2021-08-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, där ser jag nog turen som den mer troliga förklaringen.
Jag kan inte för mitt liv se någon som med säkerhet vet vart Palmes inre organ är och att dessa träffas. Denna typ av kula skulle kunna gått rakt igenom kroppen i någon mjukdel utan att göra så mycket skada. D.v.s. den är inte lämplig om man vill döda. Bättre då en "mjukare" kula som tumlar mer.

Ryggraden vet väl alla var den sitter?
Citera
2021-08-24, 14:04
Medlem
Krister Petersson sa att man skulle gå tillbaka till mordplatsen, det var väl en god tanke.
Han tillträdde som förundersökningsledare i Palmeutredningen den 1 februari 2017.
Lisbet Palme dog i oktober 2018 och KP hann aldrig förhöra henne trots att han hade ungefär 20 månader på sig att göra det.
Blir det inte lite märkligt?
Lisbet Palme måste väl ändå räknas som ett av de viktigare vittnen som fanns på mordplatsen?
Citera
2021-08-24, 14:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ryggraden vet väl alla var den sitter?

Det vet dom flesta säkert, vad du nu vill påstå här.

Det var inget påsittande skott och att sedan veta exakt vart Palmes inre organ fanns i förhållande till kläder, vinkel och annat är nog mer en önsketanke än möjligt för en GM.
Citera
2021-08-24, 14:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

Det var inget påsittande skott och att sedan veta exakt vart Palmes inre organ fanns i förhållande till kläder, vinkel och annat är nog mer en önsketanke än möjligt för en GM.
Jag hävdar att det syns på kroppens fall och landning att personen är stendöd. Om man har sinnesnärvaron att vara observant.
Citera
2021-08-24, 14:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag hävdar att det syns på kroppens fall och landning att personen är stendöd. Om man har sinnesnärvaron att vara observant.

Ja frågan är hur och om GM hann observera och dra den slutsatsen, för redan sekunden efter så skjuter han ju ett skott mot Lisbeth.
Möjligen att han, om han sett(?) att OP lever, skulle skjutit honom med ytterligare skott?

Som sagt, detta är mitt största tvivel kring den mer "professionelle" gärningsmannen.
Citera
2021-08-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Krister Petersson sa att man skulle gå tillbaka till mordplatsen, det var väl en god tanke.
Han tillträdde som förundersökningsledare i Palmeutredningen den 1 februari 2017.
Lisbet Palme dog i oktober 2018 och KP hann aldrig förhöra henne trots att han hade ungefär 20 månader på sig att göra det.
Blir det inte lite märkligt?
Lisbet Palme måste väl ändå räknas som ett av de viktigare vittnen som fanns på mordplatsen?

Det finns väl bara märkligheter sedan KP tillträdde som vi ser nu.
Citera
2021-08-24, 15:05
Medlem
Citat:

Huvet sitter ju där det sitter så inte så svårt väl?
Citera
2021-08-24, 15:10
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ja frågan är hur och om GM hann observera och dra den slutsatsen, för redan sekunden efter så skjuter han ju ett skott mot Lisbeth.
Möjligen att han, om han sett(?) att OP lever, skulle skjutit honom med ytterligare skott?

Som sagt, detta är mitt största tvivel kring den mer "professionelle" gärningsmannen.
Om det var 1 sekund mellan skotten och inte 2? Och om Lisbetkulan sköts efter Olofkulan? Jag är väldigt öppen för att det var tvärtom.

Det vi vet är att kroppen rasade rakt ner omedelbart efter Olofkulan, och smällde pannan i marken med kraft. Vi har också facit på att han var stendöd redan innan kulan lämnat kroppen iom obduktionsrapporten.
Citera
2021-08-24, 15:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Ja, att klättra ner från teori- och motivbyggen för att börja gräva i myllan istället är en föredömlig föresats. Han är dock en fundamentalistisk uttolkare av sitt eget credo och pekar på den mest trolige av de som finns identifierade omkring platsen.

Att bara anta att nån har väl tillgång till jätterevolver och ammunition utan minsta resonemang om hur kompatibel den är med den GM man föreslår, är att avlägsna sig från mordplatsen och klättra högt upp i ett teoribygge igen.
Citera
2021-08-24, 15:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om det var 1 sekund mellan skotten och inte 2? Och om Lisbetkulan sköts efter Olofkulan? Jag är väldigt öppen för att det var tvärtom.

Det vi vet är att kroppen rasade rakt ner omedelbart efter Olofkulan, och smällde pannan i marken med kraft. Vi har också facit på att han var stendöd redan innan kulan lämnat kroppen iom obduktionsrapporten.

Ja, slarvigt uttryckt av mig. ca 2 sekunder mellan skotten, men innan han trycker iväg skott nummer 2 så riktar han och siktar han in sig på Lisbeth, därav min 1 sekund uppskattad tid att kontrollera OPs tillstånd just där.

Men precis som du säger. Är skottordningen omvänd så är det annorlunda.
Och med facit i hand så dog han ju på fläcken.
Citera
2021-08-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, att klättra ner från teori- och motivbyggen för att börja gräva i myllan istället är en föredömlig föresats. Han är dock en fundamentalistisk uttolkare av sitt eget credo och pekar på den mest trolige av de som finns identifierade omkring platsen.

Att bara anta att nån har väl tillgång till jätterevolver och ammunition utan minsta resonemang om hur kompatibel den är med den GM man föreslår, är att avlägsna sig från mordplatsen och klättra högt upp i ett teoribygge igen.

KP tillträdde i februari 2017, ett år senare uppgav han i intervju att han hade en personlig åsikt om vem som var mördaren. Frågan är om det gick fort att övertyga honom eller om han hade den åsikten redan när han tog över?
Citera
2021-08-24, 17:26
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:

Handen på axeln är ett sätt att orientera och fixera kroppen, ingår i närstrids övningar inom NATO. Troligtvist övat till muskelminne. Och kanske tidigare praktiserat på människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in