DL-deltagande i Bryssel på fredagen till söndagen(herrstav, herrdiskus, herrlängd, damhöjd). Däremot är SM och DL Paris samma dag.
Citera
2021-08-17, 15:24
  #64
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tror nog att Mondo dyker upp på Finnkampen, det krockar inte. Man har lagt grenar med troligt svenskt DL-deltagande i Bryssel på fredagen till söndagen(herrstav, herrdiskus, herrlängd, damhöjd). Däremot är SM och DL Paris samma dag.
Varför lägger man SM på samma dag som DL Paris?
Citera
2021-08-17, 15:36
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför lägger man SM på samma dag som DL Paris?

SM är hela den helgen, men just herrstav är kval dagen före och final samma dag.

Trots allt är det bara en handfull svenskar som brukar vara med på en och samma gala och varken grenar eller startfält blir bestämda särskilt långt i förväg så kan förstå att man inte tar hänsyn till det för nationella mästerskapet. Alternativet finns dock att lägga SM på den avlagda veckan som finns för detta i den internationella kalendern, men då kommer du istället få problemet att den inte ligger bra i tid för att ta ut rätt lag till Finnkampen.
__________________
Senast redigerad av frankkk 2021-08-17 kl. 15:39.
Citera
2021-08-17, 15:47
  #66
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
SM är hela den helgen, men just herrstav är kval dagen före och final samma dag.

Trots allt är det bara en handfull svenskar som brukar vara med på en och samma gala och varken grenar eller startfält blir bestämda särskilt långt i förväg så kan förstå att man inte tar hänsyn till det för nationella mästerskapet. Alternativet finns dock att lägga SM på den avlagda veckan som finns för detta i den internationella kalendern, men då kommer du istället få problemet att den inte ligger bra i tid för att ta ut rätt lag till Finnkampen.
Vad jag förstår går diskusfinalen i båda tävlingarna den 28. Så Daniel har alltså prioriterat SM men Mondo Paris?
Citera
2021-08-17, 15:52
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag förstår går diskusfinalen i båda tävlingarna den 28. Så Daniel har alltså prioriterat SM men Mondo Paris?

Diskusen är inte med i Paris så han har ingen krock där. Ståhl var inbjuden till en annan större tävling samma dag som Finnkampen men tackade nej till denna. Möjligen att Paris krockar för någon annan svensk också(damhöjd, herrhinder, Kramer 800m ev.), men förmodligen inte många fler.
Citera
2021-08-17, 15:55
  #68
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Diskusen är inte med i Paris så han har ingen krock där. Ståhl var inbjuden till en annan större tävling samma dag som Finnkampen men tackade nej till denna. Möjligen att Paris krockar för någon annan svensk också(damhöjd, herrhinder, Kramer 800m ev.), men förmodligen inte många fler.
OK jag läste fel. Det var damdiskus.
Citera
2021-08-17, 18:04
  #69
Avstängd
wwrs avatar
Eftersom det diskuterades, här är de datum som DL avsatt för nationella mästerskap. Det blir ju tidigt för kval till Finnkampen men å andra sidan sprids tävlingarna i tid. Men jag är ingen expert på det.
Citat:
In 2021 the first protected national championships window is June 5-6 and the second is June 26-27, while in 2022 the dates are June 25-26 and in 2023 the windows are July 8-9 and July 29-30.

In 2024 the dates are June 8-9 and June 29-30.
https://athleticsweekly.com/athletic...ws-1039931253/

Det skulle nog uppskattas om Mondo visade sig på Finnkampen.
Citera
2021-08-17, 21:27
  #70
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det skulle nog uppskattas om Mondo visade sig på Finnkampen.

Finns det några indikationer på att han inte skulle ha för avsikt att tävla där?
Citera
2021-08-17, 21:31
  #71
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Finns det några indikationer på att han inte skulle ha för avsikt att tävla där?
Bara vad jag läst i tråden. Såg även någon artikel i en kvällstidning där han eller förbundet tvekade. Det handlade bl.a om transport av stavarna (!) vill jag minnas. Men krockar det inte med något så lär han väl komma.

Daniel har sagt att han ställer upp. Då kan folk som vill se honom kasta planera och köpa biljett. Men med Mondo vet vi inte.
...
Men visst är det underligt att man lägger SM på samma dag som DL Paris. Vi har två stora stjärnor. Då skall ju de vara med på SM. Det skapar intresse.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-17 kl. 22:26.
Citera
2021-08-24, 14:31
  #72
Avstängd
wwrs avatar
SM ligger samtidigt som DL Paris och Finnkampen startar dagen efter DL Bryssel.

Finnkampen: (på Stadion)
Citat:
Idag annonserades det att stavhoppsstjärnan Armand Duplantis kommer att vara på plats – men det är inte säkert att han kommer att tävla. Anledning är det täta tävlingsschemat då han tävlar i tre Diamond League-galor inom loppet av åtta dagar. Där den sista är i Bryssel den 3 september.

– Jag hoppas på allas förståelse att jag inte kan lova till 100 procent hur det blir med hoppningen. Jag måste känna efter hur kroppen känns närmare landskampen för att inte riskera någon skada som kan äventyra tävlingssäsongen och förberedelserna inför nästa år, säger Duplantis.
https://www.svt.se/sport/friidrott/a...-om-han-tavlar

__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-24 kl. 14:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback